Oscarhaglund Postat 30 december 2024 Författare Postat 30 december 2024 Jag tycker det är viktigt att inte bara posta när det går bra utan att även skriva när det inte går bra. TTM protokollet säger att man ska göra ett 30min bad i 150ppm väteperoxidbad. Jag har gjort detta många gånger förut utan problem. Denna gång när jag hällt i väteperoxiden så visade teststickan ett väldigt lågt värde, jag antog att väteperoxiden tappat i potens i flaskan (något som absolut händer). Så jag hällde i mer i flera omgångar och testade efter varje. Fick aldrig upp mätningen i mer än 30ppm men ha i fiskarna ändå. Efter jag släppt ner de såg jag inget ovanligt men efter 15 minuter såg jag att den salariasen låg på sidan. Så jag fiskade upp den och såg att den knappt levde. Jag hivade direkt i den i den nya TTM burken. Nästa fisk var flame hawken som verkade lite slö men helt klart vid liv. Sist var tail spot blennyn som var stendöd. 20 minuter senare så var alla fiskarna döda. Det enda jag kan tänka är att alla teststrips blivit dåliga (förra gången jag köpte fisk för ett halvår sedan funka de). Saliniteten var innom en ppt och temperaturen var approximativt samma. Annars vet jag inte vad det kan varit. Förutom att jag överdoserade peroxid så gjorde jag på samma sätt som alltid förut… Citera
Oscarhaglund Postat igår vid 18:06 Författare Postat igår vid 18:06 Nytt år och nya tag. Jag har gett upp med att karantäna koraller och lägre djur. Att vänta 1.5-2.5 månader för nya sniglar är för meckigt. Därför tänkte jag nu göra om karantänen till ett dedikerat fraggkar. Tanken är att ha kopior av många koraller där som en säkerhet ifall nått händer i huvudkaret igen. Förut har jag haft problem med stabiliteten i karantänen men nu tänkte jag byta 50% vatten varje vecka från huvudsystemet. Den stora stenen ska ut så småningom, tänkte ha ett par maxspect blocks som filtrering. Stenplattorna är travertin och jag tänkte ha dem för att växa mindre acropora kolonier. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.