Gå till innehåll

Avskräckt??


TheMatrix63

Rekommenderade inlägg

Har funderat i flera år på att skaffa ett saltvattensakvarium, men efter att ha läst massor av inägg på detta utmärkta forum så undrar jag om det verkligen är värt det?

Min största fråga är : Kan man åka på semester tre-fyra veckor om man har ett saltkar? Och om man gör det, hur ofta MÅSTE nån ta hand om det?

Detta är min största fundering, pengar skiter jag i, de är till för att spenderas!

/ JH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror oxå lite på vad har för djur (fish only är lite lättare att lämna tex, tycker jag..) och utrustning...

du kan ju automatisera allt om du vill, är du beredd att spendera så finns det lösningar! (foderautomat,översvämningsskydd,ph/värme varnare osv...)..det enda eg är ju bara matning o tömning av tex skummare en gång i veckan..

men det är ändå viktigt att hålla koll så att det inte händer något..för ofta är dte för sent...

tänker du ha koraller så är det betydligt flera grejer man måste ha under kontroll...ca,mg mm...

finns ju självklart automatisering för sådana saker oxå men ju flera saker du automatiserar desto större blir chansen/risken att något av det krånglar..

skaffa saltis!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som mest lämnat det en vecka, men det har jag gjort flera ggr och det har gått bra ända tills ett litet missöde förre gången (se min tråd, inget dog dock). Längre än en vecka och jag hade velat haft en vakt som kollade till det åtminstone en gång i veckan. Om det är värt det? Jag skulle lätt lägga både tid och pengar igen (om jag hade haft någdra kvar ;) ), men det beror förstås på vad man tycker är ok att lägga ner på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du ska bli avskräckt. Jag har inte erfarenhet nog för att säja om det går eller inte men jag har som mål att mitt kar ska kunna sköta sig själv minst 10 dygn utan att någon ska behöva göra något med karet. Jag är inte där ännu. Kravet är att den som vattnar växterna och tar in posten ska kunna klara av karet utan någon kunskap om akvarier. Ser det inte som ett problem.

Är det så att du ska kunna lämna karet helt utan tillsyn i 4 veckor tror jag det blir svårt. Visst kan du ha larm som talar om att något är fel men då måste det ändå finnas någon i närheten. Men det går ju att chansa!

Satsa och vinn!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga problem med att resa bort, det fins alltid någon granne som kan kasta ned lite mat eller fylla på vatten. Jag portionsförpackar maten i snappsglas och ser till att grannen matar varannnan dag, samt tittar att akvariet ser bra ut. Gör det inte det får han ringa. Jag tycker själv att det är bättre med enkel mänsklig övervakning, aoutomatik har en förmåga att hänga sig när man är borta.

Du kan ju även fråga här på guiden om det fins någon som kan titta till ett kar 2-3 gånger i veckan, borde inte vara några problem i Malmö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar lämna mitt akvarium 2-3 dagar när jag är ute och reser.

Och det har alltid fungerar mycket bra. Om jag ska vara borta länge så ber jag min granne titta till det lite då och då och ringa om något skulle se konstigt ut i akvariumet.

Men som sagt. Det bästa skulle varit och lärt känna någon annan salt nisse i Malmö.

Då hade man kunnat titta till varandras kar när någon är bortrest.

Alltid bättre med expert nissar som tittar till det än en granne som alltid sett saltvatten förr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag åker ifrån mitt akvarium 2-3 veckor utan problem och har gjort så under de drygt 15 år jag varit igång. Det skall naturligtvis vara ett inkört och stabilt akvarium. Man får förbereda sig lite. Avancerade lösningar är svårare att lämna. Jag har automatisk vattenpåfyllning för att slippa be någon (och ta risken) att blaska med vatten.

  • Se till att det finns tillräcklig mängd med sötvatten så det klarar sig medan man är borta
  • Koppla bort all "farlig" utrustning när man är borta. Jag kopplar alltid ur min kalkmixer eftersom jag inte litar på den. Jag har dystra erfarenheter av det tyvärr.... Det kan vara filter som man vet kan komma i svängning eller liknande. Ett inkört akvarium klarar några veckor utan detta. Detta är en sanning med modifikation; Det finns akvarister som baserar sitt akvarium kemiska tillsatser och då är det säkert svårare. Jag har "basic" -uppsätting med LS, skummare o.s.v. och då blir det lättare att lämna eftersom processerna inte är så känsliga.
  • Jag gör iordning matportioner (torrfoder) och frysta eftersom vissa fiskar inte tar det torra hos mig. Sen engagerar jag en granne som inget kan om akvarium men det har funkat utmärkt hittills. De matar fiskarna samtidigt som de vattnar blommorna. (kanske var tredje dag)
  • Koraller har aldrig varit ett problem att lämna tycker jag, ljus går ju med timer så det blir ingen skillnad om jag är där eller inte.
  • Ett problem kan vara värmen, speciellt en sommar som denna om man inte kan vara hemma och kyla manuellt. Beror av hur man bor och var burken står annars det finns ju teknik för det också...

Visst har jag förlorat någon fisk eller korall men det händer ju när man är hemma också.

Ingen anledning att bli avskräckt alltså...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...