Gå till innehåll

Oscars 850l multi system


Rekommenderade inlägg

I have bestämt mig att köpa @Gierth restarts akvarium och planen är att då koppla in mitt nuvarande red sea 300G2 på dess sump. Resultatet blir två displays på ca 850 liter. 
 

Här kommer man kunna följa min resa med både bygget att koppla ihop dessa akvarier, lite ombyggnation på dem samt förståss följa båda akvarierna över tid.

 

Planen att koppla ihop dem är för att dra ner på mängden teknik och vad som behöver testas mm.

 

Den nuvarande planen är att använda det nya karet som ett mixed reef med sps som huvudnummer. Tanken är även att ha fiskar som jag inte kan ha just nu så som kejsare.
 

rsr300 karet blir då för lps, min mussla samt koraller som kan komma att bli uppätna i det stora akvariet.

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, jeber said:

Spännande 👍 smart att ha två istället för ett jätte stort.

Nackdelen är att om ett crashar så crashar båda samt att jag inte kan köra lite kallare lps vatten i den ena. Men jag tycker nog fördelarna med att slippa dubbla skummare, akvariedatorer, probes, doseringsutrustning osv samt att slippa testa dubbelt så mycket är värt det

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul ide, du har nästan exakt samma tanke som mig. Sedan mina kejsare bytte diet har jag hälften av mina lps i sumpen, två kar ger ju fin möjlighet att både ha alla fiskar och koraller man vill ha. Ser fram emot att följa detta!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat (ändrat)

Här är min nuvarande plan för utförandet. 

Create cad drawing of system

 

Check size of eurobracing for red sea. How to deal with overflow tower? Can you reach into the box with a brace?

 

Order glass for bracing:

Peninsula Perimiter brace

Peninsula bottom brace?

Peninsula cross brace?

Sump brace?

Red sea brace

Red sea bottom brace?

 

Silicone bracing onto peninsula 

 

order pvc, pvc cutter and glue, drill bit for third drain

Check that ato cables long enough

Drill wall for pvc and ato

Measure ato pipe and order more if needed

Order sump modification kit

Design sump layout

Fix sump

Drill third drain and plumb peninsula 

Leak test peninsula 

Check if existing gyres will work

 

Design canopy.

How do i hang lights and make them easy to remove?

How to attach fan?

How to attach extractor fan?

Outlets for lights and flow pumps

How to attach doors

Opening large enough to get scape in/out

 

Cabinet considerations:

How to replace side panels with doors?

Exctractor fan?

Attaching outlets

 

Order extruded aluminum and other canopy materials

Build canopy

Move livestock and equipment to peninsula 

Drain rsr300 and move it.

Add bracing to rsr300

Make sure it has been 45 days at 27 degrees for peninsula rock in storage

Plumb rsr to peninsula sump

Leak test rsr300

Move livestock to rsr300

Scape peninsula 

Buy new lights in china (a8se, a7)

Split livestock across both tanks

 

 

De största frågetecknen rör själva flytten av djuren mellan de olika akvarierna. Gillar inte att det blir flera gånger så här men är inte säker på hur jag skulle utföra de uppgraderingar jag behöver utan att göra på detta viset. 
Ett alternativ är även att om tiden går fort skippa att koppla in rsr300an på peninsula sumpen förren absolut sist för att slippa vänta de 45 dagarna (ich fallow period) innan jag kan ha i det slutliga scapet i peninsulan

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp mig designa min dränering till sumpen.

 

min red sea reefer har två stycken 32mm rör som avrinning med durso princip där ett rör är under helt under vatten och det andra så det precis rinner lite över kanten.

 

det nya akvariet har två 40mm rör där det rinner ner i det ena och det andra är enbart ett nödrör. Detta vill jag göra om till en bean animal (typ durso plus ett nödrör).

 

det innebär alltså 5 rör ner i sumpen. Plus två returrör upp.

 

det enklaste och snyggaste vore nog att alla de fem rören går ner i början av sumpen längst från returen men reefmatten behöver stå 10 cm från mitten på röret för att det ska gå att böja in slangen. Totalt blir det då väldigt mycket yta som försvinner som jag egentligen skulle vilja ha som fraggområde.


därför ser min nuvarande design ut såhär.

 

sump1.thumb.jpeg.bd73ec5a262ae032b9d70a065c03607f.jpegsump3.thumb.jpeg.40718632cf66412ec2ec947a9df68996.jpegsump2.thumb.jpeg.fb25737c0a2fbc77d6a56179eb93f388.jpeg

 

det känns dock väldigt plottrigt med rör överallt så feedback på hur det skulle kunna förbättras är välkommet

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ändrat planerna på sumpen så att alla dräneringsrör går till samma sida.

 

Detta är fortfarande en work in progress. Kvar att designa är hur jag ska förvara utrustning runt sumpen och hur huven ska se ut.

 

full.thumb.jpeg.d7905a50b8255b68d7d388bc7b9d4326.jpeg

detta visar hela systemet. Jag har gjort väggen mellan karen transparent så man kan se allt. Det går tre rör från mitt red sea 300 igenom en garderob och sedan en vägg för att gå ner i den delade sumpen.


Tanken i peninsulan är att leda returröret  upp till framsidan av karet för att försöka hålla den sidan ren från några pumpar så länge som möjligt.

 

sump2.thumb.jpeg.fe71e2194c80d31b3cb3df1c20073e8b.jpegsump1.thumb.jpeg.00ee19bc1bad3acf99a0192bdc73e476.jpeg

sumpen är dimensionerad för min nuvarande fleeceroller som jag bara kopplar in på ena karet, en bk supermarin 200 (tänkte börja med min nuvarande maxspect 400 skummare men eventuellt uppgrader till en royal exclusiv när det behövs), ett mindre fraggsystem som jag gärna vill prova att spawna acropora i så småningom. Sist är det plats för två returpumpar samt en nyos torq g2 reaktor.

 

vattentillförsel tänker jag mig från en stor tank i red sea skåpet som nästan blir tomt när man plockar bort sumpen.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I morgon så hämtas akvariet. 
Idag var jag och hämtade lite extra levande sten, alltid bra att ha extra när man ska göra sitt scape senare.

IMG_5071.thumb.jpeg.903a93adef44713a9fa8dc4e85b56cf4.jpeg

Hämtade även lite fisk från samma nerläggning.

IMG_5072.thumb.jpeg.2cad5892efd513652e9d0463db5969c8.jpeg

2 clowner, en gul kirurg med spår av hlle och skadad fena samt en anthias.

Clownerna får vi se om jag behåller men kirurgen och anthiasen var ett kap tycker jag. HLLEn kommer nog läka.

 

Efter karantänen så kommer åtminstonde kirurgen och clownerna få gå i den nya sumpen tills stora karet är klart.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Oscar för en ”rolig” kväll 😆

 

Ja trappan är lite brant men som tur är rätt bred. När man bär ned ett typ 200 kg akvarium förstår man bättre innebörden av ordet ”vilplan” i en trapp😅. Ni kämpade bra och jag var slavdrivare, en roll som var helt Ok!

 

På denna bild ser ni bedriften! OBS den bruna figuren längst upp, det är vår säkerhetsansvarige, Toby, som övervakar så allt går rätt till.

IMG_1872.thumb.jpeg.edf73be17b6e17ac5ab3758b2f05bd59.jpeg

 

När Oscars starka hejdukar lämnade såg vardagsrummet ut som om IS haft träningsläger med granater (nja, det mesta hade jag ställt till med). 
IMG_1869.thumb.jpeg.9c2a9803a5cf07713de6d93e0c3ea5ec.jpeg
 

Sist en solnedgångsbild som hämtad från ett reklamblad för denna underbara hobby - kommer att sakna den och er mina vänner! Men nu börjar Livet 2.0!

IMG_1867.thumb.jpeg.09602c71664adc43a26668cd6c554d8a.jpeg
 

Lycka till Oscar med det fortsatta bygget, ska kika in på tråden då och då!

 

 

  • Gilla 3
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...