Gå till innehåll

krasch!! alla fiskar döda


Rekommenderade inlägg

Hej

1) Fosfaten kan inte ha orsakat förgiftning - aldrig hört talas om detta i alla fall. Jag känner inte till vilken provtagningsmetodik som används i de fosfattester som gäller för akvariebruk men vet att även under lab-förhållanden är det inte en "tuta och kör" metod, speciellt inte i så låga nivåer som det rör sig om här. Så låt oss ta det värdet med en lite nypa salt. Någonstans i huvudet finns det något som varnar för andra joner som stör resultatet - får återkomma med detta när jag kollat upp.

2) Nitrittester brukar i alla fall vara någorlunda säkra vad gäller indikation att det finns nitrit - nivån får man ta med en nypa salt. Detta 0,35 ppm du mätt upp kan vara högre och kan också v a r i t högre. Visar din test nitrit eller nitrit-kväve (NO3 eller NO3-N) Jag tror fortfarande NO3 är vanligast. Om din test säger att den visar i NO3-N så skal ditt avlästa resultat multipliceras med ca 3,4 för att få NO3. Nivån (0,35 NO3, jag utgår från att din test visar NO3) kan döda vissa fiskar. Eftersom nitriten dödar genom att blockera syreupptaget så är min erfarenhet att i första hand fiskar som kräver höga syrenivåer dör först. Döden brukar ofta föregås av en längre period där man ser att fisken andas betydligt kraftigare än normalt, ungefär som vid syrebrist. 0,35 ppm som NO2 borde inte vara en ”snabbdödarnivå” men som sagt värdet kan ha varit högre.

Vart kommer då nitriten ifrån i ditt fall?

Övermatning (direkt eller under ett antal dagar) eller att en större mängd organiskt material ansamlats de senaste 7 dagarna (foderrester, döda djur och dyl.) och börjar brytas ner nu. Nitritvärdet kan inte ha orsakats av de döda fiskarna – 8 timmar är för kort tid.

Det kan vara något som tidigare dödat eller hämmat dina nitrifikationsbakterier. Att g y n n a nerbrytarna (heterotrofa bakterier) med hjälp av organiskt kol (vodka) kan medföra att de mer långsamt växande nitrifikationsbakterierna konkurreras ut från lämpliga ytor att sitta på, speciellt om man endast förlitar sig till levande sten som bakteriesubstrat. Inom akvaristiken där det normalt inte är så stora organiska belastningar är detta konkurrensförhållande om ”sittplatser” föga känt men inom den recirkulerande fiskodlingen och kommunala reningsverk är detta välkänt och för att få en bra nitrifikation så krävs det relativt låga BOD-värden (BOD = Biological Oxygen Demand som är en parameter som talar om den organiska belastningen).

Det är också känt från litteraturen att denitrifikationsprocessen innefattar ett mellansteg i omvandlingen från nitrat till kvävgas där nitrit bildas. En ofullständig denitrifikation kan alltså leda till nitritbildning.

3) Ammoniakförgiftning kan vara en orsak, speciellt i samband med en hämmad nitrifikationsprocess som ovan men förutsätter i detta fall tycker jag att du matat kraftigt på morgonen eller någon form av snabb belastning.

4) Svavelvätebildning kan ha skett om nitratnivåerna närmat sig 0. Som jag sagt så många gånger tidigare är nitrat nästan omöjlig att mäta i låga nivåer därför säger ett mätvärde ingenting om det inte ligger kring 15 – 20 ppm. Temporära och lokala nitratfria zoner kan också lätt uppstå om man litar till ”passiv” denitrifikation. Med ”passiv” menar jag metoder där man inte förlitar sig till en vattenström genom ett media utan till diffusion i olika håligheter. Att helt lita på LS för denitrifikation är en sådan passiv metod som kan fungera under låg belastning men ”boostning” med hjälp av organisk kolkälla kan ändra detta.

5) Annan förgiftning. Där finns mycket. Målning i rummet eller angränsande rum. Andra gaser i luften som skummaren hjälpt till med att föra in i akvariet. Förgiftat osmosvatten som du själv var inne på. Tillsatte du något osmosvatten på morgonen innan jobbet? Levde fiskarna på morgonen förresten?

Att samtliga fiskar var döda och att de var uppsvullna tyder på ett snabbt förgiftningsförlopp. Faktumet att korallerna levde kan tyda på att det var ett övergående och begränsat skeende, alltså en gas som skummaren ”luftade” bort. (ammoniak, svavelväte eller någon gas i luften som sedan ventilerats bort). Det kan också vara något löst ämne som i första hand drabbar gälförsedda organismer, men en gas verkar vara troligt.

Det är sorgligt med karet Hippo och jag beklagar. Det är dock jättebra att du publicerar händelsen här för då kan det hjälpa till att öka förståelsen så fler inte gör samma ”misstag” (om det nu var det).

Jag vill än en gång uppmana till försiktighet med metoder som ändrar de biologiska skeendena i våra kar, vi har inte sett alla de parametrar som ändras än.

MVH Lasse

PS Medans jag skrev ovanstående han Morphriz före med ”brist på sittplats förklaringen”. Hans resonemang stämmer fullt ut men även en bristfällig denitrifikation kan leda till frisläppandet av nitrit. Är det en ammoniakförgiftning så är Morphriz funderingar troligtvis vad som har hänt.

Ernie – det verkar att ha gått för fort. Syrebrist brukar heller inte ge uppsvällda fiskar så fort.

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Förloppet stämmer med vad som brukar hända när bakterierna i nebrytningsprocessen slås ut, och ammoniak,nitrit och nitratvärdena skjuter ui höjden!

Att sen fosfatvärdena är höga påskyndar troligen uppsvällningen.

Problemet brukar vara att reda ut vad som slog ut bakterierna - dessa har normalt en livcykel på nån timme och regeneras oavbrutet,tills nåt slår ut dom och stoppar återväxten.

det behövs bara lite koppar t.ex, eller tvätt/diskmedel desinfektionsvätska etc- den listan kan bli hur lång som helst!

Baksidorna med vodkan som jag minns det har ju varit denna typ av förlopp, men då involverat en uppkomst av svavelsulfid vilket vanligtvis luktar!

Du får titta om det fortfarande finns liv i din Ls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inget amoniumtest (får inskaffa det)

alla mina koraller har överlevt montipora stylopora knappar skivisar sarco och litopyton sinularia

jag ska göra ett phosfattest på påfyllningsvattnet

jag kollade inte till fiskarna på morgonen men frugan sa att det luktade illa i huset när hon åkte på morgonen.

LSen verkar vara full av liv nästan som alla djur söker sig ut ur stenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inget amoniumtest (får inskaffa det)

alla mina koraller har överlevt montipora stylopora knappar skivisar sarco och litopyton sinularia

jag ska göra ett phosfattest på påfyllningsvattnet

jag kollade inte till fiskarna på morgonen men frugan sa att det luktade illa i huset när hon åkte på morgonen.

LSen verkar vara full av liv nästan som alla djur söker sig ut ur stenen

Luktade det ruttna ägg? Som det luktar när du rensar vattenlås? Har det luktat redan på morgonen och fisken levde på kvällen innan så satsar jag en slant på svavelväte. Det tar längre tid än några timmar för att få fisk som ligger i vattnet att lukta så du känner det i rummet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta skyll på vodkan den är knappast orsaken då hade mitt kar krachat 10 ggr om redan. Det är säkert något annat men vad är inte jag rätte mannen att svara på.

jag bara tycker att det verkar vara för hög dos,men jag vet ej hur mycket man brukar köra i,jag menar att det är så med alla de här metoderna,att man ska gå varsamt fram,fast det kliar i fingrarna ibland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd vad e skillnaden på vodka och Zeostart? I ett akvarium som redan e i drift med koraller o fisk och e high nutrient load så föreskriver ZEO guiden 1ml per 100 gallons i 2 veckor där efter 1ml per 200 gallons.Och sedan när man fått ner Nit,Fos så e det 0,5-1ml per 250 gallon,så för mig låter 2,5 ml per 100 liter en skaplig dos./Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta skyll på vodkan den är knappast orsaken då hade mitt kar krachat 10 ggr om redan. Det är säkert något annat men vad är inte jag rätte mannen att svara på.

Jag har inga belägg för att det är vodkan. Därmot tycker jag det är viktigt att ta reda på orsakerna då vodka, eller annat organiskt kol, har orsakat krascher tidigare. Vodka är en metod som "växer fram" empiriskt där det sker krascher ibland utan att någon kan direkt hävda en given orsak. Jag har inte träffat på en komplett teoribas(utöver att denitrifikations bakterierna är kolbegränsade) för varför, hur och under vilka förutsättningar vodka fungerar eller inte fungerar. Jag tror dock att vodka kan vara en värdefull och enkel metod som kan förenkla saltvattensakvaristik på sikt.

Här har vi en krasch som kan bero på flera saker, inklusive vodka, och då är det viktigt att kontrollera alla saker. Exempelvis, varför har han fosfat? Förlusten av ett kar, exempelvis detta, motiverar efterforskningar i vodkans effekter..

Ursäkta talet :)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket nitrat hade du när du började med vodka metoden, och hur mycket hade du vid kraschen?

2,5 ml per 100l är en hög dos, en alldeles för hög om du inte har väldigt mycket nitrat i karet, jag har själv aldrig kört med mer än lite drygt 1 ml per 100 liter under de åtta månader jag kört med vodka. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt nitrat har legat runt 25ppm sista 4 månaderna .

jag har mätt 1gång i veckan sen jag börja med vodkan och jag har inte märkt att det sjunkigt något av vodkan .

kör med saliferts nitrat test , den är köpt för 2 1/2 år sedan ungefär . jag ska kolla datumet på förpackningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inga fiskar kvar. Jag inga koraller kvar. Vi kanske skall slå oss ihop?

Skämt o sido. Jag vet att de som började i Tyskland hade kraschar med votka och att de som har fortsatt mäter nitat och doserar votka 2 gånger/dag. Detta har jag sagt tidigare: denna metod är effektiv men kräver övervakning och viss feeling typ Svärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otillräcklig diffusion skulle lätt kunna leda till sulfatreducering även i kar med höga nitrathalter. Vodkan ger ju turbofart på processerna så det är inte omöjligt att det är därför det hänt. Lukten som kom från karet tyder ju på det.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...