Gå till innehåll

vit/lila acropora


keyser

Rekommenderade inlägg

  • 4 veckor senare...

Jag tycker inte du ska ge upp hoppet. Det finns en liknande tråd där en till synes stendöd (kritvit) sps kommit tillbaka tack vare att det fanns levande delar längst ner på korallen och jag håller med Wrang om att denna del ser levande ut och i stort sett oförändrad från din första bild. Försök att borsta bort algerna och vänta och se är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite sent nu men du borde ta upp det med säljaren. Speciellt som han hävdade att det var en ovanlig vit Acropora som var svår att få tag på. Jag håller helt med Greger i hans svar på din första fråga att den där korallen är död redan när du köpte den.

Även vita koraller har "hud" och det tycker jag inte den har på första bilden. Att den fortfarande är blåtoppad beror förmodligen på att den dött ganska nyss och att den kanske står under blåljus på bilden.

Den ser odlad ut och när acropororna ibland svälts för att få dem att färga om ordentligt blir de också mycket känsliga för miljöombyte innan de återhämtat sig, det kan vara en anledning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mailat bilderna till säljaren, få se vad han tycker. Den första bilden är precis när jag lagt ner den i mitt kar. Sen började den tappa färgen efter en vecka och efter det så kom algerna.

Lyckades få loss en liten bit av det gröna, får se om den börjar växa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade tyvärr bryta av min staghorn så det var ett raktav snitt

blev rätt sur på mig själv då den brett ut sin vävnad på stenen men kolla på bilden så efter 2 veckor så syns det små knälar på brott ytan och den har ej vitnat alls så trotts att den ej hadde några bra odds så verkar den klarat sig

post-736-14468912985208_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råkade tyvärr bryta av min staghorn så det var ett raktav snitt

blev rätt sur på mig själv då den brett ut sin vävnad på stenen men kolla på bilden så efter 2 veckor så syns det små knälar på brott ytan och den har ej vitnat alls så trotts att den ej hadde några bra odds så verkar den klarat sig

Inte jämförbart med det som keyser råkade ut för. Du har ju snarare fraggat...

Jag bröt igår av alla toppar av en acropora som växt upp för nära ytan eftersom de grenarna riskerade att hamna ovanför ytan och dö om min returpump skulle stanna. Jag räknar inte med att det skall bli några problem snarare tvärtom. Nu har jag dessutom fem nya plantor med fina ljusblå toppar. Moderkorallen ser lite trist ut någon månad men sen är ju den förhoppningsvis på banan igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...