Gå till innehåll

krasch!! alla fiskar döda


Rekommenderade inlägg

när jag kom hem från jobbet idag såg jag att alla fiskar hade svullnat upp som ballonger och var döda.

jag har kört vodkametoden ett par veckor ,vet inte om det har med saken att göra.

jag gjorde ett par tester på vattnet

nitrite 0,35

phosfat 0,7

ph 8,0

kh 8.8

jag brukar aldrig mäta nitrit i vanliga fall då den jämt varit omätbar(men inte idag 0,35)

phosfaten brukar ligga på 0,03 (kan det vara den som orsakat det? 0,7)

ph och kh tycker jag är ganska bra eller?

vad kan det bero på?

jag har inte introduserat några nya djur på flera månader.

jag har en litophyton en sinularia och en sarcophyton som nästan står på varandra kan det vara någon av dom som släppt något gift?

jag har ingen sand i karet kör uv-c 24/7

karet har varit igång 2 1/2 t år

tacksam för svar MVH johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tråkigt:(

.Knepigt. För att det skall kunna bildas så mycket nitrit kräver att en tillräcklig mängd nedbrytbart material finns.

Har något gått och dött i bakom stenarna innan detta hände? Något saknat djur?

Har du städat och rört om i gruset?

Är cirkulationen /filter/skummare ok?

Temperaturen?

Hur tjockt botten grus lager har du?

Har du matat mycket ?

Mår korallerna bra?

Kanske går det att ringa in orsaken med dessa frågor???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja korallerna verkar må bra

jag har inget grus alls i burken

värdena är tagna nu för enn timme sedan så alla döda fiskar lär väl ha bidragit till höga nitritvärden

jag har inte matat överdrivet mycket sista tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att Lasse pratade om att det kan hända att när nitraten blir nästan noll (ioch med vodkametoden) kan bakterierna gå över att utnytja svavel som energikälla och då bildas giftigt svavelväte som lätt kan orsaka krasch. Har själv råkat ut för svavelväte i bottensedimenten(dock ej med vodkametoden) och därmed krach för ett antal år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att Lasse pratade om att det kan hända att när nitraten blir nästan noll (ioch med vodkametoden) kan bakterierna gå över att utnytja svavel som energikälla och då bildas giftigt svavelväte som lätt kan orsaka krasch. Har själv råkat ut för svavelväte i bottensedimenten(dock ej med vodkametoden) och därmed krach för ett antal år sedan.

ja jag har läst den tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hög temperatur?

Dött eller skadat giftigt djur, t.ex. sjögurka, sjöäpple, anemon?

Förgiftning p.g.a kemikalier som t.ex. kommit i akvariet via luften som ånga eller någon (t.ex. barn) som kan ha hällt i något olämpligt (tvättmedel, shampo, diskmedel, rengöringsmedel etc) i akvariet, eller i vattenbytesvatten eller färskvattenbehållare, eller om akvariehinkar, slangar etc används till andra ändamå (skurhink, bensintankstömning etc) och sedan använts till akvariet igen?

Glömt tvätta händerna sedan du fixat med kemikalier, bilmekande etc innan du fixat med akvariet eller matat fiskarna?

Syrebrist?

Strömavbrott eller apparat som hängt sig?

Byte av foder till något annat foder eller ny förpackning som kan vara fel på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trist som tusan hippo,tycker oxå det låter som för mycket vodka,jag kör zeovit,och när man kört detta ett tag minskar man doserna,och häller i zeostart ett par dar i veckan,men det verkar som dom flesta som kör med vodka

doserar dagligen,jag hittar för lite info för att våga mig på vodka,dom flesta här på guiden kör det ju som ett expriment.men nu är det väl vatten byten som gäller,och låta det själv stabilisera sig långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag funderade på när det gäller vodka. Bildandet av en bakteriehinnan på glaset visar ju på aerob aktivitet och efterssom det är organiskt kol som tillsäts troligtvis heterotrofa. Jag funderade på om det inte skulle kunna uppstå en konkurenssituation där nitrifikationsbakterierna får slut på plats pga "vita hinne" bakteriernas tillväxt. Denna effekt kan vara fördröjd vid tillsats av kol efterssom "vita hinne" bakterierna först koloniserar LS och ytor, dör och blir ersatta av "vanliga" nedbrytare som äter de döda och fler "vita hinne" bakterier. Tillslut uppstår något som liknar en nitritspik vid igensättning av vanliga mekaniska filter. Men som sagt bara en lös fundering, fast värden skulle i detta fall kunna stämma.

Uppsvällda föresten, mätte du ammoniak?

Tråkigt med karet iaf! Beklagar förlusten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...