Lasse Postat tisdag vid 09:41 Postat tisdag vid 09:41 1 timme sedan , Oscarhaglund skrev: Chemiclean torde ju vara olagligt eftersom det är antibiotika (erythromycin). Just saying… Gäller också fluconazole För fluconazole så finns receptfritt att köpa för hund och katt - det samma med febendazol men jag delar till hundra procent Jonas inställning till dessa två medel MVH Lasse 1 Citera
jonasroman Postat tisdag vid 10:03 Postat tisdag vid 10:03 1 timme sedan, Oscarhaglund skrev: Har två kaninfiskar, tvp kirurger och en 5 sjöborrar eller så men ingen av dem åt håralger. Chemiclean torde ju vara olagligt eftersom det är antibiotika (erythromycin). Just saying… jag vet att det är erytromycin, det är därför det fungerar mot cyano. erytromycib är väldigt snällt, där har vi massiv erfarenhet, för mig som sagt enda undantaget där jag vågar dosera "#sådant". För att jag helt enkelt testat så många ggr (första gångerna, lite vågat, men ibland måste man prova. precis som jag gjorde med axilur, algenex mm...med mindre bra resultat...) 1 Citera
Oscarhaglund Postat 2 timmar sedan Författare Postat 2 timmar sedan On 2025-08-12 at 08:40, jonasroman skrev: Oscar. Dessutom har du inte så högt fosfat, så det är inte svårt att få ner det med GFO. De som tar till LC , det är ju de som har hysteriskt höga nivåer alternativt mycket stora vattenvolymer. Då blir kanske kostnadsmässigt nästan omöjligt med GFO. Som sagt, gör som du vill, men jag hade tänkt ett varv till i din sits. Jag skulle nog bestrida detta. Det finns gott om folk som använder LC just för att det går att dosera på ett kontrollerat sätt som är väldigt svårt med andra medel. Dessutom så är det så att den uppgången jag ser nu inte beror på den avsöndring från den döende algmassan utan snarare från att avsaknaden av alger gör att jag kör utan en ”algreaktor” så att säga. Just nu doserar jag mellan 25-40ml per dygn av min superutspädda lösning vilket verkar hålla mitt fosfat stabilt. Det är något som är väldigt svårt att åstadkomma med GFO eftersom det blir mättat och förlorar sin effektivitet över tid. Min förhoppning är att de extremt små mängderna jag doserar kontinuerligt in i skummaren ska leda till att jag minimerar riskerna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.