Gå till innehåll

Två skummare ?


Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har snabbt insett att saltvatten är grejen och flera sötvatten läggs nu ner :ler:

Istället för 112 L så kommer jag att starta upp 300 L eftersom det är salt jag vill pyssla med, nu kommer frågan.

Skummaren jag köpte till den lilla "burken" har en maxkapacitet för ca:200 L och jag funderar över om det går bra att köpa en till likadan för att ha två i den större "burken" eller bör man köpa en "stor" :smiley24:

Jag har ytterst lite plats runt akvariet ( har ingen sump ) och vill helst ha en skummare i akvariet som jag gömmer bakom "levande" sten och är en utav anledningarna till denna fråga.

Kom gärna med synpunkter, jag försöker att läsa så mycket som möjligt på forumet men dom flesta verkar passerat mitt "stadium" för länge sedan :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha 2 st skummare ska tydligen efter någon fysikalisk regel inte funka som man tror, de delar på jobbet och skummar hälften var istället. Om man har en skummare och stoppar i en likadan så blir alltså resultatet samma som innan med en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en bild med 2 skummare i samma kar!

Det är Korallen-Zuchts nya lokal med ett U format akvarium. Har de satt in 2 skummare i samma kar så funkar det nog bra! Det är förresten alldeles nystartat.

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=6922

Tror du inte att de ej hadde större skummare till ett system. Hela karet är ju på hela 3200Gallon

Grymt är det iallafall

post-736-14468912860573_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, vart har du hört den regeln, det verkar inte stämma. Använder du två likadana skummare så får du dubbel kapacitet. Det är samma som att jämföra med deltecs skummare, dubbla pumpar ger bätter kapacitet är 1 pump. Ända chansen till att din tes stämmer skulle vara på väldigt lågbelastade system, där en skummare klarar av systemet jättelätt.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Svärd, vart har du hört den regeln, det verkar inte stämma. Använder du två likadana skummare så får du dubbel kapacitet. Det är samma som att jämföra med deltecs skummare, dubbla pumpar ger bätter kapacitet är 1 pump. Ända chansen till att din tes stämmer skulle vara på väldigt lågbelastade system, där en skummare klarar av systemet jättelätt.

Jocke

Tyvärr tror jag att du har fel Jocke. Det vi menar med en skummares kapacitet är en volym som skummaren enligt tillverkaren bör klara. tex 0-200L eller 0-400L, men det säger lite och ingenting om hur mycket arbete skummaren i själva verket utför. Du kan därför inte anta att 2st 200Liters skummare utför lika mycket arbete som 1st 400Liters.

Skulle Deltec`s MC 500 kunna vara något ?

Jajemen! Sedan placerar du skummaren platt mot bakrutan och limmar en glasskiva framför skummaren och en glasremsa i kortändan längst upp som du kan hänga skummaren på. även en tunn remsa längst ned som stöd. Sedan kan du gömma skummaren genom att stapla sten mot glaskivan. Och ändå lyfta ur skummaren utan att riva ikull allt när det är dax för rengörning. Har inte provat själv men jag tror det funkar fin fint! (kolla innan du limmar att skummaren går att lyfta i och ur utan att ta i något) Men du har ingen ytavrinning då, enklast är väl att rikta en pump mot ytan och strunta i avrinning. eller köpa en ytavskiljare typ eheim 3535..grabbarna här har nog länk till ett annat märke med en nyare design som såg lite schystare ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menar med dubbel kapacitet är att två skummare skummar dubbelt så mycket som en. Sedan varierar det hur tillverkarna fastställer sina kapaciteter. I Pers fall skulle jag precis som Jens rekommenderade satsa på en större skummare.

jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du har ingen ytavrinning då, enklast är väl att rikta en pump mot ytan och strunta i avrinning. eller köpa en ytavskiljare typ eheim 3535..grabbarna här har nog länk till ett annat märke med en nyare design som såg lite schystare ut..

Jag valde en Fluval ytvattenrenare och monterade på en Maxijet PH1200 med hjälp av vinkelstycket och en slangstump. Sedan är det bara att justera på ytvattenrenaren så den suger in lagom mängd ytvatten och tar resten via nedre inloppet. Fungerar finfint och ingen ytfilm har nånsin dykt upp sedan dess.

Jag har även en Eheim 3535 ytvattenrenare också, men den är lite mer mekanisk konstruktion och är inte riktigt i min smak. Fluvals pryl rekommenderas varmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört detta av andra mycket erfarna akvarister som själva har testat med 2 st skummare. Jag själv tror att det ligger till så här. En skummare skummar ut max vad den klarar av om man då stoppa i en till så vad ska den skumma jo tanken är att den ska ta det som den andra inte räckte till för men om den nya skummaren skummar lika mycket så finns det inte tillräckligt organiskt material för den andra så den slutar i stort sett skumma men så enkelt är det inte utan de båda skummarna tar hälften var istället = samma mängd organiskt material avlägsnas. Thore Kjellberg vet betydligt mer om detta än jag så fråga han så kanske du får ett riktigt och mer djuplodande svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Jag valde en Fluval ytvattenrenare och monterade på en Maxijet PH1200 med hjälp av vinkelstycket och en slangstump. Sedan är det bara att justera på ytvattenrenaren så den suger in lagom mängd ytvatten och tar resten via nedre inloppet. Fungerar finfint och ingen ytfilm har nånsin dykt upp sedan dess.

Jag har även en Eheim 3535 ytvattenrenare också, men den är lite mer mekanisk konstruktion och är inte riktigt i min smak. Fluvals pryl rekommenderas varmt.

Sedär, toppen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt som Svärd säger om man har olika skummarmodeller. Vissa är effektiva på att rena ett ordentligt förorenat vatten andra är bättre på att hålla en riktigt bra vattenkvalitet. Det har bland annat med bubbelstorlek och hur länge vatnet är i bubbelkammaren att göra. Men har man två likadana skummare ger de ungefär lika mycket skit när man justerat in dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte min erfarenhet av att köra 2 likadana skummare i ett system!

Jag har haft 2 AM Turboflotor 1000 i samma system och jag fick ut mer skit med 2 skummare änn 1! Sen tror jag att det är mkt svårt att skumma ur all skit så att en skummare slutar att skumma. I ett slutet system finns alltid löst avföring eller annat gojs i vattnet. När en skummare slutar skumma beror det oftast på att den är smutsig, oavsett märke så behöver skummare nästa göras rent dagligen i stig röret för att ge max effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma erfarenhet som Norberg. Körde också 2st AM Turboflotor 1000 i mitt kar med bra resultat. Jag uppgraderade till kraftigare skummare för att jag nu har ganska så "high stocking" i mitt kar ( + 2st kirurger i helgen, tack Dimorb).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...