Postat 4 timmar sedan4 tim Jag funderar på att köpa ett Red Sea Reefer G3 och vill helst köpa det från en svensk butik, men ...Enligt informationen på https://redseafish.com/register/ kan man få 3 års extra garanti (totalt 5 år) om man registrerar ett nytt akvarium inom 90 dagar.Problemet är att Sverige inte finns med i listan över valbara länder vid registreringen.Samtidigt står det följande i deras garantipolicy: https://redseafish.com/certificate-of-warranty/ :TERMS AND CONDITIONS OF EXTENDED WARRANTY: The Extended Warranty is NOT TRANSFERABLE AND IS LIMITED TO THE ORIGINAL PURCHASER.The Extended Warranty is available only for REEFER G2+/G3 and MAX NANO G2 purchased after August 11th, 2023, in one of the following countries: Austria, Australia, Belgium, Canada, France, Germany, Ireland, Japan, Netherlands, Poland, Taiwan, the UK, and the USA.Så vad händer om man bor i Sverige men köper ett Red Sea Reefer G3 från t.ex.whitecorals.com (Tyskland)?Enligt ChatGPT bör man vara berättigad till 5-årsgarantin eftersom:- Tyskland är ett av de berättigade länderna- WhiteCorals (Tyskland) är en auktoriserad Red Sea-återförsäljare- Garantiberättigande baseras på inköpsplatsen, inte bosättning- Red Sea kräver köpbevis, inte bevis på bosättningDetta innebär: Om man köper en REEFER G3 från WhiteCorals.com (Tyskland) bör man vara berättigad till den kostnadsfria 3-åriga förlängningen (totalt 5 år).Låter det rimligt? Är det någon som har köpt akvarium från WhiteCorals tidigare?Mvh,
Postat 4 timmar sedan4 tim Vågar inte svara på ovan, men hade aldrig köpt ett red sea efter alla problem de haft. Nästan alla kar med problem är just red sea, garanti på karet är en ganska liten tröst när du har 500 liters vatten på golvet, eller att du akut behöver riva ett rev för 50,000+
Postat 3 timmar sedan3 tim Författare 41 minutes ago, Reuben said:Vågar inte svara på ovan, men hade aldrig köpt ett red sea efter alla problem de haft. Nästan alla kar med problem är just red sea, garanti på karet är en ganska liten tröst när du har 500 liters vatten på golvet, eller att du akut behöver riva ett rev för 50,000+Tack för svaret!Jag funderar på att köpa den minsta varianten, Reefer 170 G3.Jag har tidigare haft ett Reefer 170 G1 där silikonfogarna började släppa. Jag är medveten om att det var ett känt problem på G1/G2‑serien, men i mitt fall bidrog även att akvariet inte stod helt plant, vilket gav ojämn belastning på fogarna.Alternativen i samma storleksklass är dyrare, saknar funktioner som ReefATO+ och, enligt min smak, är inte lika snygga.5 års garanti potentiellt pratar vi om.
Postat 2 timmar sedan2 tim jag har tyvärr sett i en FB-grupp att de har problem med G3 också. jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa ett RS-kar på grund av deras undermåla silikon och att de inte verkar fått bukt med dessa trots att det varit känt väldigt länge!
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 13 minutes ago, nike83 said:jag har tyvärr sett i en FB-grupp att de har problem med G3 också.jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa ett RS-kar på grund av deras undermåla silikon och att de inte verkar fått bukt med dessa trots att det varit känt väldigt länge!Jag håller med om att Red Sea hade problem med silikonfogarna på tidigare generationer. Det är möjligt att även G3 har samma problem, men frågan är om det sker lika ofta som med G1‑serien. Storleken spelar troligen också roll – ju mindre akvarium, desto lägre belastning på glas och fogar, vilket borde minska risken.Om vi tittar på Reefer 170–200 i G2 och G3: hur många sådana har Red Sea sålt hittills, och hur många dokumenterade fall finns det på nätet, inklusive bildbevis? Jag har hittills bara sett ett enda inlägg om problem med G3, men där saknades både modellinformation och bilder, så det är svårt att dra några slutsatser.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.