Postat 9 timmar sedan9 tim Hej alla akvarister. Denna fråga är inte ny, men än mer aktuell idag. Jag har varit frivilligt ganska inaktiv på detta fina forum ngr månader, men öppnade sidan igår igen. Jag trodde först det var fel på mina inställningar, men kan konstatera att rörande mitt eget område jag behärskar hyffsat, kemi, så fanns i princip inte ett enda inlägg sedan jag slutade skriva. Jag blev väldigt ledsen och besviken över detta, inte över ngn enskild, inte över forumet, utan att utveckligen verkar vara sådan att intresset för att hänga på forum har sjunkit. Det beror inte bara på att hobbyn kanske har ngt färre utövare idag, vi finns ju ändå där. Jag tror det beror på att dagens snabba "snapchat"samhälle, samt hyffsat korrekta, snabba och alltid politiskt korrekta svar från AI, gör att vi lämnar forumen till fördel för det. Det tråkiga med det är att forumena tjänar ju inte bara en plattform för kunskapsutbyte, utan även ett sorts umgänge, där till o med en o annan dispyt som sker människor emellan, kan vara givande på sikt. När jag scrollar igenom sidan går det inte låta bli att bli något nostalgisk. Jag har tappat räkningen på alla artiklar, tutorials, pdfer, videos mm som jag gjort för hobbyn genom åren, givetvis för att jag tycker det är kul, men också för er. Jag la ett extra krut på detta i vintras med artiklar om po4 bindning, kinetiken kring det, baserat på en del experiment. Men man måste till slut få något tillbaka själv. Det har jag verkigen fått historiskt när många av oss bidrog och hängde här, men på sista tiden är det tyvärr tvärtom. Allt gottJonas
Postat 5 timmar sedan5 tim Nu är midt maj till midt augusti generet set ganske dödt i denne hobby, men jag är inte uöverens. Hur ser dett ut på dom andra forums för saltvatten du skriver på? Jag försökar vära aktiv på 3 forums, fast dett blir inte mycket på Reefcentral. För styrelsen tycker jag att dette er ett vigtigt frågo, ett frågo vi lägger mycke tid på. Alla får gerna bidrage med hvad som skulle få dom at bidrage med mere her på forummet, enten her eller direkt PM till styrelsen/moderatorer.
Postat 1 timme sedan1 tim Vi analyserar till och från hur många som använder forumet, och sedan några år har aktiviteten sjunkit. I början (ca 10 år sen) började facebookgrupper konkurrera mycket, men sökbarheten där är väldigt dålig, varpå forumet fortfarande hade en stark fördel. Idag så använder säkerligen allt fler AI och forumet går mer och mer mot att bli ett uppslagsverk av andras erfarenheter snarare än en levande mötesplats. Många gillar även att titta och samla på sig kunskaper via t.ex. Youtube där bl.a. amerikanerna trycker ut material i all oändlighet. På sommaren brukar det också historiskt vara lugnare men ser man på årsbasis så minskar andelen inlägg. Trots det är det fortfarande många som är inne och läser saker, varför jag har teorin om att mycket "redan är sagt" när man har över 20 år med sparade inlägg, och att det används som en slags databas. Jag är själv ibland inne i trådar som är 10+ år och hittar svar och inspiration. Sen kan man inte frångå faktumet att färre håller på med hobbyn idag än för 10-15 år sen huvudsakligen pga de ökade kostnaderna. Thomas är inne på det, bidra gärna mer när ni får tillfälle och ge gärna tips till oss på idéer som kan skapa mervärde för alla på forumet. Jag tror för egen del att jag hade haft det betydligt tuffare, om ens jag hade startat i hobbyn utan Saltvattensguiden. Jag vet många som säger detsamma när man träffas och pratar om hobbyn.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.