Postat 6 timmar sedan6 tim Författare Det verkar som att det är en ny runda av progressiv stn, precis som förra gången. Senast är att min stora hyacinthus är påverkad. Den är snabbväxande så jag har massvis med reserfraggar, men det är lite tråkigt att behöva klippa bort min största koloni.
Postat 4 timmar sedan4 tim Av intresse - har du någon serie av NO3 och PO4 mätningar när du har STN och inte har STN?MVH Lasse
Postat 3 timmar sedan3 tim Författare 1 hour ago, Lasse said:Av intresse - har du någon serie av NO3 och PO4 mätningar när du har STN och inte har STN?MVH LasseDet har varit rätt stabilt med nitrat mellan 10-15 och fostat mellan 0.15-0.2 under ett år med långsamma svängningar eftersom jag inte använder GFO (som tenderar till att leda till större svängningar).STN började när jag var borta på semestern men när jag kom tillbaka så var nitrat och fosfat i princip samma som innan semestern
Postat 2 timmar sedan2 tim Jag kommer inte ihåg om vi diskuterat detta här förut men det har lyfts fram från bland annat Charles Delbeck att när de går tillbaks till gamla anteckningar så har de märkt att när förhållandet i mol räknat mellan NO3 och PO4 går över 100 så noterar de att det är kopplat till problem. Ideellt enligt dem är runt 50. Jag själv har upptäckt att mitt akvarium verkar gå bäst när Molar ratio är under 20. Om du har dina siffror i mg/L så delar du helt enkelt siffran för NO3 med siffran för PO4 och multiplicerar med 1,53. Läser 10 mg NO3 och 0,15 mg/L PO4 så blir molar ratio 10/0,15*1,53 -> 66.666*1,53 = 102. Vet inte hur mycket vi skall gå på detta men för närvarande så funkar mitt akvarium bra - cyanon har nästan helt försvunnit, framrutan kräver skapning ca 1 gång i veckan - istället för varannan dag förutMVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Finns teorier om att i vissa fall kan STN vara kopplat till sommarmånaderna. att tex osmosen inte tar bort vissa besprutningsmedel som lantbruket släpper ut som då skulle förkomma mer på sommaren."Tusi" nämner detta vet jag, han undviker vattenbyten under sommaren. Men det låter ju inte som du gör vattenbyten endå om det skett under semestern.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.