Gå till innehåll

Saltvatten > Sötvatten?


Bujib

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Är en ganska erfaren sötvattensakvarist (Just nu har jag ett antal akvarier med Discus). Nu är det så att jag har ett ca 120 liters akvarie som står och "skräpar" och tänkte att det kunde vara kul att testa något nytt, dvs saltvatten.

Efter att ha läst endel på forumet verkar det som det finns några viktiga delar i ett saltkar;

* Belysing

* Rening (Skummare, ytavrinning, sump etc)

* Rejält med rörelse (10ggr akvariets volym?)

* Tålamod? :)

Vad behöver jag till ett 120 liters kar igentligen? Skulle vara väldigt tacksam om någon/några kunde hjälpa mig med en lista av nödvändiga saker och gärna inte allt för dyrt.

Som belysning tänkte jag ha T5 rör med reflektorer. Mer än så vet jag inte i nuläget:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod i kubik. Läs på, läs igen. läs om. och läs lite till.

Belysning. vad hade du tänkt ha? fiskar och mjukoraller kräver inte så mycket. Beroende på vad det är för mått på ditt avarium bör du nog ha 1 metasllhalogen, 150 eller250 watt, eller 3-4 stycken t-5 rör. så långa du an ha. En skummare för 100-200 liter. Vad vill du ha? Intern, extern, vad ligger din budget på? Leta efter begagnade, där kan man tjäna en hacka.

Osmosrening för att rena vattnetså du sliper otäcka alger. Ganska dyrt men väl värt varenda krona enligt mig. Sump är inte nödvändigt. Se till att få enb skummare som tar ytvattnet alternativt köp en ytrenare från hornbach för 99:-

En mare stream på 3000 liter från aquazoo24.de kan du införskaffa också.

Nu ska jag återgå till min födelsedagsfest och korrekturläsa detta i morgon. Tack och hej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att få enb skummare som tar ytvattnet alternativt köp en ytrenare från hornbach för 99:-

Nu ska jag återgå till min födelsedagsfest och korrekturläsa detta i morgon.

Ytrenare för 99:- på hornbach?

Grattis på födelsedagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Simon och välkommen till SG!

Då ditt kar är på 120 liter räcker det nog gott och väl med T5 belysning som du skriver då det säkerligen inte är så högt.

En osmos är en bra investering som kommer spara många bekymmer för dig, då det tar bort mycket av det som annars ger upphov till alger och annat man inte vill ha.

Cirkulationen är oftast högre i saltvattenskar då det ofta är det naturligt också, fast beroende på vad man vill ha i karet så kan man ha olika stark cirkulation. Men som du skriver, 10ggr karets volym är inte att ta i. Ta gärna fler mindre pumpar än en stor, då du kan se till att få cirkulation runt i hela karet.

Tålamod är milt sagt, det tar lång tid att köra in ett kar så att alla nödvändiga faser gås igenom.

Köp gärna Saltvattensguiden, en bok av Daniel Knop: https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1

Där hittar du en del matnyttig information.

Du hittar många bra begagnade prylar i Köp & Sälj avdelningen.

Hoppas du stannar i hobbyn länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Jo T5 rör borde räcka, karet är bara 50cm högt. Det där med osmos låter intressant. Nu vet jag inte säkert hur den fungerar men jag tror att det är så att den kopplas till en kran och sedan kan man "tappa" ut helt renat vatten ur den?

När det gäller pumpar, vilka är att rekommendera? Antar att kanske 2 st pumphuvuden på ca 700 -1000 L/h?

Hur dyrt är det med t5 rör och armatur? T5 armaturer hängs upp över akvariet och inte i en lysrörsramp som på sötvattenskar? Vilka rör är bra?

När det gäller invånare hade jag tänkt mig koraller såklart, och ett antal fiskar. Kanske 2st clownar eller några kirurger. Är inte riktigt så klar över vad som finns och vad som passar :)

Hur är det med skummare? Är det ett måste? Fördelar/nackdelar med att ha och inte ha? Om det är så att man måste ha ett antar jag att ett externt passar bäst om man inte har en sump? Vilka skummare är prisvärda och passar ett ca 120 L kar?

Som ni ser så har jag många frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har ett avlångt 110 liters, till detta har jag 4 stycken T8 lysrör 18Watt. Vidare så har jag en enkel skummare med träutsrömmare, finns aqua-medic och sander mm. ca 500:- + luftpump.

Cirkulation så har jag en fluval 4+ (1000liter/tim) med innerfilterbehållare, som jag använda aktivt kol, rowaphos etc vid behov. Också en enkel eheim pump på 600 liter/tim.

Levande sten 10kg. Numera ca 5cm sand (Starta utan sand)

Jag renar kranvatten med osmos och tillsätter salt, sen fyller jag på med Calcium och magnesium vid behov, jag använder Tropic Marins produkter i pulverform (Bio-Calcium etc.)

Jag kollar Ph, Kh, Ca, Mg och nitrater en gång i veckan.

Invånare är 2 clowner, 1 kirurg och lite mjukkoraller. För tilllfället 3 anemoner, då den har delat sig.

OBS! Detts är ett akvarie i drift, vid uppstart krävs det att du kontrollerar fler vattenvärden Ammoniak, nitrtit.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kirurger och andra utrymmeskrävande firrar bör du vänta med tills du slängt ut dina diskusar och blivit riktig akvarist :-.

Det finns två små billiga påhängsskummare som jag har provat och som funkar jättebra . aquarium systems seaclone och red sea prism dlx, (båda tror jag ligger under 1500:-.)

Den luftdrivna aquamedic funkar också kanon, men i ett så litet kar ser tar den alldeles för stor plats (undrar om karet är tillräckligt djupt för att den ska gå ner ens)

Aquamedic T5 sunbeam 2x24 borde funka bra till ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört två x 24w T5 över 100 liters kar och ljuset räcker inte alls för "normala" stenkoraller.

En hel del "mjukisar" går bra liksom en brun Montipora digitata. Röd flakväxande M. capricornis växte något. För den gröna flakväxande M. capricornis räckte inte ljuset. Skivanemoner och de flesta "knappar" går bra. Och jag har bara 30 cm vattendjup i karen. För din höjd på karet behövs mer ljus. En grundregel för ljuset i stenkorallkar är ungefär en watt per liter. Är akvariet högt och smalt behövs mer ljus. Är det bredare än högt kan man klara sig med mindre.

Kirurger är inte att tänka på i ett så litet kar. De blir mellan 18 och 50 cm i naturen och vi vill ju inte ha några förkrympta dvärgar i våra kar, eller hur?

Det finns en del Blennider som går bra i mindre kar. Jag är förtjust i Ecsenius bicolor som sitter i sin håla och tittar runt på omgivningarna när den inte betar alger.

Jag är mycket förtjust i räkor. Det finns ett antal olika som är snygga och har ett trevligt beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, inga kirurger! Som sagt så har jag ingen aning om vilken fisk och korall som passar :)

Göra sig av med discus och altums! Är du galen :D Nja att ha saltvatten i ett 540L som nybörjare skulle nog bli lite för dyrt.

Tack för alla tips av skummare och rör! Ska genast kolla närmre på det.

/ Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört två x 24w T5 över 100 liters kar och ljuset räcker inte alls för "normala" stenkoraller.

En hel del "mjukisar" går bra liksom en brun Montipora digitata. Röd flakväxande M. capricornis växte något. För den gröna flakväxande M. capricornis räckte inte ljuset. Skivanemoner och de flesta "knappar" går bra. Och jag har bara 30 cm vattendjup i karen.

Du har rätt stig, för "högre" sps räcker det inte - men Fauna Marin har fläktkylda 4x24 resp 6x24 T5 för vettiga pengar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, vet du en hemsida till en affär eller leverantör som säljer dessa Fauna Marin 4x24 t5 rör? Så man kan kolla pris etc :)

Är det någon som kan rekommendera ett bra osmos filter? Angående skummare vet jag inte riktigt vad som passar. Det jag går efter är att jag vill ha så lite apparaturer i akvariet som möjligt, så jag tänkte mig en extern skummare typ Deltec MCE 600 men den är ju inte helt billig >.<

Vad är bäst när det gäller ljus? T5 eller T8? (vad är skillnaden?) Eller är det bättre att gå på 1 metallhalogen på typ 150W?

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen är i stort samma sak har jag hört. bara att tillverkarna sätter sitt eget märke på produkten, men samma komponenter. Finns flera påhängsskummare. red sea prism och seaclone bla. Tror någon av dem finns begagnad här på forumet till försäljning.

Här har vi en lampa till salu http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_Sunpower_new____.406/ATI_Sunpower_4x24_Watt_T5.2380.html?osCsid=e89e80ce25ac622e42d336719e29befa

4*24 w T5.

T-5 lysrör är smalare än t-8, vilket gör att de inte skuggar sig själva lika mcket samt att det är högre effekt på dem. Mer lyse per centimeter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, vet du en hemsida till en affär eller leverantör som säljer dessa Fauna Marin 4x24 t5 rör? Så man kan kolla pris etc :)

Är det någon som kan rekommendera ett bra osmos filter? Angående skummare vet jag inte riktigt vad som passar. Det jag går efter är att jag vill ha så lite apparaturer i akvariet som möjligt, så jag tänkte mig en extern skummare typ Deltec MCE 600 men den är ju inte helt billig >.<

Vad är bäst när det gäller ljus? T5 eller T8? (vad är skillnaden?) Eller är det bättre att gå på 1 metallhalogen på typ 150W?

Mvh Simon

Jag vet inte om du har kollat runt blend de affärerna som finns under länkar. Det finn både svenska affärer och webb butiker. Sen finns det flera utlänska. Vilken man ska välja beror helt på smak och det har varit många diskusioner i forumet om dem.

Jag skulle kolla runt vilka som finns och sen har du några som är riktigt bra i dina trakter som du gått kan ta kontakt med.

Vad det gäller ljus finns det många smaker även där. Läs ett antal trådar under ljuset kommer du få en klarare bild av vad du vill veta mer samt även hur andra har valt. En fråga kan jag besvara med en gång och det är skillnaden mellan T8 och T5. Det är olika dimensioner på lysrör. T8 är den traditionella som du sett massor av. T5 är tunnare och ska vad folk skriver ha en högre verkningsgrad. Ger alltså mindre värme rellativt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 ger ett jämnare ljus i karet och genom att man har flera lysrör kan man kombinera ihop en kombination som man själv tycker är snygg eller byta ett rör för attfå snyggare ljus.

MH koncentrerar ljuset från en liten ljuskälla vilket gör att man får mera skuggor på botten och vågor i ytan syns i ljuset på botten vilket de flesta tycker är mycket snyggt.

MH brukar man behöva sätta litet högre för att få ljus ut i hörnen vilket betyder att man får mer ljus ut i rummet. Många sätter upp något slags bländskydd för ljuset så man inte får lampan rätt i ögonen när man skall kolla i karet.

I allmänhet är det billigare med T5 för mindre kar men det beror på om karet är långsmalt så man måste ha flera MH-lampor eller bara en och så vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad måste man ha i ett saltvattens akvarium, pump, lyse, salt, testutrustning

måste man ha ytavrinning, skummare och osmosis å sump? Räcker de inte om man har nån av grejerna?

Vad ska man ha för belysning. Jag har ett akvarie set juwel 110liter med inbyggd pump, filter och doppvärmare och ett lock med plats för 2 lysrör.

Hjälp mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga måsten alls, det beror helt på vilka djur man vill hålla. Jo förståss man måste ju ha salt, annars är det inte ett sltvattensakvarium.

MVH

Magnus

och vatten!;)

Thess jag tycker du ska ta dessa fråga i en tråd om ditt projekt. Det är mycket enklare om man kan följa hela dit projekt och inte lite i andras. Men börja läs artiklarna som finns under artiklar samt även några trådar under mitt första akvarium. Där kommer du få in dina tankar i någon riktning och sen hjälper folk dig gärna!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...