Oscarhaglund Postat torsdag vid 13:48 Postat torsdag vid 13:48 Hej. Jag tyckte det skulle kunna vara kul och lärorikt om folk kunde lägga upp både en helbild (eller flera) på sina rev och skriva vad deras dagskonsumtion i DKh är. Jag kan börja. Peninsulan från båda sidor: Red sea 300: Uppskattad vattenvolym 800-850l. Ungefär 1.15DKh/dag genom 7.5l kalk och 50ml bikarbonat. Tycker det är mycket då jag inte har så många stora SPS kolonier längre. Men musslan använder säkert mycket och det gör säkert vermetiderna också (även om jag försöker utrota dem med kalciumkarbonatpulver). Intressant är att min förbrukning gick upp rejält med 0.3 dkh eller så när jag installerade nya lightbars i peninsulan samt förbättrade flödet där (från en redan hög nivå). Så uppenbarligen måste det vara koraller där som växer ordentligt trots att det mest bara är småfraggar. 1 Citera
Oscarhaglund Postat måndag vid 16:16 Författare Postat måndag vid 16:16 Jag märkte att det var bikarbonat och inte karbonat jag använde så konsumptionen är lite lägre. 1.15 eller så Citera
irwin_fletch Postat måndag vid 16:41 Postat måndag vid 16:41 Har du så mycket avdunstning att du kan köra 7,5 liter kalkwasser? Citera
Oscarhaglund Postat måndag vid 17:34 Författare Postat måndag vid 17:34 50 minuter sedan, irwin_fletch skrev: Har du så mycket avdunstning att du kan köra 7,5 liter kalkwasser? Jag skulle nog kunna köra 10l om dagen. Det är ju 1.56 kvadratmeter yta i systemet plus sump. Citera
irwin_fletch Postat måndag vid 18:42 Postat måndag vid 18:42 1 timme sedan , Oscarhaglund skrev: Jag skulle nog kunna köra 10l om dagen. Det är ju 1.56 kvadratmeter yta i systemet plus sump. Ja det blir ju en del. Hur stark lösning är det du använder? Citera
Oscarhaglund Postat måndag vid 19:10 Författare Postat måndag vid 19:10 27 minuter sedan, irwin_fletch skrev: Ja det blir ju en del. Hur stark lösning är det du använder? Brukar köra 1.65 gram per liter, vilket borde vara mättat. Citera
Slirlian Postat måndag vid 19:53 Postat måndag vid 19:53 (ändrat) nu vet jag inte exakt hur mycket man "översätter" det till men jag doserade 75ml av alla fyra dunkarna av Triton core7 (outspädd) tyckte de mesta växte på bra, kampen mot kalkalger gav jag upp då de kom tillbaks så fort... ett red sea 425 Ändrat måndag vid 19:53 av Slirlian 2 Citera
Lasse Postat igår vid 09:04 Postat igår vid 09:04 Varför bekämpar du kalkalger - de är ju det bästa vapnet du har för att förhindra andra alger att få fotfäste. Om en yta är ockuperad av kalkalger så finns ingenstans för andra alger att sätta sig - skrapar du bort dem - ja då blir det en ny fri yta för kolonisering av vad som för tillfället gynnas. MVH Lasse Citera
Oscarhaglund Postat igår vid 10:06 Författare Postat igår vid 10:06 14 timmar sedan, Slirlian skrev: nu vet jag inte exakt hur mycket man "översätter" det till men jag doserade 75ml av alla fyra dunkarna av Triton core7 (outspädd) tyckte de mesta växte på bra, kampen mot kalkalger gav jag upp då de kom tillbaks så fort... ett red sea 425 Enligt tritons kalkylator så blir det nästan 4dKh vilket känns väldigt mycket Citera
Slirlian Postat 21 timmar sedan Postat 21 timmar sedan 5 timmar sedan, Lasse skrev: Varför bekämpar du kalkalger - de är ju det bästa vapnet du har för att förhindra andra alger att få fotfäste. Om en yta är ockuperad av kalkalger så finns ingenstans för andra alger att sätta sig - skrapar du bort dem - ja då blir det en ny fri yta för kolonisering av vad som för tillfället gynnas. MVH Lasse Tycker det är snyggt med en rengjord svart bakruta, men är som du säger lite mer jobb att hålla de snyggt, tillslut vann kalkalgerna kampen å jag lät de växa fritt igen på bakrutan iallafall 4 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Enligt tritons kalkylator så blir det nästan 4dKh vilket känns väldigt mycket Vet inte vad man ska räkna med, hade otrolig tillväxt samt lät min KH keeper som jag körde de sköta allt Citera
Ted Camenius Postat 17 timmar sedan Postat 17 timmar sedan Strax över 500l vatten i systemet. Förbrukar 2,34dkh kh varje dag fördelat på 6,15l kalkvatten och 90ml av balling. < 3 Citera
Lasse Postat 15 timmar sedan Postat 15 timmar sedan Det betyder att dit system bildar ca 2,34*17.86 mg/L CaCO3 (kalksten) per dag Det betyder att det bildas ca 21 gram ny kalksten i ditt akvarium per dag. 7,3 kg per år - imponerande! MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.