Aqualung Postat söndag vid 17:04 Postat söndag vid 17:04 Hur flyttar man fisk och koraller mm till nytt kar på bästa sätt? Har sökt lite men hittar ingen tråd i ämnet... Med all levande sten och vatten från gamla karet borde det inte vara en ren uppstart, eller? Citera
ronny h Postat söndag vid 18:10 Postat söndag vid 18:10 Precis så gjorde jag också, fyllde sen upp med nytt vatten. Det fungerade alldeles utmärkt, det blev bara ca 200 liter nytt vatten i ett 720 liters akvarie med sump på 200 liter. Det tog ett tag innan fiskarna hade hittat nya ställen att gömma sig på, Jag lade inte stenarna på samma sätt som i det gamla akvariet. Men idag ett år efter fungerar det utmärkt. Citera
Thomas Salt Postat söndag vid 19:38 Postat söndag vid 19:38 Alltid svårt at flytte specielt stenkoraller, men et par tips. 1) Släng altid sandet. 2) Se till at stenen står på samme sät i det nye system. På stenene fins der 2 "zoner" ljys och mörk, så vänder du på en sten kommar ljys sidan hvor der gror alger som krävar ljys at dö, och mörk sidan dör også da der bor/gror djyr som svampor där inte gillar ljys. 3) Kan nogon ta hand om dina favoritkoraller et par månadar då minskar du förluster. (fisk bryr sig inte så mycka) Lykke till. Citera
MichaelE Postat söndag vid 20:10 Postat söndag vid 20:10 3 hours ago, Aqualung said: Hur flyttar man fisk och koraller mm till nytt kar på bästa sätt? Har sökt lite men hittar ingen tråd i ämnet... Med all levande sten och vatten från gamla karet borde det inte vara en ren uppstart, eller? Här har du en video från när jag gjorde det: Detta var en av de första YouTube videos jag gjorde så tyvärr är kvaliten på redigeringen inte på topp. 1 Citera
Aqualung Postat söndag vid 22:09 Författare Postat söndag vid 22:09 Jättebra film! hade du samma sand som i gamla karet eller hade du ny sand? Citera
MichaelE Postat igår vid 08:21 Postat igår vid 08:21 10 hours ago, Aqualung said: Jättebra film! hade du samma sand som i gamla karet eller hade du ny sand? Alltid lika bra att hiva den gamla sanden. Citera
ronny h Postat igår vid 09:52 Postat igår vid 09:52 1 timme sedan, MichaelE skrev: Alltid lika bra att hiva den gamla sanden. Vet inte varför den gamla sanden skall slängas, jag flyttade med sanden också och det var inga problem. Jag suger rent sanden var annan vecka när jag byter vatten och gjorde det innan jag flyttade den till det nya akvariet. 1 Citera
Aqualung Postat igår vid 09:59 Författare Postat igår vid 09:59 Härom tvista de lärde. Det finns de som aldrig rengör sanden. Tänker att det finns en massa levande där, men jag behöver ändå fylla på med dubbelt så mycket ny sand. Citera
PerS Postat igår vid 10:49 Postat igår vid 10:49 46 minutes ago, Aqualung said: Härom tvista de lärde. Det finns de som aldrig rengör sanden. Tänker att det finns en massa levande där, men jag behöver ändå fylla på med dubbelt så mycket ny sand. När jag flyttade mitt kar så sög jag rent sanden ordentligt dagen innan flytten, och behöll sanden efter flytten. Ser ingen anledning att slänga en massa sand som är full av liv. Citera
Oscarhaglund Postat igår vid 11:52 Postat igår vid 11:52 När jag flyttade plats på mitt kar så bytte jag inte sand och jag tror det var därför jag förlorade en springeri i samband med flytten Citera
MichaelE Postat igår vid 14:02 Postat igår vid 14:02 4 hours ago, ronny h said: Vet inte varför den gamla sanden skall slängas, jag flyttade med sanden också och det var inga problem. Jag suger rent sanden var annan vecka när jag byter vatten och gjorde det innan jag flyttade den till det nya akvariet. Det gör jag också (gjorde iaf innan jag tog bort den) och det byggs oavsett på med en massa skräp. Speciellt i den sanden som är under stenar etc. Oavsett så finns det mycket bakterier som riskerar att dö under flytten och förpesta vattnet i det nya karet. Inte värt att spara ett par kronor för den risken. Citera
Lasse Postat igår vid 14:34 Postat igår vid 14:34 18 timmar sedan, Thomas Salt skrev: Alltid svårt at flytte specielt stenkoraller, men et par tips. 1) Släng altid sandet. 2) Se till at stenen står på samme sät i det nye system. På stenene fins der 2 "zoner" ljys och mörk, så vänder du på en sten kommar ljys sidan hvor der gror alger som krävar ljys at dö, och mörk sidan dör også da der bor/gror djyr som svampor där inte gillar ljys. 3) Kan nogon ta hand om dina favoritkoraller et par månadar då minskar du förluster. (fisk bryr sig inte så mycka) Lykke till. Jag håller inte med om första och 3 punkten men punkt 2 är bra - IMO Sanden måste inte slängas men måste göras ren - sköljas i en hink tills det mesta grumlet försvunnet. Orsaken är att det har samlats en massa organiskt material - både dåligt nedbruten och bakterieansamlingar. Det är väldigt lätt att få en svavelvätebomb om inte sanden rengörs vid flytt. Den behöver inte vara kemisk ren men ren på så mycket organist material som möjligt. Observera att jag tillhör de som aldrig, aldrig rengör sanden under drift - men det är av samma anledning - inte röra upp en massa skit som är potentiellt farligt. Man blir aldrig av med den tunna bakteriefilm som finns på varje enskilt sandkorn men vilket bidrar till stabiliteten längre fram. Tvätten kan ske med kranvatten på samma sätt som man rengör sötvattensand. I med sanden i en hink - stoppa ner duschmunstycket och rör runt under full fräs Punkt 3 har jag också svårt med. Orsaken till att koraller inte mår så bra i början är ju miljöombytet. Varför då stressa dem med först ett byte och sedan ett till? Det kan hävdas att stabiliteten i det "utökade" akvariet inte är det samma - kan så vara men om man flyttar med det mesta - inklusive rengjord sand och det mesta av vattnet så är det ju egentligen bara ett vattenbyte man gör Punkt 2 är egentligen en variant av sanden men det är lättare att placera stenar som de var ursprungligen än att göra det samma med varje sandkorn. Jag brukar göra stenarna lite rena från löst material men inte ta fram tandborsten. MVH Lasse Citera
kaptenen Postat igår vid 16:08 Postat igår vid 16:08 Jag brukar göra såhär: - Ny sand. Det tar tid att tvätta sand.. - Gammal sten som jag vill spara följer med och kompletterar med ny sten (oftast död). Senaste flyttarna har marco rocks adderats och det är superviktigt att hålla koll på fosfaten med död sten, då den kan absorbera mycket fosfat som sedan kan bli en tickande bomb om man inte mäter varje vecka. Då hinner man snappa upp när värdet börjar "skena". - 100 % nytt vatten. Kör på samma salt som innan så de flesta värden håller sig inom ett hyfsat nära intervall. - I med allt liv och matar sparsamt första veckorna. - Beoende på hur stort karet är så blir det en tid med mycket övervakning, scaping och placering samt flytt av koraller. Försöker också som @Thomas Salt att inte lägga alla gamla stenar upp och ner så att allt liv på dem dör och förpestar vattnet. Blir det några stenar så gör det inte mycket men beror mycket på storleken av karet. Citera
Lasse Postat igår vid 16:16 Postat igår vid 16:16 6 minuter sedan, kaptenen skrev: Det tar tid att tvätta sand.. Det är sant - men varför slänga bort värdefull korallsand när den kan återanvändas. Jag tvättar även ny sand. MVH Lasse Citera
Thomas Salt Postat igår vid 16:44 Postat igår vid 16:44 Såklart kan man tvätte sandet, och ny sand skal også tvättes ordentligt, jag brykar ta rundt 1 kg i en skål och så under ljummit vatten och skölja 10-20 ggr. Sista 2 kalt vatten. Låter man det stå i et par timer i kranvatten skulle jeg tro at bakterier også är borte. Jag kör nu "bare-bottom", kansche mitt bästa beslut i 2024. sand är bara problem, et snyggt problem utom diskution. Så dette argument kan jag godt fölge, och her kommar mit men Risikoen for at få skit med i det nya system kvarstår. Dett gör man også vid levande sten, men dom koster lite mera än sand. Sand är inte specielt dyrt. Joo, det tar lite extra tid at rengöra, men en perfekt hvid sandbed slår dett mesta. Så för det visuella, och risiko mitigering, släng altid sand. I ett perfekt flytt går alting bra såklart, men som oftast opgraderer man och slänger kansche i nya sten, eller ny sand om man vill. Dett kan medföra att värderne svängar i en period, och då menar jag at e kort semester i et velinkört system är bättra. Nu tänkar jag enbart high-end SPS/LPS koraller eller musslor. Igen är det risiko mitigering da dett inte alltid går perfekt vid flytt. MVH Thomas Citera
Lasse Postat igår vid 16:55 Postat igår vid 16:55 1 minut sedan, Thomas Salt skrev: Så för det visuella, och risiko mitigering, släng altid sand. Ny sanden är skinande vit på grund av att den saknar mikrofilmen av bakterier och alger. Om den använda sanden har fungerat bra så är ytorna upptagna av redan bra etablerade kolonier av mikroorganismer vilket har fungerat tidigare. Ny sand ger alltid en yta som inte är koloniserad vilket öppnar för att man kan få en icke önskvärd kolonibildning. Det är en variant på man vet vad man har men inte vad man får. Har det fungerat med vad man har så är det ett säkrare kort än chansa på ett nytt mirakel. MVH Lasse 1 Citera
Thomas Salt Postat igår vid 17:09 Postat igår vid 17:09 Kan väll säja att mit 1 hänger ihop med 3, da jag som grunden alltid slänger sand. Nytt sand, nya problem, nya svängninger. Om man tvätter sand då tvätter man også microorganismer bort, men där fins også svamp, alger som du skrivar som jag åar tveksam om man tvätter bort. Dett är som en sten, (ja sand ër jo sten) om man blander rundt i sandet kommar alger få det mörkt och dö, och svamp och organismar/bakterier som inte gillar ljys også att dö. Sand är bara så utroligt mycka billigarar än sten, 27 kg räckor til et +500 liters akvarie. Gode pointer och trevlig diskution, for ingen har "fel" tycker jag. MVH Thomas Citera
kaptenen Postat igår vid 17:15 Postat igår vid 17:15 58 minuter sedan, Lasse skrev: Det är sant - men varför slänga bort värdefull korallsand när den kan återanvändas. Jag tvättar även ny sand. MVH Lasse Det har du en poäng i, Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.