Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ser fint ut! Daggeckosar är trevliga små ödlor, riktigt roligt att sitta och titta på dem, har haft två stycken själv. Ett roligt litet tips är att ta en skruvkok från tex en coca-cola flaskat, tryck fast den med hjälp av en sugpropp med hållare till en doppvärmare på framruta och lägg i lite övermogen mango eller någon barnmatspuré tex. tropikmix så kommer dom garanterat att komma fram direkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har det hänt två saker sedan sist.

1. På ett område har alla skivanemoner bara smält ca 20cm i diameter. Sedan har min Gorgonia, en Sinularia och Sarcophyton samma symtom. Polyperna har dragit ihop sig och de håller på att gå sönder ser det ut som. Min Gorgonia som varit i akvariumet i över ett år och växt från 5cm till 20cm håller helt enkelt på att dö hux flux :-( Jag har inte gjort några ändringar eller påverkat akvariumet på 1v så vad kan ha hänt?! Alla värden är OK. Det har skett på mindre än två dygn.

2. Jag köpte två nya invånare som ser ut att vara ett par. Det är en typ av Dottyback, och de är sjukt snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

doppvärmaren har inte pajat ?

Nope, båda doppvärmarna ligger dessutom i sumpen.

Tråkigt.. hoppas du hittar en lösning.. får man se bilder på dina dittyback? nyfiken!!

Jag har klippt av lite delar av Gorgonian. De som såg mest påverkade ut och där vävnaden släppt på endel områden kastade jag. Sedan klippte jag av ett områden som såg "friskast" ut och satte fast på en annan bit LS på en annan del av akvariet.

Jag ska försöka fota firrarna idag, de är dock snabba och simmar i lite ryckiga rörelser vilket gör det svårt att fota dem utan blixt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha de här va inte de lättaste, firrarna är framme kanske 30% av tiden dock aldrig där man själv tycker att de borde simma fram. De är väldigt aktiva och simmar som en blandning av klovnfisk/ål?!

Ibland simmar dom tillsammans och ibland helt för sig själva.

Detta var vad jag kunde åstadkomma, färgerna gör fiskarna verkligen inte rättvisa. De fullkomligt lyser när de simmar runt i burken =-)

post-2577-14468915631659_thumb.jpg

post-2577-14468915631813_thumb.jpg

post-2577-14468915631941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fina fiskar. Vackra färger och roligt simsätt. Hoppas de finner tycke för varandra. Det blir ju fler resor söderöver, och denna firre är helt klart intressant. Ska bli kul och höra hur det går.

Erik

Ja dessa firrar va roliga små krabater, de upptäcker alla håligheter och simmar på ett annorlunda och lustigt sätt.

Har läst en heldel om fisken sedan jag kom hem. Det finns en "risk" att den kan ge sig på räkor. Jag tror dock själv att det förmodligen gäller vildfångade exemplar, och jag har svårt att tänka mig att de skulle ge sig på räkor som är lika stora som sig själva. Men men... vi får se ur det går när jag drygar ut invånarskaran med lite mer räkor om några veckor. Att stoppa ner "nya" räkor borde ju vara det slutliga provet =-)

Ser ut som om korallerna är påväg tillbax!! Hurra!! Ser dock ljusare ut för några, för andra ser det bäckmörkt ut =-(

VA FAN HÄNDE!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt med korallerna men satan vilka snygga fiskar!!

du hade inte varit nere med händerna i akvariet dagen innan eller samma dag som du la märket till att allt inte stog rätt till? Kan ju haft något på händerna eller liknande!?

Skönt att det ser ljusare ut i alle fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nått latinskt namn på firrarna? tror inte jag sett dem förr..

Du kan inte ha haft något på händerna när du pillat i burken, typ solkräm eller något liknade? Jag är själv sjukt orolig för sådant så här i sommartider.

Pseudochromis aldabraensis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt: Pseudochromis aldabraensis

Firrarna jag köpte var tydligen odlade i staterna dvs att jag har jänkare simmandes i karet. Känns lite tryggare och inte som en så stor förlust om de skulle råka stryka med ;)

Det är mycket möjligt att jag kan ha haft någonting på händerna. Kanske slarvade med att tvätta händerna när jag gav firrarna/kirurgerna sina noriblad. Men om det var så minns jag inte. Men det lustiga är att det endast påverkat korallerna inom en 20-30cm diameters radie. Till å med så stor skillnad att en sinularia verkar fått sjukt mycket stryk av "förgiftningen" medan en annan ca10cm därifrån ser prima ut. Väldigt märkligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åker ner till Kärnö på måndag, ska göra min första "marina" visit sedan jag var åtta. Tänkte ta med mig lite djur hem och undrar om någon har några tips på djur som fungerar i ett korallkar eller sump?

Jag har fått ett tips på tångräkor som ska fungera, och tänkte plocka med mig lite blandade storlekar.

Köpte mig en luftpump, lite slang och prylar så jag kan ha djuren i lite burkar någon dag innan jag åker hem. Köpte även på mig 3st återslutbara burkar som blir helt vattentäta. Ska även ta med mig en större burk att ha som lite större temporär balja. Sedan kan jag ju använda luftpumpen till odling av käk =-)

post-2577-14468915648845_thumb.jpg

post-2577-14468915649006_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Plockade med mig lite gott å blandat, har kollat ner i burken i källaren för att se vad som klarat sig. Räkorna ser ut att stortrivas, sedan knallar det runt några eremiter och några krabbor som klarat av temperaturväxlingen. Ska ploppa ner tångräkorna i min stora burk någon dag här framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...