Postat 2 timmar sedan2 tim Min RE bubble king har nästan helt slutat producera bubblor. Jag tycker att det verkar som att luftintaget är väldigt begränsat. Tidigare om jag satt fingret vid luftinsuget så har man tydligt kännt att fingret liksom suger fast men så är det knappt alls nu.Har provat att plocka av ljuddämpare. Och det gör ingen skillnad. Var rätt länge sedan jag gjorde rent den men det är ett härke att få ut den från sumpen. Någon som har någon ide vad det kan vara?
Postat 29 minuter sedan29 min Vet inte riktigt hur vattenintaget till pumpen ser ut men på många skummare är det ett rör som suger in vattnet och sedan sitter intaget för luften på det röret. Det intaget brukar sitta ytterst på insugningsröret och på insidan så är det en typ av kort inre rör och luften från intaget går mellan dessa rör. Precis där luftslangens rör möter vattenröret brukar det bli kalkavlagringar och de tenderar till att sätta igen luftintaget. Man måste rengöra där med jämna mellanrum. Jag led i många år av detta med min Coral Box 5+ men fick tipset att låta skummaren stanna för ca 2 minuter en eller två gånger om dagen. Då kommer vatten att gå upp i luftintaget och skölja bort kalkrester innan de hårdnat. Det fungerar bra - åtminstone förlänger det mellanrummet mellan rengöringarnadet ser ut som RE har ett liknande intag - det är i hålet som den svarta pilen visar som skall rengöras och även i mellantummet i insugningsröret om det finns en andra vägg vilket det kanske inte finnsMVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.