Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har inte fotat djuren ännu, har haft en heeeel del att göra. Men imorgon kommer jag kanske ha lite tid att grejja lite i akvariet.

Lite bilder från tjärnö =-) Deras anläggning var porr för saltnördar, riktigt häftigt var att de pumpade vatten från "djupet" och att man därför kunde välja "djupvatten" eller "ytvatten" till hinkar, akvarier och baljor som man hade "kryp" i.

post-2577-144689157033_thumb.jpg

post-2577-14468915703437_thumb.jpg

post-2577-14468915703572_thumb.jpg

post-2577-14468915703704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag ploppat ner de djur som överlevt transport och värmeökningen i vattnet. Så idag var det dags att dom fick simma ner i ett korallrev, från "kalla" västkusten ner till tropisk värme och koraller. Ser ut att fungera bra.

Tångräkorna (6st) ser ut att fortsätta med det dom altid gjort, putsa och vara allmänt hispiga.

Eremitkräftorna (2st) knallade in under stenar och försvann.

Krabban med långa ben började käka och hur den kommer sköta sig och hur stor den blir vette tusan. Hoppas på det bästa annars får jag bygga krabbfällor =-)

Den lite "grövre" krabban hamnade i sumpen, såg ut att kunna bli stor.

Trollhummern hamnade i karet och försvann snabbt in i en sten.

Tjejen tyckte det var roligt med lite nya grejer i karet och att räkorna var roligast. Dags för bilder:

post-2577-14468915732964_thumb.jpg

post-2577-14468915733098_thumb.jpg

post-2577-14468915733226_thumb.jpg

post-2577-14468915733354_thumb.jpg

post-2577-14468915733494_thumb.jpg

post-2577-14468915733633_thumb.jpg

post-2577-14468915733762_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet ser ut att ha hämtat sig riktigt bra efter din "krash" snyggt =)

Jodå, de har tagit sig. Det går sakta framåt, precis som med allt annat i denna hobby. En ända låååååååång väntan =-)

Kollade precis in i karet med ficklampa och kunde inte låta bli att skratta. Egentligen skulle jag kolla om jag kunde se någon av de tre korallväktarna jag köpte idag syntes till. Istället fick jag syn på den långsmala krabban som jag trodde var en spindelkrabba.

Uppenbarligen är det ingen spindelkrabba utan en maskeringskrabba, och jäklar va han såg rolig ut!! Han är numera lilaaktig i färgen och har täckt sig själv med de små mörka kalkalgsätande sjöstjärnorna, likt ett sjöstjärnskammoflerat spöke stod han högst upp på LS högen och viftade med sina ben.

Han såg för jäkla rolig ut, ska försöka hinna fota honom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ingen bild på krabban igår kväll, blev lite annat. Såg för första gången en av mina nya gobies sova i en korall. Hoppas han intar den som sitt hem.

Annars har gobiesarna varit så gott som osynliga. Har dock sett vart dom håller hus. En är bland de gröna knapparna, en annan i ett hål högst upp i stenhögen och den tredje vette ... vart han håller till på dagen.

Lite bilden på inköpen och lite nattbilder:

post-2577-14468915765504_thumb.jpg

post-2577-1446891576565_thumb.jpg

post-2577-14468915765796_thumb.jpg

post-2577-1446891576593_thumb.jpg

post-2577-14468915766079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gobidion histrio om jag inte minns fel. Det är en liten korallväktare som bara blir 2,5-3,5cm ungefär. Den är skitliten och försvinner lätt i karet, men jag hoppas att de med tiden bosätter sig i varsin korall eller delar boende och bildar par.

En rolig sak med denna firre är att den är rätt cool av sig, den smakar tydligen riktigt illa så andra fiskar vill inte käka upp den utan låter den hellre vara efter att de fått "provsmaka".

Jag har letat efter små Gobidion ett tag, men ville inte köpa bara en eller två pga att jag vill att de ska bilda par i framtiden. Det är tyvärr inte så ofta det finns 3-5st av samma art hemma, så det har tagit ca6mån innan jag fick tillfälle att köpa dessa.

Fler arter som jag vill ha är:

Gobidion okinawe

Paragobiodon lacunicolus

Stonogobiops yasha

Gobidion sp (finns en röd variant/cinnamon)

Men det dröjer säkerligen ett tag innan det dyker upp 4st som är tillsalu av någon av dessa arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är de roliga små filurer allt. Ibland syns dom inte till och ibland ligger dom hur synligt och poserande som helst.

Lite bilder från idag. Kolla in den hur den bruna korallen håller på att inta min botten. Sedan fick jag en snygg skivis av Trilobite och en sedan länge efterlängtad röd skivis, vet att många betraktar dem som skräp. Men för mig var det tvärt om, jag tycker fortfarande dom är snygga.

post-2577-14468915766831_thumb.jpg

post-2577-14468915766982_thumb.jpg

post-2577-14468915767142_thumb.jpg

post-2577-14468915767303_thumb.jpg

post-2577-14468915767444_thumb.jpg

post-2577-14468915767575_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

De senaste dagarna (2-3dagar) har min xenia fått totalt frispel. Precis som förra gången jag fick någon mystisk åkomma på ett litet område, denna gång drabbade det xenian.

Förra gången började åkomman väldigt nära xenian och färdades ner till min kära sarkophyton. Då strök det med en del knappar och skivisar. Men denna gången är det xenian som fått stryka med. Min ljusa xenia har totalt förmultnat, det tog bara 1-2dagar.

Min större xenia har inte drabbats lika hårt, men det är bara hälften så mycket kvar av vad det var för några dagar sedan. JAA BLIR SÅ TRÖTT!!! VA I ...... KAN DE VARA??

Områdena som drabbas är inte större än 20-30cm och 80% av allt som lever där kollavippar eller börjar må jäkligt pissigt i någon vecka. Sedan återhämtar allt sig och blir bra.

Det lustiga är att jag inte gjort någonting annorlunda eller så, utan plötsligt bara sker det?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i öresund idag och fångade en sån där tångräka. Jag har hört att man ska kunna ha "kall vattens" djur sina tropiska akvarien. Jag fångade även några snäckor som liknade dem du hade på bilden. Mina har klarat sig bra med. Jag fick även en krabba jag med, men jag la tillbaka han för jag är rädd om mina fiskar. Den där röda krabban, är det verkligen från våra vatten???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var i öresund idag och fångade en sån där tångräka. Jag har hört att man ska kunna ha "kall vattens" djur sina tropiska akvarien. Jag fångade även några snäckor som liknade dem du hade på bilden. Mina har klarat sig bra med. Jag fick även en krabba jag med, men jag la tillbaka han för jag är rädd om mina fiskar. Den där röda krabban, är det verkligen från våra vatten???

Japp! Den röda krabban kommer från västkusten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Ingen aning va krabban heter.

Har haft turen att få en explosion av flatworms, tog ca 1v efter det att min Sixline försvann för mig att upptäcka de första. Och nu ca2v senare har jag massor.

Måste åka och köpa ny/nya sixline! Åker till Triton på fredag, hoppas de har dem hemma. Undrar om man kan ha fler än en i mitt 350L ?

Sedan har jag en liten rolig historia. Min ena lilla clowngobie försvann för ca2v. Jag antog att fallit offer för "det som knäpper" i min burk. Men icke!!

Den lille gynnaren hade tagit en berg å dalbana ner till filtret. Därefter har har, otroligt nog tagit sig igenom samtliga fack i sumpen och hamnat i facket mer returpumpen. Där låg den smale rackaren och såg lite ut som Gollum. Nu mår han lite bättre och han håller på att gå upp i vikt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plattmaskar hurra!

Håller med! Plattmaskar är skit!!

Så klart att det inte fanns några Six-lines inne på Triton. Jag får helt enkelt hålla ut och vänta in nästa firreleverans.

Har varit duktig idag och rengjort akvariet. Nu har ju hösten kommit så nu är det dags för hobbyn igen =-)

Har uppgraderat mitt kar med sand, blir spännande att se hur det ser ut när dimman lagt sig.

Fotade del lille gobien när jag hittade honom.

Här är lite bilder från idag:

post-2577-14468916129094_thumb.jpg

post-2577-14468916129244_thumb.jpg

post-2577-14468916129388_thumb.jpg

post-2577-14468916129516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...