Oscarhaglund Postat 10 juni Postat 10 juni https://reefbuilders.com/2025/06/10/oceamos-organo-ms-test-revolutionizes-reefing-brings-metabolomics-to-hobbyist/ låter väldigt intressant! 1 1 Citera
Lasse Postat 10 juni Postat 10 juni (ändrat) Det går framåt! https://www.reef2reef.com/threads/introducing-the-oceamo-organo-ms-analysis.1112943/ MVH Lasse Ändrat tisdag vid 16:45 av Lasse 1 1 Citera
nike83 Postat onsdag vid 08:36 Postat onsdag vid 08:36 mycket! Lasse, dessa måste vi beställa och jämföra resultaten! "jakten på cyano-nyckeln fortsätter" Citera
Lasse Postat onsdag vid 12:08 Postat onsdag vid 12:08 Ja - jag kommer att beställa åtminstone ett set men inte så mycket för cyano som att jag får ont i händerna många gånger när jag varit i akvariet och jag har besvär med huden över hela kroppen. Mitt akvarium är lite speciellt eftersom det inte varit några större vattenbyte i det på 2,5 år och innan des var det ca 4 år sedan sista stora bytet. Här kan man få en blick i om det verkligen ackumuleras organiska gifter i akvariet MVH Lasse Citera
kaptenen Postat onsdag vid 20:41 Postat onsdag vid 20:41 Följer utvecklingen från er pionjärer med spänning Citera
jonasroman Postat igår vid 12:38 Postat igår vid 12:38 Väldigt spännande. Det är ju väldigt sällan man hittar en förklaring till ett dåligt fungerande akvarium; ett sedvanligt ICP test. Organiska ämnen har varit ett mörkt fönster, och detta är nog början på något väldigt intressant. Jag tror man ska använda testet om man har problem; har man inga problem kan det kanske lätt bli en övertolkning och lite farligt, men någon gång kan man väl göra det som stickprov av ren nyfikenhet. Men mest tror jag ändå att det är användbart när man har bekymmer. Jag kommer med säkerhet köra ett sådant test någon gång också även om jag inte har bekymmer man blir ju Nyfiken som sagt Citera
Lasse Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan (ändrat) 23 timmar sedan, jonasroman skrev: Väldigt spännande. Det är ju väldigt sällan man hittar en förklaring till ett dåligt fungerande akvarium; ett sedvanligt ICP test. Organiska ämnen har varit ett mörkt fönster, och detta är nog början på något väldigt intressant. Jag tror man ska använda testet om man har problem; har man inga problem kan det kanske lätt bli en övertolkning och lite farligt, men någon gång kan man väl göra det som stickprov av ren nyfikenhet. Men mest tror jag ändå att det är användbart när man har bekymmer. Jag kommer med säkerhet köra ett sådant test någon gång också även om jag inte har bekymmer man blir ju Nyfiken som sagt Min mening är exakt den motsatta. Det är viktigt att man har ett resultat när akvariet fungerar bra - annars har man ingen jämförelse när man skall spåra anledningen när det går över styr. IMO - detta gäller all provtagning - har du ingen baslinje att utgå ifrån så är testning bara vid "dåliga" tillfällen ett slöseri med pengar. MVH Lasse Ändrat 4 timmar sedan av Lasse 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.