Gå till innehåll

fen tuggad elddvärgkejsare?


Hultis

Rekommenderade inlägg

hej!

jag har den sista tiden märkt att kejsaren har hållit sig borta konstant inne bland LS:en och inte ens vill simma ut för att äta, fick se det idag att det är någon som har varit väldigt stygg och gett sig på hans fenor, men jag kan inte inte komma på vilken fisk det är? har 2 alternativ som är 99% säkra. den första är en 4 bandad fröken fisk och den andra är en Acanthurus triostegus. (kirurg) en bland dom vänligaste vad jag har hört?? det enda jag har sett är att dom kan jaga varandra ibland och fröken fisken är ju djävulen själv om någon försöker sig in på hans revir men aldrig att dom nafsar fenor... någon som kan spekulera i vilket som är troligast, fröken fisk elr kirurg?

post-1301-14468912875931_thumb.jpg

post-1301-14468912876089_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det tredje alternativet har jag faktiskt inte tänkt på men nu när ni säger det så, är det några parasiter elr är den nån svamp? har inte råkat ut för det förrän nu isf, han verkade ju mera tagen än om det bara hade handlat om revir bråk. blev bara så misstänksam på fiskarna för kirurgen vill ju gärna vara "king of reef" och för att han spänner upp fenorna och stryker sig nästan mot kejsaren och fröken fisken vet man sen den dagen den simmade i karet att det är en jäkla bråkstake..

har inga färska test resultat men jag ska kolla upp det ikväll när jag kommer hem från jobbet.

hur botar man fen röta isf? är det smittsamt så ifall jag behöver smälla upp ett karantäns kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
jag e ju inget proffs men......Fenröta borde ju ej göra så att den gömmer sej bland stenen+att den vägrar komma ut&äta?

Tvärtom - matvägran och att fisken ligger och trycker är bland de tydligaste symptomen på att en fisk är sjuk. Sedan kan ju sjukdomsutbrottet ha samband med stress orsakat av aggression av annan fisk men det är en helt annan historia.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom - matvägran och att fisken ligger och trycker är bland de tydligaste symptomen på att en fisk är sjuk. Sedan kan ju sjukdomsutbrottet ha samband med stress orsakat av aggression av annan fisk men det är en helt annan historia.

MVH Lasse

Har som sagt aldrig sett en firre matvägra&gömma sej pga "fenröta"......iofs så har jag bara sett det ett fåtal gånger&då har det varit som oftast på discusar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på frökenfisken om det inte är en sjukdom. Min frökenfisk bet fullkomligt sönder min dvärgkejsare när denna flyttade in i karet. Nu är frökenfisken förvisad till ett mindre akvarium och alla fenorna är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse påpekar är fiskens beteende första kvittot på att den är sjuk,och nästan alla såna här röta-svamp och liknade problem är relaterade till för dålig vattenkvalite/trivsel.

Om det sen är så att den blivit sjuk för att den mobbas eller om den mobbas för att den är sjuk (hönan eller ägget) är ju svårt att veta.

Vad som är helt klart däremot är att frökenfiskar är ena j-a terrorister, och jag tycker att det enda dom duger som är kamikazepiloter för att "provköra" ett nytt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...