Gå till innehåll

spegel som reflektor


Namnbrist

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

Jag har lite problem att smälta detta.. Har hört det massa gånger.. Vit färg är bättre än speglar etc.. Metallreflektor är bäst.. Varför ?.. Som vanligt.. 80% varför och 20% hur..

En spegel måste ju avge lika mycket ljus om inte mer än en metallreflektor.. Hade hoppats på att stig hade gjort nån ball mätning men jag hittade inget.. Kan ju vara jag som suger på att söka men 0 resultat blev det iaf..

Anledningen till att jag har grunnat på detta är att jag skall bygga en ljushuv.. Den skall bestå av compact t5 rör och vad jag förstår så passar inte ATI:s superreflektorer på compactrören..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en spegel så måste ljuset först passera typ 3 mm glas för att sedan reflektera mot en typ metallyta för att sedan åter passera genom 3 mm glas.

Detta gör att allt kortvågit ljus (UVA&UVB) i stort sett försvinner helt.

Prova att sola bakom en glasruta som är 6 mm tjock,

så ska du se hur brun du blir ! dvs INTE du förblir lika blek som du var från början.

Detta kortvågoa ljus är inget som du kan se med blotta ögar, men det finns där !

Jag lovar !

Däremot så kan jag hålla med dig om att det kanske är tillräckligt bra.

I det direktstrålande ljuset från lysröret, så finns ju alltid UVA&UVB,

men i det indirekta ljuset (via spegeln),

så saknas UVA& UVB, även fast det synliga ljuset reflekteras med typ 90% verkningsgrad i spegeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite problem att smälta detta.. Har hört det massa gånger.. Vit färg är bättre än speglar etc.. Metallreflektor är bäst.. Varför ?.. Som vanligt.. 80% varför och 20% hur..

En spegel måste ju avge lika mycket ljus om inte mer än en metallreflektor.. Hade hoppats på att stig hade gjort nån ball mätning men jag hittade inget.. Kan ju vara jag som suger på att söka men 0 resultat blev det iaf..

Anledningen till att jag har grunnat på detta är att jag skall bygga en ljushuv.. Den skall bestå av compact t5 rör och vad jag förstår så passar inte ATI:s superreflektorer på compactrören..

Det här är rena spekulationer:

Om man lyser med en ficklampa i en spegel så reflekteras ficklampans stråle så att den fortsätter i en annan riktning. Om man lyser med en ficklampa på en vit vägg så sprids ljuset så att rummet lyses upp. Kort sagt bättre spridning. Å andra sidan gick jag nu och tittade på Arcadia reflektorerna till mina lysrör och dom är ju faktiskt spegelblanka, men böjda. hmmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Okej.. Jag köper biten med 6mm glas.. Då till min nästa fråga.. Om jag tar en akrylspegel.. Är det fortfarande lika illa då ?.. Nästan alla guppyhotell har ju en tjock akryllåda runt sin belysning.. (Mitt bygge kommer nog att sluta med metallreflektorer men jag måste bara veta.. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig mätt på spegel. Det är två gånger glas ljuset skall igenom + fyra glasytor. Det speglande materialet är silver som reflekterar mindre än aluminium.

Aluminiumfolie har jag använt men det är ganska kass men reflekterar mer än vit färg. Bättre är DC fix, självhäftande plast i silverfärg är bättre men åldras på ett par år.

Jag skulle tro att den blanka sidan i plastakvarierna reflektar lika bra som DC fix men har mycket bättre hållbarhet.

Jag kan mycket väl tänka mig att akrylspegel är bättre än glas. Dessutom borde den ju gå att bocka med litet värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...