Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

Det jag önskar stoppa ned i akvariet är:

Det som är fetstilat är det som enligt mig är mer eller mindre "måsten"

Oj! Här är det en diger lista. Är du inte det minsta rädd för en eventuell fisksoppa? :ler:

Tänk på att det drar iväg i belastning med så många individer! Sedan bör du försöka introducera dom stegvis, då det gärna blir en belastningstopp för biologin till en början. Kör du stegvis så blir det lättare för biologin att justera sig.

Jag ska försöka kommentera bland styckena nedanför.

15-20 st Chromis (ett stim som räcker till)

2 st Pterapogon kauderni (mer?)

4 st Clowner (2 vanliga + 2 svarta)

1 st Pseudochromis paccagnellae

5 st Chrysiptera parasema - Gulfenad blå frökenfisk (fler?)

1 st Nemateleotris magnifica (eller motsvarig)

2 st Synchiropus splendidus - Mandarin Fisk (eller 1?)

2 st Valenciennea strigata (eller annan fisk som silar sand och är lätt?)

4 st Hemitaurichthys polylepis

Max 15 Chromis till ditt kar. Dessa skulle utgöra stimfisken och den omedelbara "utfyllnaden" för att få lite mer liv i burken. Chromis är visserligen en åtgångsvara, men ska du ha så många andra firrar så får du begränsa dig.

Jag hade nog valt att antingen köra med gröna Chromis eller satsa på ett stim med Pterapogon kauderni, typ 10st. 2st låter lite fjuttigt...

Clown-antalet låter bra, möjligtvis att du kanske kompletterar med 1-2st av varje till.

Paccagnellae kan du gott doppa i 1st av, den gör varken till eller ifrån vad gäller belastningen på en sån här stor burk. Liten harmlös söt firre. :-)

Frökenfiskarna (parasema) tycker jag du i så fall hoppar över, då du har så mycket andra färgklickar och "utfyllnadsfisk".

Nemateleotris magnifica kan vara vackra, men satsa på 1 par om du ska ha någon.

Gällande mandarinen så tycker jag som magnifican att du bör ha 1 par.

Strigata är en riktigt duktigt sandvändare, men har lite svårt att tillgodose sig mat om det inte är mat bland sanden - se för sjutton till att ha finkorning (typ 1-3mm) om du ska ha dessa. Samma sak här, dom är vackra som par.

Hemitaurichthys polylepis kan jag inte uttala mig om då jag aldrig stött på dom.

Kort sagt - min lista hade sett ut som nedan om jag hade valt:

15 st grön Chromis (eller 10st Banggai-kardinaler)

6 st Clowner (3 vanliga + 3 svarta)

1 st Pseudochromis paccagnellae

2 st Nemateleotris magnifica

2 st Synchiropus splendidus - Mandarinfisk

2 st Valenciennea strigata

Observera att allt är fetstilat...

1 st Naso lituratus - Läppstifts Kirurg

1 st Acanthurus sohal

6 st Acanthurus triostegus

3 st Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg (fler eller färre?)

5 st Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg (totalt 6 st)

1 st Zebrasoma scopas

1 st Zebrasoma veliferum (eller 1 st Zebrazoma desjardini - Segelfens Kirurg)

1 st Zebrazoma xanthurum (eller helst fler!)

Snacka om kirurghimlen! Räkna med att du kanske kan ha hälften av denna mängd. Tänkte inte gå in djupare än att nämna att triostegus (convict tang) inte verkar vara speciellt tålig mot nya miljöer, så får du den att överleva första 2 veckorna så kommer det att fortsätta leva. 6st låter dock lite många?

Inget fel att ha ett stim med kirurger, men förhållandet mellan att försöka hålla både triostegus och flavescens som stim kan bli lite sopp-liknande. Bestäm dig för någon av dessa två vilken du hellre vill se som stim och satsa på fler individer i den gruppen. Hellre satsa på 1 stor grupp än 2 små!

Åter igen - jag visar den lista jag hade lagt, också i fetstil:

1 st Naso lituratus - Läppstifts Kirurg

1 st Acanthurus sohal

1 st Acanthurus triostegus (alternativt 6st som "stim")

2 st Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg

0 st Zebrasoma flavescens (alternativt 5st, totalt 6st, som "stim")

1 st Zebrasoma scopas

1 st Zebrasoma veliferum

1 st Zebrasoma xanthurum

3 st Lysmata Amboinensis - Putsar Räka

3 st Lysmata Debelius - Eld Räka

1 st Astropecten polycanthus - Sandvändande sjöstjärna

1 st blå sjöstjärna

1 st röd stjöstjärna

Jag tycker antalet räkor är OK, sånär som att jag skulle vilja flagga för den vackra Stenopus hispidus. Dock kan du inte ha mer än 1 individ då dom tar ihjäl varandra annars.

Vad gäller sjosjärnorna så tycker jag du kan öka på med någon till av varje.

Mer eremiter och sniglar!

Igen, jag tar listan över vad jag hade valt:

3 st Lysmata Amboinensis - Putsarräka

3 st Lysmata Debelius - Eldräka

1 st Stenopus hispidus - Korallbandsräka

2 st Astropecten polycanthus - Sandvändande sjöstjärna

2 st blå sjöstjärna

2 st röd stjöstjärna

I övrigt, hur går karet?

Känns det inte dags för att börja med lite häftigare belysning!

Och koraller... mer koraller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oj! Här är det en diger lista. Är du inte det minsta rädd för en eventuell fisksoppa? :ler:

Haha, det är ju därför som jag publicerar listan för att få den analyserad och ifrågasatt och kommenterad ;)

Tänk på att det drar iväg i belastning med så många individer! Sedan bör du försöka introducera dom stegvis, då det gärna blir en belastningstopp för biologin till en början.

Det kommer nog att bli i flera olika steg.. lite beroende på hur jag ska göra. Och hur ekonomin går :) Det är ju lite beroende av den också.. hehe

Jag hade nog valt att antingen köra med gröna Chromis eller satsa på ett stim med Pterapogon kauderni, typ 10st. 2st låter lite fjuttigt...

Jag tycker att Pterapogon kauderni är rätt så snygga och skulle nog kunna tänka mig ha fler. Men Chromis är mycket finare enligt mig så jag tänkte bara ha ett par st. 2 st kanske är futtigt, men 5-6 st är lämpligare?

Paccagnellae kan du gott doppa i 1st av, den gör varken till eller ifrån vad gäller belastningen på en sån här stor burk. Liten harmlös söt firre. :-)

Det går inte att ha fler än 1 i burken? Tycker den är GRYMT fin :) och tjejerna som kollar "men har du inga rooooosa fiskar??".. så blir dem ju glada om den ser nåt rosa också.. :)

Frökenfiskarna (parasema) tycker jag du i så fall hoppar över, då du har så mycket andra färgklickar och "utfyllnadsfisk".

Då får min blåa rackare vara ensam då =)

Strigata är en riktigt duktigt sandvändare, men har lite svårt att tillgodose sig mat om det inte är mat bland sanden - se för sjutton till att ha finkorning (typ 1-3mm) om du ska ha dessa. Samma sak här, dom är vackra som par.

Hur får man ned mat i sanden då? matar mkt ? Hur gör ni i 1920n ?

Jag har 1-3 mm sand.. riktigt finkornig. Den finaste typ. Riktigt härlig sand.. :)

Snacka om kirurghimlen! Räkna med att du kanske kan ha hälften av denna mängd. Tänkte inte gå in djupare än att nämna att triostegus (convict tang) inte verkar vara speciellt tålig mot nya miljöer, så får du den att överleva första 2 veckorna så kommer det att fortsätta leva. 6st låter dock lite många?

Det är just för att den verkar duktig på alger och stimmar fint som jag hade den i åtanke, dock inte som fetstilad.

Bestäm dig för någon av dessa två vilken du hellre vill se som stim och satsa på fler individer i den gruppen. Hellre satsa på 1 stor grupp än 2 små!

Kanske man ska ha så många som 8 st gula kirurger i så fall?

Gillar helt klart den gula kirurgen :)

Jag tycker antalet räkor är OK, sånär som att jag skulle vilja flagga för den vackra Stenopus hispidus. Dock kan du inte ha mer än 1 individ då dom tar ihjäl varandra annars.

Vad gäller sjosjärnorna så tycker jag du kan öka på med någon till av varje.

Mer eremiter och sniglar!

Jag har en bandkorallräka redan så det får räcka med den :)

Kommer nog bli än mer sniglar och eremiter sen.. men just nu så har jag bara tagit upp själva fiskarna.

I övrigt, hur går karet?

Känns det inte dags för att börja med lite häftigare belysning!

Och koraller... mer koraller!

Just nu så går karet sakta och långsamt framåt. Har gått ned på halvtid så jag börjar jobba under praktiska saker medan investeringarna ligger på IS pga att ekonomin är kraftigt undergrävd. Tur man har fått igång karet iaf..

Koraller är inte av högsta prioritet just nu, belysningen går på 12 lax och det är inte ekonomiskt försvarbart just nu. :)

Så till i höst kommer det nog bara att gå långsamt framåt..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att Pterapogon kauderni är rätt så snygga och skulle nog kunna tänka mig ha fler. Men Chromis är mycket finare enligt mig så jag tänkte bara ha ett par st. 2 st kanske är futtigt, men 5-6 st är lämpligare?

Säg 5st då? Dom blir ju inte så stora, så en mindre grupp kanske ser rätt OK ut ändå bland ditt stim med chromis.

Det går inte att ha fler än 1 i burken? Tycker den är GRYMT fin :) och tjejerna som kollar "men har du inga rooooosa fiskar??".. så blir dem ju glada om den ser nåt rosa också.. :)

Vill du ha något rosa så ska du absolut satsa på 5-6 individer av Pseudanthias pleurotaenia! Dessa ser ut som klassiska Malawi-mbunas och hannarnas färgprakt är minst lika intensiv som Malawisjöns juveler.

I ärlighetens namn vet jag inte om det går att ha flera Pseudochromis paccagnellae i samma kar... Du får göra lite research. :)

Då får min blåa rackare vara ensam då =)

Låter grymt kanske. Skaffa den en kompis kanske, om du inte vill satsa på stim med dessa istället?

Hur får man ned mat i sanden då? matar mkt ? Hur gör ni i 1920n ?

Jag har 1-3 mm sand.. riktigt finkornig. Den finaste typ. Riktigt härlig sand.. :)

Sand som sand ska vara. Maten i sanden för dessa är detritus och allsjöns alger och "skräp" som blir på sandkornen som dessa silar genom gälarna - därav problemet med för stor kornstorlek. I 1920L-karet gick en bort nyligen i brist på mat, då vi har för grovkornig sand... :död:

Kanske man ska ha så många som 8 st gula kirurger i så fall?

Gillar helt klart den gula kirurgen :)

Visst kan man ha det - gula kirurger är en mäktig färgklick i ett tillräckligt stort akvarium!

Se bara till så du introducerar dessa i en klump när du väl ska doppa i dom då just Flavescens enligt min erfarenhet kan vara lite grinig mot enskilda nya individer. Kommer det en hög på en gång så kommer din nuvarande "kung" ha alldeles för mycket att göra vilket slutar i att det inte blir bråk.

Off-topic: Gjorde en liknande sak i mitt malawi-kar - hade över 12 par med Aulonocara jacobfreibergi där alla hannar färgade ut. Självklart blir någon "överhuvud" i gruppen, men ingen blir utsatt och mobbad.

Jag har en bandkorallräka redan så det får räcka med den :)

Ah. Läste inte på så noga. ;)

Just nu så går karet sakta och långsamt framåt. Har gått ned på halvtid så jag börjar jobba under praktiska saker medan investeringarna ligger på IS pga att ekonomin är kraftigt undergrävd. Tur man har fått igång karet iaf..

Wut? Låter allvarligt det där med halvtiden... Borde rimligtvis innebära halverad lönecheck också, som i sin tur rimmar väldigt dåligt med vår hobby. :x

Koraller är inte av högsta prioritet just nu, belysningen går på 12 lax och det är inte ekonomiskt försvarbart just nu. :)

12 lax?


  1. LAIII-reflektor 3st = 4500:-
  2. CoralVue single-ballast 250W 1st = 1500:-
  3. CoralVue dual-ballast 250W 1st = 2200:-
  4. CoralVue ReefLux 10k 250W 3st = 2400:-

Naturligtvis kan man sätta ribban en aning lägre i början, som jag gjort. Satsade på reflektorerna först och fick det klart, sedan bara tog lite avskräde som magnetiska ballaster och begagnade lampor "tills vidare". Lyser dom till hösten så är jag nöjd, för då blir det byte av både drivdon och lampor. Dessutom blir det inte så omständigt då allt annat redan är "klart".

Prisbilden skulle bli annorlunda då...


  1. LAIII-reflektor 3st = 4500:-
  2. beg lampor 250W 3st = 600:-?
  3. beg mag-ballaster 250W 3st = 600:-?

Halverad prisbild och du kommer ändå att få bra med ljus! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg 5st då? Dom blir ju inte så stora, så en mindre grupp kanske ser rätt OK ut ändå bland ditt stim med chromis.

Då kör vi på 5 st då! :D

Dem får utgöra ett "juniorstim" mot det större stimmet.

Vill du ha något rosa så ska du absolut satsa på 5-6 individer av Pseudanthias pleurotaenia! Dessa ser ut som klassiska Malawi-mbunas och hannarnas färgprakt är minst lika intensiv som Malawisjöns juveler.

Jag gillar inte Malawi mbunas :x

Låter grymt kanske. Skaffa den en kompis kanske, om du inte vill satsa på stim med dessa istället?

Tror inte att denna är lika bra som stimfisk faktiskt.. :/

Sand som sand ska vara. Maten i sanden för dessa är detritus och allsjöns alger och "skräp" som blir på sandkornen som dessa silar genom gälarna - därav problemet med för stor kornstorlek. I 1920L-karet gick en bort nyligen i brist på mat, då vi har för grovkornig sand... :död:

Kanske ska nöja mig med sandvändande sjöstjärnor då ett tag. Och sen kan jag avvakta och komplettera med dessa fiskar om jag märker att mina sandsjöstjärnor och andra djur inte hinner vända sanden nog fort =)

Wut? Låter allvarligt det där med halvtiden... Borde rimligtvis innebära halverad lönecheck också, som i sin tur rimmar väldigt dåligt med vår hobby. :x

Det är väldigt illa faktiskt, men det blir mer tid för att bygga på andra projekt :) Ska ju snart lansera mitt egna projekt faktiskt... så får vi se!

12 lax?

  1. LAIII-reflektor 3st = 4500:-
  2. CoralVue single-ballast 250W 1st = 1500:-
  3. CoralVue dual-ballast 250W 1st = 2200:-
  4. CoralVue ReefLux 10k 250W 3st = 2400:-

Detta blir ju 10.600 kr. Det är ju rätt så nära 12 lax iaf :D

  1. LAIII-reflektor 3st = 4500:-
  2. beg lampor 250W 3st = 600:-?
  3. beg mag-ballaster 250W 3st = 600:-?

Halverad prisbild och du kommer ändå att få bra med ljus! :)

Helt klart intressant, men problemet med halvtid är ju att även 6 lax är ju mycket i ett sånt läge :/

Men jag ska styra upp halvtiden.. dock rätt så skönt att jobba halvtid när det blir såhär fint väder! :D

Är ledig i morgon och ska sitta uppe hela kvällen å dola på!

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ska nöja mig med sandvändande sjöstjärnor då ett tag. Och sen kan jag avvakta och komplettera med dessa fiskar om jag märker att mina sandsjöstjärnor och andra djur inte hinner vända sanden nog fort =)

Låter inte alls dumt.

Vill du ha ytterligare sandvändande kreatur så kan jag med gott hjärta rekommendera Nassarius "tiger" sniglar.

Det är väldigt illa faktiskt, men det blir mer tid för att bygga på andra projekt :) Ska ju snart lansera mitt egna projekt faktiskt... så får vi se!
Håller tummarna!
Helt klart intressant, men problemet med halvtid är ju att även 6 lax är ju mycket i ett sånt läge :/ Men jag ska styra upp halvtiden.. dock rätt så skönt att jobba halvtid när det blir såhär fint väder! :D
Självklart. Ska ha dig i åtanke när jag kommer över lite billig MH-utrustning. Även om man inte skaffar porriga LAIII så kan man ju försöka få upp nånting som lyser i alla fall tills vidare.
Är ledig i morgon och ska sitta uppe hela kvällen å dola på!
*host* www.borrsurfa.nu? :lalalalala:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en nackdel med sandvändande sjöstjärnor som jag och min kusin märkt är att dom gärna håller sig på ungefär samma ställe. Våra verkar ha sitt lilla favoritområde på kanske 2-3 dm2 och dom är inte så mycket för att springa runt och utforska/vända all sand.

Däremot mina valenciennea randalli var överallt.. dom spred inte runt sanden så farligt, men en fungia blev lite mobbad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller jag på att planera lite igen :)

Det jag nu funderar på är vad min nästa tekniska investering bör bli. Här är lite vad jag funderar kring:

1. Metallhalogenbelysning. (Mer ljus!)

a) Fixa 3 st LumenArcIII-reflektorer och 3 st billiga magnetiska ballaster + 3 billiga lampor

B) Fixa 3 st LumenArcIII-reflektorer och 1 st billig magnetiska ballast + 1 billig lampa

c) Fixa 1 LumenArcIII-reflektor och 1 st billig magnetisk ballast + 1 billig lampa

2) Zeolith-system (för att få till värdena)

a) Bygga ett eget DIY utifrån 2 st hinkar. Med automatisk skakningsfunktion i form av en pump.

B) Bygga ett eget DIY utifrån akryl-rör? Med automatisk skakningsfunktion i form av en pump.

c) Köpa en färdig bra reaktor för 3 papp + kostnad för pump. Dock utan autoskakfunktion.

3) Kalkreaktor. (för att få upp CA och värdena)

a) köpa en bättre begagnad bättre kalkreaktor. Vad rekommenderas?

B) Köra med tillsatser av kalciumhydroxid (?) och MG

Hur skulle ni prioritera om ni var mig? Har ca 6 lax att röra mig med just nu.

Jag funderar just nu på att köpa mig 1 lumenarcIII-relektor och 1 lampa och 1 ballast. Ca 2000-2500 kr. Sedan bygger jag en egen zeolith-reaktor med hinkmodellen. Kostnad ca 1000-2000 kr.

Övriga pengar läggs på medel för att höja värdena i akvariet temporärt iaf.

Kom gärna med tankar och ideer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle ni prioritera om ni var mig? Har ca 6 lax att röra mig med just nu. Kom gärna med tankar och ideer :)

Jag hade gjort som följande:

1a, 2a, 3b

Varför?

1) Ljuset är viktigt! Utan ljus stannar revet... :)

Nej men det är rätt skönt att bli av med en stor investering så snabbt det är möjligt. Ljuset är också något man egentligen inte ska snåla på, det mesta andra finns det genvägar runt.

2) Zeolith har jag aldrig provat, så jag är rätt grön på detta. Känns det nödvändigt i ett sånt här tidigt skede? Jag har ingen aning, men kan du bygga det själv så verkar ju det som en superbra lösning.

3) Nu vet jag inte om du ska förvänta dig allt för mycket av kalciumhydroxid (som man tillför i osmosvatten för vattenpåfyllning) utan du får nog kika på typiska "Ca-boosters" som Tropic Marins Bio-Calcium eller liknande. Antar att det var dessa du syftade på.

Jag vet inte vad du har i SPS-väg i burken, men min gut-feeling säger mig att du har nog lite för låg förbrukning med så pass lite ljus för att inte glädjas av Ca-tillsatser eller balling. Det är många som kör dessa som alternativ till Ca-reaktorer som i sig är en komplicerad och dyr manick att börja med.

Mitt förslag är att börja med tillsatser och när du märker att dessa inte ger tillräcklig knuff i värdena - då kan det vara dags för en Ca-reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1a) Blir 4500 + 2000 kr ungefär? Då har jag redan spräckt min budget :)

2) Jag håller på att läsa mig till om det. Ska bli intressant att se om det kan tillföra mycket till akvariet sen. Men misstänker att jag måste fixa doserpumpar sen också för att tillsätta alla ämnen man ska tillsätta..

3) Det var CA-boosters jag menade. Kan inte riktigt namnet på alla såna där saker :)

Måste planera mera få se vad man ska ta itu med.. det är svårt sånt här :)

Tänk om man bara fick 1 mille nu rakt av :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1a) Du spräcker den med... 500:-? Skippa nattklubben på Lördag. =)

Jodu, för min egen del sprängde jag budgetgränsen för takrenoveringen rätt rejält så själv hade man varit klart glad av ett fått 1 mille lite snabbt... =/

Ska försöka se hur långt jag kommer med DSB/refugium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1a) Har man inte mer så har man inte mer ;) Jag får väl köpa reflektorerna nu och sedan köpa MHlampor + ballaster allteftersom jag får tag på dem..?

Takrenoveringen? på huset alltså =/ Sånt brukar alltid springa iväg..

Som med alla budgetar.. tyvärr.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på funderationerna kring spridningen av ljuset i akvariet.

Hur ser detta ut?

Har knökat dit LumenArcIII - de större reflektorerna på plats nu =)

Vinklat mina T5ramper med osram67 något mer

post-2617-14468914167284_thumb.jpg

post-2617-14468914167451_thumb.jpg

post-2617-14468914167551_thumb.jpg

post-2617-14468914167723_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang: Det blir nog några billiga lampor såhär i början. Kommer köra på Reeflux 10k sen med elektroniska ballaster, men det är inte aktuellt nu pga priset.MattiasN: Hela rampen och allt kommer att sitta i en ställning. Denna ställning kan jag sedan dra ut genom att den sitter fäst i skenor på taket. Så hela ställningen kan således dra ut över golvet i rummet för att mekas med. Alternativt kan jag öppna luckorna som finns byggda på utsidan. Om jag skulle vilja göra mindre justeringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir väl inga problem att ha stenkoraller under 250 wattare, varför skulle det vara det? det har ju funkat i många kar i många år. De mest ljuskrävande acropororna kan man ju placera en en bit upp. Visst kan man ha 400w mh, men det är ju inte så att man måste ha det bara för att kunna ha stenkoraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drullputt: Det handlar mycket mer om placering och reflektor och lampa än att ha 250 eller 400 W :)Wrang: och jag har samma åsikt som dig, även om jag personligen inte själv testat. Men nu i början blire nå billigt alternativ som jag sedan byter ut allteftersom ekonomin tillåter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...