Gå till innehåll

Samsung12 540L FOWLR


samsung12

Rekommenderade inlägg

Äntligen har tanken gått igång efter oändliga förseningar. Eftersom detta är vårt första (saltvattens)akvarium måste vi börja med det som är hyffsat enkelt, dessutom reser både jag och min sambo en hel del genom jobbet. Av den anledningen trodde vi att ett fish only kan vara bra att börja med.

teknik:

540 Akvarium inkl 40 mm durso

Återföring eheim 1060 med bypass för att kunna styra flödet (ev. koppla på ett fr 509)

Skummare Top fathom 200 A med eheim 1060 pump.

Nitratfilter adn 75

Påfyllning 5/III-N (www.troptronic.de) samt aqua medic sp 3000 pump

ljus: Gieseman Nova II (MH 250 W)

3 st aquabee 1000 cirk pumpar

Akvariet står på en akvarie-aluminiumställning.

Dämpning ifrån http://www.swedac-acoustic.se/ (mkt trevlig personal)

ytavrinningskammen är Claes Ohlssons diabildshållare

RowaPhos skall in i sumpen senare

Djur och vatten

Eftersom det precis är startat så finns det bara en dvärgkejsare än så länge samt turbosniglar och rörmaskar. Vad vi skall för för fiskar återstår att se. ag har beställt en massa böcker ifrån amazon men de har inte kommit. Jag lutar år drakfiskar men min sambo vill ha clownfisk och jag gissar att de inte går ihop?

Akvariumet (Riffkeramiksbakgrund och 16kg levande sten, träbiten ni ser var en testgrej -borrade jag ett hål och satte dit ett rör på prov för att inte torrfodret skulle hinna till ytavrinningen innan den sjönk).

Nu är det ju en väldig kontrast mellan riffkermiken och LS men jag hoppas det ändrar sig med tiden.

akvarium9jy.jpg

Sumpen är 80 L och det bubblar ju en jäkla massa ifrån ytavrinningen och skummaren så satte dit en plexliglasskiva för så att det inte skulle stänka upp.

plexi0mu.jpg

Skummare mm:

skummaremm6rr.jpg

Ytavrinningskam a la CO:

ytavrinningskam4gj.jpg

Nu till mina frågor.

1. Pumparna låter för mycket. Jag har dämpmattor under pumparna samt mjuka slangar mellan pump och pvcrör för att inte vibrationerna skall gå vidare ifrån pumparna till rören. Dessutom har akvariemöblen dämpmattor. Ändå låter de en hel del. Jag provade att flytta ut pumparna ifrån sumpen men det blev pannkaka. Tips på *tysta* pumpar?

Jag tyckte det var för mycket tryck i återföringen så jag satte dit en bypass på returen så att mer än hälften rinner tillbaka till pumpen, kan kanske satsa på mindre återföringspump? Varför skall det vara ett sånt tryck på återföringen?

2. Jag tänkte sätta dit ett t5 rör för att få lite trevligare ljus. Initialt tänkte jag inte ha någon överskåp så jag är på jakt efter en hyffsat snygg t5 belysning (1 rör), tips? Deltecs? Tänkte hänga den bakom min nova II.

3. Först hade jag en svetsad stålställning och sedan bytte jag till en vanlig akvarieställning. När jag hade fyllt på allt vatten så märkte jag att det blev ganska rank. Skulle ett barn komma sättande in mot akvariet i 100 undrar jag vad som händer.... Hur har ni andra gjort som har aluminiumställning (fyrkantsrör + plastkopplingar).

4. Lock på sumpen. Varför har man inte lock på sumpen? Då skulle man kunna hålla kvar en hel det vatten som annars dunstar. Nu är det jäkligt varmt och fuktigt under bänken. Kan man ha lock??

post-2234-14468912835913_thumb.jpg

post-2234-14468912836378_thumb.jpg

post-2234-14468912836658_thumb.jpg

post-2234-14468912836912_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt svårt att få locket tillverkligt tätt. Till min sötvattensdel har jag haft ett decimetertjockt lager "ostbågar" av frigolit. Det är det enda som jag fått något så när tätt men jag skulle inte rekommendera det för saltvatten. Försök få in en data fläkt som blåser in luft till sumpen så värmer den inte karet så mycket och luften blir litet mindre fuktig. Annars skulle jag tro att du snart har mögel i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3. Först hade jag en svetsad stålställning och sedan bytte jag till en vanlig akvarieställning. När jag hade fyllt på allt vatten så märkte jag att det blev ganska rank. Skulle ett barn komma sättande in mot akvariet i 100 undrar jag vad som händer.... Hur har ni andra gjort som har aluminiumställning (fyrkantsrör + plastkopplingar).

Jag skulle nog tänka mig att du monterar dit korslagda stag (kryss-modell) både i bakkant och sidor för att få mer stabilitet. Min gode morbror (som är Malawi-freak) har gjort så till sitt 460L som står på aluminiumställning. Skillnaden blev enorm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli kul att se hur din bakrund och revpelare kommer att se ut om ett par månader, jag har vart sugen på dom detaljerna länge. Så fota gärna bagrunden med en veckas mellanrum.

Tysta pumpar, Tunze stream....... Dom små Eheim 1060 brukar vara rätt tysta om man ställer dom på något mjukt.

Din returpump bör nog kunna pumpa tillbaka mint 1000L/h annars riskerar man att förlora kapacitet på skummare och övriga filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon!!

Kryss-stag skall man nog ha, tack för tipset. Får sticka till IKEA i morgon för om jag inte missminner mig så har de billiga.

Fläktar för att få bort luften under lampan är beställda, en fläkt för ventilation av underskåp.

Stigigemla, inte behöver locket vara helt tätt? Jag tänkte mig bara "ganska" tätt för att inte _för_ mycket skall dunsta, dunstar lite vatten är nog okej. Jag tänkte annars att det skulle bli för mycket saltavlagringar på locket och det är därför man inte har det.

Foton på hur riffkeramiken ändrar sig kommer med tiden. Fö så sticker mina turbosniglar till riffkermamiken iställlet för den levande stenen.

GOdnatt /O

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,om du sätter en förminskning på returen från karet vid sumpen ,eller en kran och pluggar durson,luften, så får du hävert istället,helt tyst men då är det bra med ett överfyllnads skydd ifall det skulle hända något,ställ in nivån i ytboxen med bypasen så blir det tyst och inga bubblor,tänk bara på att dom pumpar som kan starta åt båda håll lämnar inte lika mycket åt båda håll,skiljer kanske 10lh inte mycke men surt om det varit strömmavbrott och man inte är hemma.Mvh stefan ps om du sk förminska så ca 16-20mm är nog lagom till 1060 det rinner mer än man tror i en hävert på en meter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan, Jag har en kran, det kanske bara är att finjustera? Jag försökte tidigare men fick det inte helt bra. Men skam den som ger sig. På det igen bara.

/O

Edit, efter mycket finjusteringar med kulventilen på returne till sumpen har jag lyckats få tyst på det. Tack för infon stefan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till er som funderar på riffkermik som bakgrund.

Försök att fixa plattorna innan ni stoppar ned dem i akvariet. Tex så fick jag såga av en platta samt fasa av kanten i botten då den bakre silikonlisten stod ut ca 1/2 cm. Det blir en massa löst damm då man sågar och filar keramiken. Eftersom plattorna inte är helt raka i kanterna så kan det vara bra att kolla ut det också innan man stoppar ned dem i akvariet. Det glömde jag så en skarv ser man väldigt tydligt men jag vill inte ta upp plattan och fixa till det.

Skall ni såga i riffkermiken, köp en skitsåg som ni kan slänga sedan då den ändå kommer bli förstörd. Jag offrade två finsågar då jag inte hade tid att åka och köpa en fulsåg :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall nog bygga en ny sump med genomföring vid ena sidan så att jag kan ställa återföringspumpen utanför sumpen samt fixa ett lock. Snackade med plastmästaren i Mölndal och de kan bygga en av plexi. Dags att sätta sig vid ritbordet igen..

Fö kom mina böcker ifrån amazon idag, kul! Verkar okey.

Marine Fishes: 500+ Essential-To-Know Aquarium Species

http://www.amazon.com/gp/product/1890087386/sr=8-1/qid=1151929772/ref=pd_bbs_1/102-7434131-2254514?ie=UTF8

The Conscientious Marine Aquarist

http://www.amazon.com/gp/product/1890087033/qid=1151929845/sr=2-2/ref=pd_bbs_b_2_2/102-7434131-2254514?s=books&v=glance&n=283155

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Innan du dömmer ut dina pumpar tycker jag du ska låta dem gå någon vecka. Inte ovanligt att pumpar tystnar när de fått gå ett tag. Är du nöjd med de svar du fått eller är det något som du vill ha förtydligat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga koraller än ;). Vem vet en vacker dag kanske det blir koraller med. Det beror lite på hur jag lyckas med vattenvärderna.

Sillen, jag skall låte pumparna gå en stund. Jag har fö lyckats sänka ljudnivåerna en del med finjusteringar på flöden och skummarinställningar.

Dock så har jag problem med värmen fast å andra sidan har jag inte fått mina fläktar än. Rummet akvariet står i är 27 C (!) fast jag kört med mörkläggningsgardiner idag. Attans! Det är 27 i akvariet med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...