Gå till innehåll

Noll fosfat och 50 nitrat


oualid

Rekommenderade inlägg

Mitt mål är att minska nitratnivåerna, som för närvarande är extremt höga på 50 ppm.

Jag har använt NO3PO4-X i två veckor, men trots detta har inte nitratnivåerna sjunkit, även om fosfatnivåerna nu är noll.

Min sump är fylld med chaetomorpha-alger, men dessa tycks inte effektivt minska nitraten.

Hur kan jag effektivt sänka nitratnivåerna utan att störa fosfatbalansen alltför mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur det är med Nopox då jag själv aldrig använt det men när man doserar ex. vodka som kolkälla så brukar det ta 4-8 veckor innan man börjar se något hända på testerna, förutsatt att man har god skumning. 

 

Vad testar du nitraten med och är det testet fräscht?

 

Vad testar du fosfaten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutsatt att testvärdena stämmer så skulle jag dosera fosfat (kaliumdivätefosfat i lösning). Dels tror jag både chaeto och kolkällebakterier behöver fosfat för att kunna ta upp nitrat, dels kan nollad fosfat skada koraller och gynna fulalger (dino).

 

Har även läst att chaeto får svårare att ta upp nitrat vid höga värden, så är det bråttom kanske vattenbyten är snabbast och enklast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, kaptenen skrev:

Jag vet inte hur det är med Nopox då jag själv aldrig använt det men när man doserar ex. vodka som kolkälla så brukar det ta 4-8 veckor innan man börjar se något hända på testerna, förutsatt att man har god skumning. 

 

Vad testar du nitraten med och är det testet fräscht?

 

Vad testar du fosfaten med?


Jag använder Salifert för att testa nitraten, nyköpt.

För fosfaten använder jag Hanna checker Phosphorus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, oualid skrev:


Jag använder Salifert för att testa nitraten, nyköpt.

För fosfaten använder jag Hanna checker Phosphorus.

 

Jag skulle också dosera fosfat ett tag och se ifall det börjar bearbetas nitrat. Nitrat är som du sett "segare" än fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om PO4 är 0 då kommar duej få net NO3 vid dosering av NoPoX da bakterierne behöver båda. 

Du kommer med stor sanolikhet få Cyano eller Dino on PO4 är 0. 

 

Vattenbyte 15% 2-3 ggr i veckan och doser PO4 och lite nya bakterier. 

 

När jag har lågt PO4 "mater" jag med flakes, som jag smulra till pulvar. Flakes har mycke PO4 i sig. 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2024-05-29 at 22:21, oualid skrev:

Mitt mål är att minska nitratnivåerna, som för närvarande är extremt höga på 50 ppm.

Jag har använt NO3PO4-X i två veckor, men trots detta har inte nitratnivåerna sjunkit, även om fosfatnivåerna nu är noll.

Min sump är fylld med chaetomorpha-alger, men dessa tycks inte effektivt minska nitraten.

Hur kan jag effektivt sänka nitratnivåerna utan att störa fosfatbalansen alltför mycket?

kolkälla funkar inte om du har noll i fosfat. googla nitratfilter

har du sand? en hyfsat tjock sandbädd (6 cm) räcker oftast för att sända nitrat, när den mognat, ej fl grov sand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...