Gå till innehåll

Mest bräckligt akvarium?


Per/Haninge

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Den här frågan kommer nog en del att höja ögonbrynen över :snurrig: men här kommer den,

2 olika akvariemått

L300xH60xD55 ( cm )

L200xH60xD100 ( cm )

Saken är den att jag bor i villa med trägolv och det är en ansenlig tyngd när akvariet är fyllt och trägolv är trägolv med vad allt det innebär.

Vilket av ovanstående mått skulle anses vara mest bräckligt, det långa p.g.a sin längd eller det djupa p.g.a. sitt djup :snurrig:

Jag vill helst köpa det djupa men har inte bestämmt mig än.

Jag vet att det är fruktansvärt viktigt att jag bygger en stabil bänk med exakta mått men jag har ingen erfarenhet av dessa volymer och vad den totala vikten kan ställa till med på ett trägolv.

Snälla, kom med råd och hjälp så att jag kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag skulle tippa på det långa

Men med ett kar utav dessa volymer 1200L så måste du nog förstärka golvet även. Men många ben på ett kar så utgämmnar man vikten på fler punkter. Skulle utan tvekan valt det djupa karet

Med det djupa karet så hade jag nog valt 50cm mellan benen på längden och kanske 3 ben på djupet så totalt 15st ben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att bygga bänken med sockel, 50 cm mellan reglarna så akvariet kommer att "vila" på totalt 12 ben.

Svårt att förklara genom att bara skriva ner det.

Jag har själv känslan av att det långa akvariet skulle vara känsligare av eventuella rörelser men är inte säker.

En akvariebyggare talade om att det är dom diagonala påfrestningarna som oftast får ett akvarium att "smälla" och isåfall är det de djupa akvariet som är i farozonen men det beror naturligtvis på hur golvet eventuellt sätter sig.

Många frågetecken som troligtvis inte går att svara på, att bara förstärka golvet direkt under akvariet är heller ingen mening då allt annat kvarstår som "orginal" meddelade en snickare.

Ibland önskar jag att man bodde i en betongbunker :smiley24:

Ingen som har ett trägolv med denna tyngd som belastning ?

Man kanske bara ska bygga på och snacka med försäkringsbolaget innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är själv snickare och tycker att ditt golv borde hålla för tyngden om man jämnar ut det över flera ben..

men!

det är som du säger..det e rörelsen i golvet som är fienden..speciellt mot glas som oxå utsätts för tryck..

hmm..det finns lösningar på det här!!..anlit en mera känd och kunnig byggfirma för en utvärdering/lösnings förslag.

(inga små privata då jag tycker bredden på erfarenheten är oftast bristvara jämfört med djup...hos de små firmorna alltså..)

sen kan du ju välja om du gör det själv eller ber om en offert..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak till!

beroende på hur din golvuppbyggnad är och hur tätt golvreglarna (det brukar vara riktigt rejäla och stumma golvrelgar..) sitter så skulle jag välja det kortare och djupare akvariet och inte oroa mig för rörelser över denna yta (200x100 ca 2kvm)...

däremot skulle jag definitivt överväga att bygga akvariebänken i annat än trä!!

försök minimera rörelser så mkt som möjligt med så lite trä som möjligt..

2m är ändå ´ganska´ långt..

jag förstår att du vill ha stort..det vill jag oxå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En generell tumregel säger att man kan belasta ett trägolv med 200kg per kvadratmeter. Sen går det att belasta betydligt mera beroende på hur långt från bärande grund akvariet hamnar.

Har du torpargrund så är det inte speciellt svårt att förstärka grunden underifrån. Ett par välplacerade lekablock löser saken. Så slipper du risken med att få ett lutande vardagsrumsgolv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, dött material i bänken, bra ideè -respekt

Vi har betongplatta på torpargrund ( livrem och hängslen ) d.v.s vi kommer inte in under golvet utan bara under "plattan".

Frågan är om reglarna ligger mot betongplattan, får kolla med grannarna om dom vet ?

Isåfall borde problemet vara löst ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dom diagonala rörelserna (skjuvning) i akvariet

som är det stora problemet för att karet inte ska spricka !

Om man utgår från att trägolvet håller,

så är det stora problemet med trägolv är att det sviktar när dom kommer under last !

Karet kan vara helt rakt när du inte har något vatten i karet,

men häller du i vatten så ökar lasten och golvet kommer att svikta.

Tyvärr så sviktar det asymetiskt beroende på var reglar och väggar m.m. finns i golvet.

Sedan brukar golvet intill en vägg vara betydligt stabilare än mitt på golvet.

Ex: Hoppa framför ett stort vitrinskåp som står på ett trägolv och längs väggen,

så kommer vitrinskåpet att "tippa" framåt varje gång som man hoppar på golvet.

Sätter man karet i rummet ena hörn, så har man två stabila sidor i golvet ( dom som är vid väggen).

Det som sviktar är dom två andra sidorna.

Detta gör att man får en stark skjuvning i karet.

Detta innebär även att man kan inte loda in karets ställning,

för man saknar den fulla lasten.

Jag har för stunden ingen bra lösning på detta,

förutom att bygga en mycket stabil ställning (i stål) som nästan tar upp alla skjuvningskrafter.

Ett annat lite mindre problem med trägolv är att dom "lever" t.ex. så varierar storleken på reglar m.m. under årstiderna beroende på fuktighet, men även av temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, inte för att vara konstruktör, men nog dimensionerar vi nog våra hus för mer än 200kg/m2.

Utan att ta i för mycket så är det nog iallafall minst 500kg/m2 som gäller.

Vet du vad en "proppad" bokhylla väger? lägg därtill 2st "feta" läsintresserade människor på det och vips så är vi över 300kg/0.5m2.

Förslagsvis, skippa benen om du är orolig. Bygg en ställningen med en stum ram i botten.

Det värsta som då kan hända är att du får en lutande vattenyta.

(om nu golvet mot förmodan skulle skjunka ojämt vid belastning)

Men bäst av allt är nog (om du vill vara verkligen säker) att kolla med en konstruktör som då kollar Era bjälklagsritningar.

En parantes är att när jag hade sötvatten (i hyreshus med btg. golv) c:a 660l + diverse:alltså totalt c:a 1000kg (c:a 160x60) så sjönk parketten (pga av foam inunder) då såg det lite lustigt ut då sockarna hängde på väggen

c:a 5-8mm över golvet.

Jag hade ochså godkänt av hyresvärden med dessa mått och vikt, troligen är även erat hus byggt enligt samma normer.

Jag hade justerbara fötter och fick nyttja dem rejält då golvet ej sjönk "symetriskt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade för ett tag sen när frågan var uppe. På någon hemsida för vattensängar hittade jag en siffra jag tror det var 375 Kg/kvadratmeter. Så jag bestämde mig för att inte göra ett nytt kar i köket utan håller på att renovera karet i gillestugan i stället. Jag tror det fanns info på Byggforum -Byggcentrum eller något liknande också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallojs...

Några paranteser :)

Dimensionering för långvarig last 2kN/kvm => 200kg/kvm (i moderna bjälklag och icke våtrum).

Vidare gäller att nedböjning av bjälklang (dvs dimensionering i bruksgränstillstånd) ej får vara mer än L/300 eller max 20mm (L=spännvidd) som är ju ganska mycket i detta sammanhang.

Från detta kan man väl säga att karets utformning beror MYCKET på hur bjälklagetsreglar är placerade och hur långt ifrån upplaget (punkten där reglarna ligger mot bärande konstruktion) karet står.

Jag skulle råda följande:

Om karet placeras tvärs över reglar bör du välja den LÄNGRE varianten om den placeras längs med reglar bör du välja den djupare, men ett djup på 100cm gör att du inte kommer att kunna belasta mer än 2 reglar (som i övrigt har ett C/C mått på 600mm, med undatag för våtrum med klinker där C/C måttet är oftast 300mm).

Mitt råd är att ta den LÅNGA karet, placera den TVÄRS över reglarna och så nära upplaget som möjligt, för att minimera deformationer. Då kommer det 300cm långa karet att sträcka sig över 6 reglar. Vanliga golvspånskivor klarar en punktbelastning på 150kg alltså kan du ha detta i åtanke när du väljer antal/placering av stödpunkter till ditt ram.

Bara några paranteser som sagt :)

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får förlåta mig om jag stjäl tråden en aning, men jag har en liknande fråga.

Skall flytta till en ny lägenhet om en månad som är på andra våningen. Då elen ingår i "hyran" så funderas det en del kring en närstående uppgradering, och då till ett skapligt stort kar. Troligen ett 720L som rumsavdelare.

Golvet är betong. Därpå ligger ett sandlager och på det en plast å ovanpå en spånskiva och sen parkett. Frågan är kanske dum, men vågar man ha ett kar på 200x60x60 på ett sådant golv?

Ursäkta ev trådstöld, men känns dumt att starta ännu en om samma sak.

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datate: Bäst att fråga hyresvärden, med anledning att betongbjälklag dimensioneras väldigt likt träbjälklagen med stora skillnaden att betongen har mindre skjuvpåkänningar tack vare armeringen etc. Ditt största problem är sand/spånskiva, det må hända att den stora trycket från akvariet gör att saden med tiden kommer att "pumpas" ut och då för du en "grop" som gör att parketten blir ganska insjunken. Det bästa vore om du plockar bort spånskiva/parkett/sand där akvariet skall ligga och ersätter den med flytspackel/klinker och ansluter till omkringligande parketten med fina lister. (Inte minst för vattenskadornas skull :))

/Dusan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo...det där har även jag funderat över, dvs att sanden "kryper". Hur mycket vågar man belasta ett sådant golv utan att det är någon risk montro?

Att göra ett direkt ingrepp på golvet känns inte så lockande. Förvisso är det golvet det enda golv som inte är bytt mot laminat/pergo utan det är den gamla originalparketten från 1970. Dock känns det som ett stort projekt...men det är ju insats så man FÅR ju göra det utan problem.

Pratade med bovärden innan jag skrev på papprena å han sa att han trodde inte att det skulle vara några problem med vikten...sålänge inte sanden kröp. Problemet var väl att grannen under inte skulle bli så glad om karet läckte...men det skulle inte mina nuvarande grannar bli heller då mitt 240L står på 3e våningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger man en ställning som primärt är baserad på skivor (typ plywood / spånskiva/MDF/ Al-plåt, rostfritt-plåt ), snarare än på reglar, så får man en ställning som blir mycket stark mot skjuvning.

Man kan bygga en sådan ställning med träreglar i hörnen (eller metallbalkar) och sedan "klär" man detta med skivor, som limmas fast på reglarna. Är det plåt så limmar man inte utan svetsar, så klart.

Att använda spikar eller skruvar (istället för limma) för att fästa träskivorna mot träreglarna så är det inte så bra,

då dessa inte är speciellt starka mot krafter i sidledd,

men använder man stora mängder med skruv och spik, så går väl det också.

Skivorna behöver inte vara speciellt tjocka,

då dom är mycket starka för krafter i sidledd.

Sedan bör man ha ett mjuk underlag som man ställer akvariet på.

Frigolit är för hårt och fjändrar ganska litet (typ bara någon enstaka millimeter och knappt det).

Däremot så har Clas Ohlsson ett liggunderlag som är lagom mjuk och tjock. + billigt

Med detta underlag så fjädrar karet med många millimetrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte bygga bänken så himla stabil. Den kommer ändå forma sig efter golvet när akvariet är fyllt. Det bästa man kan göra för hållfastheten är att se till att det står plant även när det är fyllt.

Dom rangliga aluminiumställningarna som fins att köpa funkar ju bevisligen utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar och synpunkter, summan av kardemuman är att bänken kommer att byggas av ett dött material och att vi kommer att göra en hållfasthetsberäkning utifrån akvariets vikt av något proffs.

Jens Karlskrona : är helt på din linje :skal angående djupet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...