Gå till innehåll

Mitt första akvarie (planeringshjälp)


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 911
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har du läst något om ytavrinningen på RC?

Jag har också för mig det, men en del tror jag har kört med ett magnetfäste. Hur många på guiden är det som kör med wavebox egentligen?

Vet att (clownen?) kör med wavebox iaf.. han som var med på "månadens akvarium" har jag för mig?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de ska vist va optimalt att ha den i mitten då vattennivån är nästa jämn där hela tiden. men tror det ska gå att ha dom i hörnen man det kan bli massa ljud då. vet inte än om det kommer gå på mitt akvarium så ska skicka iväg en fråga på RC i tunze tråden.

Ja clownen ska ha en, vet dock inte om det är flera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har PMat clownen nu iaf.

Det är ju lite beroende också på hur pass stora vågor som man har också tror jag. Ska bli intressant iaf. Slänger nog iväg en beställning på wave boxen rätt snart :)

Blir fil och flingor resten av månaden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu är det dags för mer planerande.

Det börjar nu bli dags att planera vad jag skall ha i för fiskar och i vilken ordning man bör introducera dem.

Det jag har i akvariet nu är:

2 st Clowner

1 st Chrysiptera parasema - Gulfenad blå frökenfisk

1 st Bicolor

1 st Hexataenia

------

1 st Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg

------

1 st Stenopus Bispidus - Bandkorall Räka

1 st Sjöborre

1 st Eremitkräfta

14 st Sniglar

Det jag önskar stoppa ned i akvariet är:

Det som är fetstilat är det som enligt mig är mer eller mindre "måsten"

15-20 st Chromis (ett stim som räcker till)

2 st Pterapogon kauderni (mer?)

4 st Clowner (2 vanliga + 2 svarta)

1 st Pseudochromis paccagnellae

5 st Chrysiptera parasema - Gulfenad blå frökenfisk (fler?)

1 st Nemateleotris magnifica (eller motsvarig)

2 st Synchiropus splendidus - Mandarin Fisk (eller 1?)

2 st Valenciennea strigata (eller annan fisk som silar sand och är lätt?)

4 st Hemitaurichthys polylepis

-----

1 st Naso lituratus - Läppstifts Kirurg

1 st Acanthurus sohal

6 st Acanthurus triostegus

3 st Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg (fler eller färre?)

5 st Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg (totalt 6 st)

1 st Zebrasoma scopas

1 st Zebrasoma veliferum (eller 1 st Zebrazoma desjardini - Segelfens Kirurg)

1 st Zebrazoma xanthurum (eller helst fler!)

-----

3 st Lysmata Amboinensis - Putsar Räka

3 st Lysmata Debelius - Eld Räka

1 st Astropecten polycanthus - Sandvändande sjöstjärna

1 st blå sjöstjärna

1 st röd stjöstjärna

Vad har ni för tankar kring detta?

Och vad skulle ni ha plockat bort och lagt till om ni fått bestämma och komma med råd?

I vilken ordning skall jag introducera dessa? Speciellt gällande kirurgerna då.

Tack på förhand :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 st Naso lituratus - Läppstifts Kirurg

1 st Acanthurus sohal

6 st Acanthurus triostegus

3 st Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg (fler eller färre?)

5 st Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg (totalt 6 st)

1 st Zebrasoma scopas

1 st Zebrasoma veliferum (eller 1 st Zebrazoma desjardini - Segelfens Kirurg)

1 st Zebrazoma xanthurum (eller helst fler!)

-----

I vilken ordning skall jag introducera dessa? Speciellt gällande kirurgerna då.

Tack på förhand :)

Mvh Fredrik

Alla på en gång, annars Veliferium,scopas, lituratus, hepatus, flavsescens, xanthurum, sohal

Paletterna går fint med många. Flavescens likaså, jag har 6 st paletter. Xanthurum, Veliferium fungerar fint i par. Jag har par som fungerat fint. Sohal skulle jag ha ensam. Övriga är jag osäker på hur de fungerar i grupp.

Du har en flvescens och den kan bli rätt sur när du sätter i resten. Därför tror jag mer på att sätta i ett gäng kirurger så flavscensen inte kan koncentrera sig på ett eller två offer.

En annan fråga; Chromis går fint i stim på över 10 fiskar helst 15 som du skriver, då slipper man mobbing och de stimulerar varandra till att ta mat dessutom. I mit stim (13 st) har nu en utvecklats till hanne( längre fenstrålarm.m.) och han är en mycket arg individ, ska bli intressant och se hur det påverkar gruppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla på en gång, annars Veliferium,scopas, lituratus, hepatus, flavsescens, xanthurum, sohal

Paletterna går fint med många. Flavescens likaså, jag har 6 st paletter. Xanthurum, Veliferium fungerar fint i par. Jag har par som fungerat fint. Sohal skulle jag ha ensam. Övriga är jag osäker på hur de fungerar i grupp.

Du har en flvescens och den kan bli rätt sur när du sätter i resten. Därför tror jag mer på att sätta i ett gäng kirurger så flavscensen inte kan koncentrera sig på ett eller två offer.

En annan fråga; Chromis går fint i stim på över 10 fiskar helst 15 som du skriver, då slipper man mobbing och de stimulerar varandra till att ta mat dessutom. I mit stim (13 st) har nu en utvecklats till hanne( längre fenstrålarm.m.) och han är en mycket arg individ, ska bli intressant och se hur det påverkar gruppen.

Ang xanthurum och Veliferium i par, skall man då ha en kille och en tjej, eller är könen inte av betydelse? Och hur vet man i så fall vilken som är vad? Dem har ju inte direkt ögonfransar och strumpbyxor på sig ;)

Har funderat på att köpa dem flesta i ett gäng så det blir mer spridda aggressioner i akvariet annat än koncentrerade aggressioner.

"En annan fråga". Jag missade frågan, eller tänkte du min fråga? :)

Jag tycker att CHromis är en riktigt vacker och fin fisk och en perfekt "stimfisk". Billig och vacker som attan.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Könet kan man oftast inte avgöra eller behöver bry sig om. Om man ska komplettera en art kan det vara bra att ta en betydligt större än den man har hemma.

En annan fråga... Jag skrev först om kirurgerna och sen såg jag att du hade den goda smaken att skaffa ett stim chromis och det ville jag också kommentera, blev lite konstig svenska. En underbar fisk i ett revakvarium tycker jag också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik!

Är inte tillräckligt erfaren för att göra annat än att ställa en fråga angående ditt fiskval. TYcker du har en spännande uppsättning men är personligen lite tveksam till Valenciennea strigata då jag läst och hört att den sperider sand i hela akvariet. När jag nu själv letar efter en sandvändade fisk har jag blivit tipsad om att Valenciennea wardii är bättre som sandvändare då den inte släpper sanden i hela karet.

Jag hoppas ju att någon mer erfarenhet uttalar sig då jag själv letar efter bra sandvändare (vill ha en Valenciennea wardii men hittar ingen i affärerna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är mycket fisk.

I mitt 1550 har jag:

Tio Banggaikardinaler

Sju Chromis

Fyra Nemateleotris decora (misstag, borde vara två).

Tre Meiacanthus grammistes

Två Meiacanthus atrodorsalis

Två Nemateleotris magnifica

Två Mandarinfiskar

Två Ptereleotris evides

Två Zebrasoma flavescens

En Lo vulpinus

En Centropyge bispinosus

En Ctenochaets strigosus

En Zebrasoma xanthurum

38 fiskar totalt, huvudsakligen mindre som ändå fyller akvariet ganska så väl.

Det enda jag funderar på att öka med är honor till bispinosus och kirurger.

Men du funderar på 23 större fiskar. Jag har fem.

Säkerligen kan det fungera bra men det blir en hård beastning på skummaren när fiskarna börjar bli stora. Jag skulle tro att de kommer att äta mellan femtio och hundra gram frysfoder per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Det är de fetmarkerade som jag mest troligt kommer att ha i akvariet, men räknar man in alla fiskarna som jag räknat upp så lär det nog bli rätt så trångt :)

Misstänker att jag bara kommer att kunna ha ett större stim med kirurger och då får det bli de gula kirurgerna. Då är vi nere i "bara" 15 st kirurger :)

Det kanske är i överkant. Frågan är vad man skall satsa på att få ned i så fall.

Har räknat på dessa nu:

1 st Naso lituratus - Läppstifts Kirurg

1 st Acanthurus sohal

3 st Paracanthurus hepatus - Palett Kirurg

6 st Zebrasoma flavescens - Gul Kirurg

1 st Zebrasoma scopas

1 st Zebrasoma veliferum

2 st Zebrazoma xanthurum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast akvariet växer ju inte med åren och jag tvivlar på att jag ska orka starta upp ett ännu större om 2-3 år :)

Kanske man får sälja iväg någon kirurg om det blir för trångt senare.

Skummaren som jag har nu är dimensionerad för 2.500L.. en Bubble Master 250. Vi får se hur mkt den pallar med sen helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är Lineatusen grymt fin, men jag har valt bort den lite pga att det kan bli lite väl mkt krig i burken med en till Acanthurus? :/

Scopasen gör inte mkt väsen av sig och vad jag har fått uppfattningen så är den duktig på alger också.. (iofs de flesta kirurgerna är det) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Scopasen gör inte mkt väsen av sig och vad jag har fått uppfattningen så är den duktig på alger också.. (iofs de flesta kirurgerna är det) :)

Jag har en Scopas och jag håller inte med Johnny om att den inte är så snygg då jag tycker den är klart jämförbar med Flavecensen.

Fredrik du ska veta att Scopasen kan göra väsen av sig den med. Min var då första Zebrasomasen i mitt kar och när jag senare tillförde EN Flavecens gjorde den sig tydligt tillkänna även om den var mindre.Ytterliggare senare när jag satte i ytterliggare en Flavecens var den på också och då mer än den redan ettablerade Flavecensen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scopasen har må hända brunare och blekare färger som inte gör den lika "färgrik" som övriga kirurger, men den har sin charm.

Nu har jag inte själv haft scopas, men jag talar av det jag sett själv och vad jag har för mig att jag har läst. Men det finns nog både elaka och snälla individer av alla :)

Men hur som haver så tror jag att en Scopas är betydligt snällare än en Lineatus i akvariet, även om jag självklart även hade viljat ha en Lineatus. Den och min Sohal skulle nog båda kriga om att vara kirurgkungar.

Är även sugen på Acanthurus achilles och Acanthurus leucosternon - Vitbröstad Kirurg, men de går bort pga svårighetsnivån och känslighet mot prick..

Ack så vackra Achilles och Leucosternon är :(

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...