Gå till innehåll

AM Turboflotor 1000 och returbubblor


ramq

Rekommenderade inlägg

Asså, jag begriper inte riktigt.

Antingen så är mitt kar så pass nyinkört, eller så är det nåt vajsing med min (lite överdimensionerade) skummare. Till Turboflotorn följde det med en Aquabee 2000/1 med nålimpeller, samt fästen och hela klabbet. Dock saknas ljuddämparen samt "låda #2" som fästes på utgångarna.

1. Den "gurglar" oerhört i luftröret! Helt outhärdligt ljud som kan göra vem som helst vansinnig. Jag har provat med en Eheim reglerkran för 4/6mm slang och den dämpar lite av ljudet, dock kommer jag hem efter en heldag och den skummar knappt nånting. Tar jag bort den går det igång som det ska igen.

2. Returbubblor i hela akvariet. Suck. Klart ledsamt! Vad gör man? Behöver jag verkligen den andra påhängslådan för att få bort dom? Jag ser ju att bubblorna dras ner till utloppsrören lite sporadiskt, är inte det ett designfel??

3. Vibrerande rotor. Klart enerverande vibrationer. Eftersom man är ljudperfektionist så kräver jag tystnad i mitt vardagsrum så till och med min Maxiskim får 10 av 10 möjliga i betyg på ljudet, med luftpump.

Nummer ett vet jag inte riktigt vad jag kan göra åt. Jag kan experimentera lite med att försöka mata den lite försiktigt med en klen luftpump och se hur det går. Rätt som det är blir man av med "pulseringen" av luftflödet också. Kan en höjdjustering av pumpen hjälpa?

Nummer två begriper jag inte alls hur jag ska komma runt? Kan försöka klippa till en bit "blåskum" och stoppa dit, men det känns knappast hoppfullt.

Nummer tre återstår bara att byta pump till nånting annat som har venturifunktion kanske.

Om jag inte åtgärdar alla tre av dom här sakerna kommer den att få bli placerad i en låda tills dess det blir nåt större saltprojekt nån gång. Den är ju redan lite väl stor för min 112L ändå... :)

Och ja, den är begagnad, men i ytterst fräscht skick. Ser knappt använd ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returbubblorna i karet kommer att sluta efter någon/några dagar, men jag tror nog du behöver ha luftningslådorna på. Tycker faktiskt inte att det är någon vidare bra skummare men den funkar i källaren med den levande stenen. Produktguiden här på forumet är ganska bra men tycker nog att denna får oförtjänt bra betyg.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=55&sort=2&cat=13&page=1

Vet inte om du har manualen. Annars finns den här.

http://www.aqua-medic.de/en/service/pdfs/Turboflotor%20multi%20SL%20_410.72_.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du klickar på min signatur kan du få upp alla inlägg jag skrivit. Går du tillbaka till 27 02 05 hittar du min vinflaske ljuddämpare som är otroligt effektiv. Den har en vanlig korkkork som jag borrat två 6mm hål i och stoppat i plaströr för utströmmarstenar. Den ena går nästan till flaskans botten och den andra är mycket kort. Det korta röret kopplar du till skummaren. Korken kan tätas med kontaktlim eller silikongummi.

Den vibrerande rotorn kan bero på att skummaren får för mycket luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst duger den till ett 375 även med "high stocking". Jag har kört en på mitt förra 300L, och ingen tillstymmelse till nitrat. Mitt 1100L kar har jag kört med 2 st turbofloator med "low stocking" i 1,5 år. Nu har jag köpt fler fiskar i omgångar och har skaffat en större, men med moderat belastning så skulle jag tippa på 5-600L på en skummare (så som jag haft det).

Funderar lite på om det skiljer sig från skummare till skummare (hälften måndags ex??). Vissa är fantasktiskt nöjda medans andra inte är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite på om det skiljer sig från skummare till skummare (hälften måndags ex??). Vissa är fantasktiskt nöjda medans andra inte är det.

Eller också är det någon som kommit underfund med hur man bäst justerar in dessa.

Jag kortade av inmatningsslangen lite och vipps blev det mindre ljud i maskineriet, samt mer bubblor i skummaren.

Returbubblorna är dock oförändrade...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du klickar på min signatur kan du få upp alla inlägg jag skrivit. Går du tillbaka till 27 02 05 hittar du min vinflaske ljuddämpare som är otroligt effektiv. Den har en vanlig korkkork som jag borrat två 6mm hål i och stoppat i plaströr för utströmmarstenar. Den ena går nästan till flaskans botten och den andra är mycket kort. Det korta röret kopplar du till skummaren. Korken kan tätas med kontaktlim eller silikongummi.

Den vibrerande rotorn kan bero på att skummaren får för mycket luft.

Det där tipset ska jag ta tillvara på. I så fall borde en 0,5L petflaska fungera lika bra? Stoppa in lite löst med filtervadd i den kanske...

Bra tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det nått att skumma av ännu då??? Levande i burken?? Jörgen han kör skummaren till 112 liter om jag inte läst galet precis...

Det klart, det är inte det skitigaste vattnet man kan hitta, precis.

Efter lite justering av höjden på själva pumpen så betedde den sig lite bättre, dock är returbubblorna fortfarande kvar, i massor.

Egentligen borde jag kunna köra skummarlöst ett längre tag, men tekniknörd som man är så vill man ju få det "bra" och sen bara njuta...

Är egentligen så --->[] nära på att fixa en liten sump till karet... Bänken är ju som gjord för att inrymma en liten sump, dock behövs det en overflowbox, och det har jag verkligen inte ekonomi över till just nu.

Får se om man tar det som ett projekt att snickra ihop en, nu när man har lite tid över hemma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En glasflaska är hårdare så det kommer inget ljud genom väggarna. Men det finns olika varianter av PET- flaskor som är olika hårda så kanske de hårdaste duger. 1,5 liters mineralvattenflaskorna är odugliga. De är alldeles för mjuka. Det långa röret på insuget + flaskans volym är det som gör jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar du teknik så kommer du inte kunna hålla dig ifrån sump så småningom, so go for it...

Kanske ska borra karet medans du inte fyllt det med levande, eller kanske bygga en billig o-f-box

själv, lite kul pyssel.........

Edit: Apotekarens petflaskor är hårda Stig och kan användas i massa akvarieprojekt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar du teknik så kommer du inte kunna hålla dig ifrån sump så småningom, so go for it...

Kanske ska borra karet medans du inte fyllt det med levande, eller kanske bygga en billig o-f-box

själv, lite kul pyssel.........

Sitter preciiiiis och tittar på lite o-f-box ritningar. :)

Det här känns faktiskt riktigt lovande.

Har Acryl-glas hemma, ska nog bara behöva införskaffa värmepistol, så ska det här gå vägen.

Duger Tangit till acryl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kom att tänka på dem eftersom jag använt dem i nanoskummare.

Om du gör på samma sätt som förut men kollar Wrang 05 12 05 så kommer det upp överrinningsbox gjord av PVC rör.

Tosso har en sådan av 25 mm rör med en Eheim 1250 som returpump som går klanderfritt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter preciiiiis och tittar på lite o-f-box ritningar. :)

Det här känns faktiskt riktigt lovande.

Har Acryl-glas hemma, ska nog bara behöva införskaffa värmepistol, så ska det här gå vägen.

Duger Tangit till acryl?

tangit funkar inte,det är ett speciellt lim till acryl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...