Gå till innehåll

uppdatering från 350 ner till 250 slut med det nu 530 liter :D


diskustok

Rekommenderade inlägg

Är det det Super naturals sand, Marine sand du har hittat? Isåfall föreslår jag att du byter ut den mot något som är lämpligt för saltvatten tex korallsand, kalkkross, krossad LS eller argonitsand.

Fast dom har kanske flera sorter.

Marine Sand - An inert, natural substrate. Recommended for

freshwater aquariums with external filtration. Very striking. Do

not use with undergravel filtration. Grain Size 0.1 - 0.3 mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det det Super naturals sand, Marine sand du har hittat? Isåfall föreslår jag att du byter ut den mot något som är lämpligt för saltvatten tex korallsand, kalkkross, krossad LS eller argonitsand.

Fast dom har kanske flera sorter.

Marine Sand - An inert, natural substrate. Recommended for

freshwater aquariums with external filtration. Very striking. Do

not use with undergravel filtration. Grain Size 0.1 - 0.3 mm

har kanske varit inne på att byta för det e rätt finkornigt men annars fungera det bra nu när ls e på plats också för då bökar det inte runt lika mkt det har lagt ner sig lite kanske ska till sätta lite grovkornig korallsand så det blir litebättre vad tro du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den microfauna vi hoppas ha i sanden har under tusentals år utvecklats för att existera i korallgrus. I ett annat bottenmaterial blir det inte så stor artvariation.

När det lägger sig skit i bottenmaterialet som börjar brytas ned sjunker pH. Vid pH under 7,5 börjar kalken lösas i vattnet och bromsar mot att pH faller ytterligare.

Så fungerar inte silkatbaserad sand. Där finns ingen broms mot pHfall.

För att få så mycket pHfall att vi riskerar svavelvätebildning = risk för krasch måste kalksand vara helt tät av skit. Detta händer lättare i "vanlig" sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

kommer lite bilder nu pch samtidigt undrar jag om id på olika koraller även på en anemon.

kommer mer bilder på hur det ligger till idag har nästan fått bort det gammle gruset och fått in ny grus som e blandning av faxe och korall grus, faxe e som kalk grus.

hoppas ni kan hjälpa mig med id till mina koraller och anemonen kan ta bild på andre anemon som jag köpte likadant som den jag fråga efter id just nu det e en stor skilldnad.

post-2122-14468913147966_thumb.jpg

datum 06-09-11

post-2122-14468913148766_thumb.jpg

datum 06-09-24

köpde 11 kg död ls

id koraller och anemon

post-2122-14468913148195_thumb.jpg bild 1

post-2122-14468913148353_thumb.jpg bild 2

post-2122-14468913148463_thumb.jpg bild 3

post-2122-14468913148608_thumb.jpg bild 4 denna anemonen när den var ny köpt mkt mindre då var den vit kropp med lila toppar nu ser den ut så här men kan se lila topparna när blåa ljuset e på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte vågat att peta i en anemon när akvariet har stått med vatten i 4 veckor?

hehe det skulle jag inte heller göra men jag hadde med mig 250 liter inkört vatten och inkört sten sen innan så därav klara det sig föresten jag har 4 anemoner inte 1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu bild igen som ni ser e det natt belysningen på hann inte ta en bild innan hehe

men som ni ser e det ca 100 kg sten ca 11 kg död resten levande

hoppas det kommer bra kommentar av er hehe

företsen kunde någon av er id på mina koraller och anemonen?

post-2122-14468913151948_thumb.jpg

mvh Lars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade på internet efter namnet då kom flest fram av den typen sen har en liten bok med koraller finns knappast mjuk i den men mkt sten koraller det fanns med enen mjuk som nr 2 sen andre boken som finns anemoner tycker stämmer in också nr 4 som i boken fikc nämligen böcker idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anledningen till att jag skrev "gissa" var för att bilderna var lite såra att urskilja arter på och ingen av dom ser ut att ha slagit ut. Anemoner e ett gissel att artbestämma så där kan man bara gissa med en sådan bild. Men jag tror inte någon av "gissningarna" ligger långt från sanningen vi får se när nya bättre bilder kommer på utslagna koraller. Tycker du fått till karet fint annars Lars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gör inget för stämmer bra med böckerna också 3 av 4 har du 100% rätt än så länge hehe men nr 3 e fortfarande osäker det kallas även för låg fingerkorall vad jag vet

anledningen till att jag skrev "gissa" var för att bilderna var lite såra att urskilja arter på och ingen av dom ser ut att ha slagit ut. Anemoner e ett gissel att artbestämma så där kan man bara gissa med en sådan bild.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

anledningen till att jag skrev "gissa" var för att bilderna var lite såra att urskilja arter på och ingen av dom ser ut att ha slagit ut. Anemoner e ett gissel att artbestämma så där kan man bara gissa med en sådan bild. Men jag tror inte någon av "gissningarna" ligger långt från sanningen vi får se när nya bättre bilder kommer på utslagna koraller. Tycker du fått till karet fint annars Lars.

Ted, du får byta Avatar man blir ju stressad av att läsa dina inlägg när det där röda ögat glor på en hela tiden.;)

Ursäkta jag snodde tråden men det var urgent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...