Gå till innehåll

någon idé för avstängning av returpump vid stopp i ytavrinningen..


gesi

Rekommenderade inlägg

är det någon som har en lösning på hur man skulle kunna automatiskt stänga av returpumpen i sumpen om det skulle bli stopp i ytavrinningen..?

det skulle vara väldigt tråkigt om red dragon pumpen i BK skummaren och returpumpen skulle behöva gå torrt efetr att returpumpen pumpar upp allt vatten till akvariet vid stopp..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara har pumpen strömförsörjd via ett relä som är styrd av en flotörer så räcker det. Tror det är mycket billigare att bygga det själv om man har intresset att bygga själv. Flotören sätt naturligtvis i karet så att den bryter om vattnet stiger. För att hindra att reläet slår pga av vågor i karet går det att trimma in en tidsfördröjning i reläet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..så ni menar en vanlig nivåreglerare...är det många som använder de här lösningarna..jag menar, jag har bott 2 år i min nuvarande lägenhet och det har inte varit någon strömavbrott..men men..

hur funkar nivåregleraren? bryter den strömmen till returpumpen (som nu ligger i sumpen) om vattennivån skulle sjunka i sumpen..?(dvs innan vattnet skulle nå alldeles för låga nivåer och översvämma akvariet..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer nästa problem...jag har ju sumpen så att den fungerar för dunstning så att akvariet håller en jämn nivå..

jag kommer inte kunna ha lika mkt vatten i sumpen..:(..

jag skulle behöva fylla på oftare och mindre mängder i sumpen annars hamnar flotörern för lågt och så blir det översvämning i akvariet vid stopp i ytavrinningen..(speciellt efter jag precis fyllt på..när det är högst nivå i sumpen..)

:(..fasen...jag byggde min sump väldigt högt (55cm) för att slippa behöva fylla på så ofta..

någon idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur funkar nivåregleraren? bryter den strömmen till returpumpen (som nu ligger i sumpen) om vattennivån skulle sjunka i sumpen..?(dvs innan vattnet skulle nå alldeles för låga nivåer..)

Personligen hade jag satt flotören i karet och kollat att ytan inte blev för hög.. Flotören sitter fri från vatten, alger och sniglar tills den behövs och bryter pumpen innan karet svämmar över.. Vill du ha en som kollar minimumnivå i sumpen så är det ju bara att koppla in en där med.. Kör med ett relä som är NC (normaly closed) och givarna skall vara NO (normaly open) lägg styrspänningen på givarna och när någon givare blir påverkad så drar reläet och pumpen stannar tills allt är ok igen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen hade jag satt flotören i karet och kollat att ytan inte blev för hög.. Flotören sitter fri från vatten, alger och sniglar tills den behövs och bryter pumpen innan karet svämmar över.. Vill du ha en som kollar minimumnivå i sumpen så är det ju bara att koppla in en där med.. Kör med ett relä som är NC (normaly closed) och givarna skall vara NO (normaly open) lägg styrspänningen på givarna och när någon givare blir påverkad så drar reläet och pumpen stannar tills allt är ok igen..

Min tanke var som Carl skriver att ha givaren i karet och inte i sumpen. Men det går ju att komplettera med en till i sumpen.

Vad jag hade gjort annorlunda är att jag hade använt relän som är NO. Detta för att pumpen inte ska pumpa förrän allt är godkänt i stället för att den inte ska pumpa när något är fel. Detta för att det även kan bli fel i säkerhetskedjan. Om någon har en annan uppfattning om detta är jag nyfiken på hur de tänker så jag lär mig mer också. Jag vet att det funnits fler här på SG som sagt samma styrsystem som Carl. (Jag har inte någon egen erfarenhet på systemet utan det är bara teoretiska tankar och erfarenhet från annan konstruktion som resonemanget bygger på.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är ju om man kan dimensionera rör och vatten nivåer, så att nivån i sumpen blir för låg för returpumpen med för mycket vatten i karet (och tvärtom)

Annars så bör ju en bra vattenpåfyllare ha två flottörer(givare) en för min.och en för max.nivå för att hindra överfyllning - typ tunze.

Men det är ju inte så svårt att lösa ett överfyllnadsskydd med en flottör (classe´s är vändbar, andra finns som öppna resp. slutande) , en borrad evakuering i karets överdel är ett annat alt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre stycken nivågivare i min sump som sitter på olika höjder.

Den nivågivare som sitter i mitten är till för automatisk påfyllning av vatten

och dom andra nivågivarna används bara som larmgivare om man får för låg eller för hög vattennivå.

Du skulle kunna använda en nivågivare, med 230 VAC relä, som sitter så lågt som möjligt (dvs precis så att returpumpen eller skummar-pumpen inte går torrt) som stänger av returpumpen, när vattennivån understiger denna nivå.

Alternativt, så kan du sätta skummarpumpens insug något lägre än returpumpens insug,

så bränner du bara returpumpen när du får för låg vattennivå

och räddar skummarens pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..det var jag som tänkte helt fel..:)

självklart att om jag sätter flotörn i akvariet istället så kan den ju strypa pumparna i sumpen så att det inte blir översvämning..då kan jag fortsätta fylla på hur mkt som helst i sumpen!!..:)

hur känsliga är de här flotörerna?kan en stänk vatten från en fisk eller en liten våg sätta igång den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uffe2:

vad använder du för nivåreglering? märke?

jag har aldrig sätt såna förut så jag undrar hur man kopplar in de? jag såg att auacare hade någon bra lösning..får man med allt man behöver där?

sillen:

du menar att inget går på förrän jag har kommit hem och sätter igång det själv..?det e ju smart iof..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort den själv.

Nivågivarna köpte jag i från ClasOhlsson.

Sedan använder jag ett 12 Vols relä i från ClasOhlsson, så att jag kan driva ~230V AC prylar.

Hållaren består av ett 25 cm långt 63 mm PVC-plaströr,

som jag värmer (i ugnen 10 min 250 grader), klipper upp och gör en platt plastskiva av (25x20 cm).

Sedan sågar och borrar jag till plastbiten, så att den blir som jag vill ha den.

Nivågivaren går att ändra till NO resp. NC, genom att ta bort flotören och vända på .

uffe2:

vad använder du för nivåreglering? märke?

jag har aldrig sätt såna förut så jag undrar hur man kopplar in de? jag såg att auacare hade någon bra lösning..får man med allt man behöver där?

sillen:

du menar att inget går på förrän jag har kommit hem och sätter igång det själv..?det e ju smart iof..

post-1344-14468912872858_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sillen:

du menar att inget går på förrän jag har kommit hem och sätter igång det själv..?det e ju smart iof..

Det var inte så jag menade men det går ju naturligtvis att göra så med. Vad jag menade var att säkerhetssytemet ska godkänna att det inte är för mycket vatten innan systemet får starta. Detta för att om du får fel i säkerhetssytemet ska detta bryta pumpen istället för att hålla den igång.

Hur systemet praktiskt fungerar ur akvaristens ögon (inte konstruktörens) skiljer inte. Detta är alltså en konstruktionsdesign för att det är oftast så att det är säkerhetsystemet som går sönder och inte det de övervakar.

Hoppas jag var tydligare nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha..nu fattar jag!

om relän är no och givarna(nc) går sönder, så att relän inte får ok signal, så stryps pumparna..

hmm..det var ju smart!då har man säkrat sig mot nästan allt!..:)

då är det bara att vända på givarna..jag har förresten beställt tunze nivåvaktare..

tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...