Gå till innehåll

Min första Glasros


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Jag fick lite fraggar igår och idag såg jag att det satt en liten glasros på en utan stenarna som fraggarna sitter på. Glasrosen är knappt 10 mm när den är totalt utsträkt.

Så nu börjar kampen mot glasrosen!

Rond 1, Jag började helt spontant med att ta upp stenen för stt slita bort glasrosen med min pincett. JAg drar bort allt siss jag inte ser något mer å sen tänker jag haha där fick den jäveln, "Förstår inte hur folk kan misslyckas med de här" Sjöljde pincetten i ett glas vatten efter vart tag för att inte släppa ut några bitar i akvariet.

10 min senare är den tillbaka och ser ut att må nästan lika bra som första gången jag såg den.

Rond 2, Jag tar fram min groggblandningsväska ingen citron men ROSE LIME, de bör väl med funka. Tar upp stenen och droppar ett par droppar över hålet där glasrosen dragit in sig. "Ni jävlar"

30 min senare är den framme igen större än någonsin innan, den kanske tycker om lime.

Rond 3, Tar fram ett värmeljus och en liten skrivmejsel, värmer skruvmejseln tills den är glödhet och trycker in den i till glasrosen "det fräser till och ryker av vattenånga" upprepar 4 gånger.

Väntar på att den jäveln ska kamma ut igen då blir det lödkolven!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:grattis1 Grattis till din första!

Det finns alla möjliga knep, jag brukar ta en kanyl (minen på apotekarna brukar vara ganska så uppgiven när man ska förklara vad man ska ha kanylen till :smiley12: ) och fylla den med konsentrerad citronsaft. Sedan smyger jag mig på offret när den är fullt utslagen för att blixtsnabbt penetrera den mitt i blomman :jävul: , sedan ser man inte röken av den mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:grattis1 Grattis till din första!

Det finns alla möjliga knep, jag brukar ta en kanyl (minen på apotekarna brukar vara ganska så uppgiven när man ska förklara vad man ska ha kanylen till :smiley12: ) och fylla den med konsentrerad citronsaft. Sedan smyger jag mig på offret när den är fullt utslagen för att blixtsnabbt penetrera den mitt i blomman :jävul: , sedan ser man inte röken av den mer.

Ahh så de går att köpa kanyler på apoteket om man tjatar tillräkligt mycket =)? det visste jag inte, va får man betala för en?

Glasrosen har inte setts till här än efter sådär 30 mins väntan.

Jag kan nog inte använda en kanyl med citronsaft här det sitter fraggar precis intill glasrosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På de flesta håll verkar det vara mer eller mindre omöjligt att få kanlyer från apoteket. Har flera träningskompisar som velat ha kanyler för att suga ut blod ur öronen då de får s.k. blomkålsöron, men inget apotek har velat dela ut någon kanyl :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varifrån kommer ideen med citronvatten?? nån som har översatt engelskans limewater? iså fall är det kalkvatten.

blanda calciumhydroxid och vatten till en halvtjock röra å värm snabbt i micron.som spruta kan du ta nån som följer med calcium,magnesiumtest

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varifrån kommer ideen med citronvatten?? nån som har översatt engelskans limewater? iså fall är det kalkvatten.

blanda calciumhydroxid och vatten till en halvtjock röra å värm snabbt i micron.som spruta kan du ta nån som följer med calcium,magnesiumtest

japp denna metod är mycket bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varifrån kommer ideen med citronvatten?? nån som har översatt engelskans limewater? iså fall är det kalkvatten.

blanda calciumhydroxid och vatten till en halvtjock röra å värm snabbt i micron.som spruta kan du ta nån som följer med calcium,magnesiumtest

Troligen.

Jag fick tipset av andra akvarister och så länge det fungerar är jag nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varifrån kommer ideen med citronvatten?? nån som har översatt engelskans limewater? iså fall är det kalkvatten.

blanda calciumhydroxid och vatten till en halvtjock röra å värm snabbt i micron.som spruta kan du ta nån som följer med calcium,magnesiumtest

Var köper du calciumhydroxid?

är det 1 kg som gäller när man handlar eller finns det smidigare förpackningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanyler kan hämtas hoss mig om ni behöver

Jag använder ättika till mina glasrosor funkar kanon även på skivanemoner

Låter nice men de verkar som jag vann mot min glasros med hjälp av stekning, jag hör av mig om jag hittar fler oönskade varelser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag använde kokande vatten på/i en glasros jag hittade och använde mig av en kanyl. Jag gjorde detta 5-6 gånger och sprutade över platsen där den satt efteråt.... verkar ha fungerat bra då den in te kommit tillbaka =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Hej

Hoppar in och ställer en liten fråga. Pojkvännen min har ju startat upp ett saltkar för ett par månader sen. Och det finns ju såklart glasrosor där i. (Har hittat 3 hittills, 2 jättesmå och en lite större).

Vi har försökt att få bort de där på lite olika sätt. Vi har testat med kokande vatten, men det hjälpte inte så mycket. Och så har vi testat med glasrosmedel (som vi köpte i den lokala saltvattensbutiken), visst, glasrosen såg allt lite "sur" ut, men kom snart tillbaka med full kraft.

På samma sten som alla de här glasrosorna sitter, så sitter det även sådana där bruna kollonianemoner. Kanske ställer jag en grymt dum fråga nu, men frågar man inte får man aldrig lära sig något. Hur som helst så undrar jag om man i så fall kan ta upp stenen och göra så som entorp gjorde?! Jag har ju läst att de hära bruna kollonianemonerna inte ska vara så jättesnälla mot oss människor.

Så är det någon som kan rekomendera en bra metod att få bort de där fula läskiga glasrosorna på?

Glad för svar

//Linda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid beroende på hur de sitter och hur du kommer åt dem. Det finns massor av olika tips mot glasrosor. Använd sök funktionen här och skriv glasros. Du hittar massor men inga patenterade som alltid funkar. Men jag fyller på denna tråden med ett par ytterliggare som jag blivit tipsat om.

Ta ett sugrör och stoppa in det i hålet där glasrosen sitter. Låt den sticka ut några cm. Vänta några dygn och glasrosen kommer ut ur sugröret. När glasrosen gör så kan du ta bort sugröret och glasrosen följer med innuti sugröret.

Hitta hålet som glasrosen kommer ut ur. Täpp igen hållet med korall lim. Vips så är glasrosen instängd och dör.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du Latexhandskar på när du hanterar stenen är det ingen fara. Tvätta händerna före och efteråt för säkerhets skull. Skölj händerna noga och använd en nytvättad handduk så att du inte får tvättmedelsrester i karet. Lägg handduken i tvätten efteråt (Mer än 60 grader) så har du inga giftrester kvar på handduken.

Jag har bäst resultat med ett köpt preparat. Det verkar vara kalciumhydroxid och vatten. I flaskan är det upp till halva höjden med "slam" när den stått still över natten. Den skakar man om ordentligt och fyller upp litet i en spruta med "Salifertspets". Sedan är det bara att spruta på Aiptasian. För att få god effekt bör man stänga av pumparna någon timme efter preparering. Aiptasia som sitter på lodräta väggar fungerar det dåligt på så där behöver man vända stenen så att medlet inte rinner av anemonen så lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...