Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

Kul att knapparna trivs!!!! Jag tycker det blir bättre och bättre!

Japp knapparna trivs bra, borde dock köpa lite extra blåljus och kanske tillsätta lite calcium för att få dom att stormtrivas. Men jag vill gärna hålla mig på en basic nivå vad gäller kemi och liknande pyssel, funkar ju bra än så länge ha ha ha..

Visst börjar de ta sig, en hel del kvar tills jag är riktigt nöjd med burken. Det kommer förmodligen dröja ett år tills det ser ut som jag vill i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har också ett hörn där det samlas en del "skit" men jag tänkte skaffa mig en ormstjärna som kan böka runt på botten men i dem butiker jag varit i så har dem bara haft den gröna sorten och den vill man ju inte ha;)

Jag har också funderat på att lägga i sand därför att jag tror om man har sand + sandvändande /sandsilande djur så borde det bli lättare att bli av med den smuts som samlas på botten, och så ser det snyggare ut enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också ett hörn där det samlas en del "skit" men jag tänkte skaffa mig en ormstjärna som kan böka runt på botten men i dem butiker jag varit i så har dem bara haft den gröna sorten och den vill man ju inte ha

Jag har också funderat på att lägga i sand därför att jag tror om man har sand + sandvändande /sandsilande djur så borde det bli lättare att bli av med den smuts som samlas på botten, och så ser det snyggare ut enligt mig.

Jag tycker ormstjärnor är vidriga djur, dom ser så jädra obehagliga ut ha ha ha vilken mes jag är.

Jag har funderat på sand länge och det kommer nog i sand inom ett halvår, just nu ligger jag lågt med att köpa någonting nytt eftersom jag ska bort i 3v till Thailand i vinter. Skulle kännas snopet om akvariumet krashar och allt nyinköpt dör när man är borta. Men visst skulle de vara läckert med lite sandvändare och annat nytt. De får bli efter nyår någon gång misstänker jag =-)

Kollade igenom tråden idag och kände starka nostalgi vibbar, tänk att de bidde ett saltkar i slutändan ändå. Det fanns ju verkligen en tid då de såg ut som skit i vardagsrummet. Skissen på hur akvariumet skulle se ut stämde ju ganska bra.

Tog lite kvällsbilder och klippte ihop gammalt med det nya, håll till godo.

post-2577-14468914455497_thumb.jpg

post-2577-14468914455725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert Mattias!

Tack, inte något snyggt rektangulärt kar men men... saknar mitt gammla 720L. Nu är man där igen, den eviga längtan efter ett större kar. Jäkla synd att det inte går att placera in ett större i vardagsrummet =-(

Man skulle ju vilja ha ett akvarium fyllt med endast kirurger, tänk ett 700-1400L med endast paletter och gula kirurger. De vore något det.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick lite död sten av Trilobite, har fyllt ut under min LS så att det blev mer baktill. Tror alla i akvariumet uppskattade den ökade mängden sten i karet.

Lite omplacering av en del koraller och rensning av Xenian. Hoppas kunna få Xenian att växa i något av de nedre hörnen, har därför placerat en fragg i begge hörnen för att kolla om det fungerar.

post-2577-14468914523595_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sååå tjusigt så :smiley20:. Akvariestorleken är väl som med tv apparater, tyckte sambon kom hem med ett jäkla monster när han dundrade in med en 48 tums platttv, nu är den som vilken tv som helst. Själv tycker mitt 338 l är som ett fjutt akvarie, man vänjer sig väl helt enkelt och litet vill bli större :skrattar: jag ska uppgradera inom ett par veckor men det lär väl oxå kännas litet efter ett tag.

Men som sagt jättefin tank har du iaf.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite omplacering av en del koraller och rensning av Xenian. Hoppas kunna få Xenian att växa i något av de nedre hörnen, har därför placerat en fragg i begge hörnen för att kolla om det fungerar.

Tips är att sätta koraller som xenia sp på en ö i sanden då dom blir en plåga när dom börjar sprida sig.

Jag har en helt xenia-täckt pelare på 40cm hög & 25-30cm i diameter som står i sanden utan att ha spridit sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sååå tjusigt så . Akvariestorleken är väl som med tv apparater, tyckte sambon kom hem med ett jäkla monster när han dundrade in med en 48 tums platttv, nu är den som vilken tv som helst. Själv tycker mitt 338 l är som ett fjutt akvarie, man vänjer sig väl helt enkelt och litet vill bli större jag ska uppgradera inom ett par veckor men det lär väl oxå kännas litet efter ett tag.

Men som sagt jättefin tank har du iaf.

/ Thessan

Tackar, känns fortfarande lite tomt på koraller men jag får vänta och låta de jag har växa till sig. Hur stort ska du uppgradera till?

Själv blir det nog ingen uppgradering på några år, men om tre-fyra år är ingenting omöjligt =-)

Tips är att sätta koraller som xenia sp på en ö i sanden då dom blir en plåga när dom börjar sprida sig.

Jag har en helt xenia-täckt pelare på 40cm hög & 25-30cm i diameter som står i sanden utan att ha spridit sig.

Jag har lärt mig att det är ett smart sätt att få kontroll på Xenian. Min Xenia "vandrar" sakta runt vilket gör att varje gång jag rensar blir det tomma områden där jag placerar ut Zoanthids.

Med tiden kommer knapparna vinna striden och jag får xenia där jag vill ha den. Som sagt, jag har placerat ut fraggar i hörnen av akvariumet i hopp om att de ska börja växa där. Ser dock ut som om det "blåser" för mycket i ena hörnet, så där kan jag nog inte hoppas på att jag lyckas.

Tack för tipset, det är alltid någon annan som läser och kanske inte gör mitt misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina nya putsare är de tråkigaste putsarna i världen, köpte två nya så att de inte skulle vara så skygga. Men man ser dem knappt alls.

På kvällen när lyset släcks kommer "en" av räkorna fram och sabboterar en del koraller, den nya sinularian blev total massakerad av räkan och det är bara en del av den som fått vara i fred.

Jag misstänker även att det bara är en putsar räka vid liv eftersom det var två veckor sedan jag såg två samtidigt i karet. Kan det vara "knäpparen" som tagit kål på räkan montro. Förra putsaren dog ju helt utan förvarning och jag fattade inte hur det gick till eftersom alla andra räkdjur såg ut att leva. Utöver det har jag bara sett en pepparmintsräka och troligt är väll att även några av dem strykt med.

När det knäpper i karet kommer den 2-10 knäpp i rad, det är sällan det bara knäpper en eller två gånger. Ofta knäpper det när jag blåser rent i akvariumet och det känns jäkligt frustrerande att veta om att man har en poteniell mördare i karet. Hörde ett konstigt förslag på ett engelsktalande forum om att man kunde doppa stenen i sodavatten och då skulle mantis eller pistolräkan flyga ut ur stenen. Någon som provat?! Eller vet om detta fungerar?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste kolla upp det här med sodavatten, jag har ju problem med att det växer koraller på 80% av min sten. Att doppa dem i soda låter inte som någon höjdare så länge jag inte är säker på att det ska vara ofarligt för korallerna.

Blir väll till å göra ett antal pet-fällor och ploppa ner, drygt och fult bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur sodavatten fungerar på LS och dess invånare, tycker inte du ska testa innan jag får svar på denna teori. Stötte nämligen på en tråd för länge sedan då en kille hade en sten med mantis i. Han tog och hällde sodavatten på stenen och ut flög mantisen, sedan vet jag inte hur det gick med stenen. Minns att manitsen klarade sig och fick bo i ett nano. Hittar inte den förbaskans tråd där jag såg info om soda som bekämpningsmedel och kan därför inte rekomendera till någon. Hade hoppats att någon annan här på guiden läst samma artikel/tråd som jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man avlivar olika typer av kräftdjur lägger man dem ofta i sodavatten.

Sedär ja, då är det nog ingen höjdare att doppa all sten i Sodavatten. Då kolavippar ju alla små kräftor och rubbet av kräftdjuren.

Men om man doppar en sten i månaden borde man kunna bli av med krypet inom ett år:smiley24:

Undrar bara hur sodavatten påverkar koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Igår va jag och shoppade på mig lite koraller på..... Akvariehobby. Dom hade faktiskt tagit in koraller och det fanns en hel del godis där faktiskt. Synd bara att de finaste redan var sålt, jag var ca 10dagar efter mina Uppsala kamrater verkade det som.

Fick tag i ett gäng snygga skivisar, två sorters alger och så klart lite nya knappar (3sorter).

Kommer nog fragga lite inom en snar framtid, det blir nog dessa koraller som kommer skördas:

post-2577-14468914618198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e lugnt grabb´s nu e dom hemma hos mig på mogning, dom försvinner för hoppningsvis ingen stans =-)

Såg du svaret jag gav dig Trilobite på din annons? Kolla under din annons så kan du ju svara på mail.

Teggner de e bara att komma förbi när karet mognat så kan vi nog göra ett byte eller en deal.

Förstår va ni menar med att hålla i kortet, ibland är de svårt att behärska sig. Man vill ju ha så mycket.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...