Gå till innehåll

Låg kh Hög Ca


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

F-n, kom på en grej.

Visserligen har vi kommit fram till att stenen läcker ca, men jag undrar om mitt substrat kan ha med det att göra, kanske en kombination av dom båda.

Jag har Faxegrus i botten, 1-5 mm har jag för mig att det va. Tvättade ordentligt innan det lades i, höll på en hel dag med dom futtiga 8-10 kg jag har. Absolut rent innan det lades i.

Någon annan som har detta i sitt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde Finnja vitcement som jag blandade med ciklidsand av kalk +Aragonitkross och snäckskal ungefär 1 + 2 + 1 + 1.

Snäckskalen kommer att läcka fosfat så fosfatreducering behövs.

Stig i vilken form ligger den bundna fosfaten i snäckskal innan den läcker ut? (är den inte bunden så går den ju att skölja bort!)

MVH Lasse

Edit

Att det är stenen som läcker är det väl ingen tvekan om - det är bara det att med hjälp av Marko och hans mätningar kanske vi kan komma fram till varför och i vilken form så att vi kan få lite erfarenheter som ev. kan leda till en metod att egentillverka bassten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten detalj !

Varför använder du svavelsyra som är så aggresivt och inte dunstar,

när vattnet dunstar bort ?

Är det inte större risk att du får kvar en massa rester av svavelsyra i stenen,

när du torkar den ?

Varför använder du inte ex. saltsyra ?

Det är ju helt klart nu. Din hemgjorda sten läcker Ca.

När jag gjorde min sten lade jag den i en liten plaskdamm och tillsatte svavelsyra varje dag så att pH gick under 7. En gång i veckan bytte jag allt vatten. Efter tre veckor steg pH:t bara obetydligt. Sedan gick det två veckor utan att mycket hände. Jag torkade stenen fullständigt en vecka och provade igen. PH stabilt.

Hur har du gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att det är stenen som läcker är det väl ingen tvekan om - det är bara det att med hjälp av Marko och hans mätningar kanske vi kan komma fram till varför och i vilken form så att vi kan få lite erfarenheter som ev. kan leda till en metod att egentillverka bassten.

MVH Lasse

Då kanske jag kan bidra med att jag observerade ett lustigt fenomen när jag hällde i ättiksyran dom 2-3 första gångerna.

Vattnet blev helt vitt (ungefär som mjölk) så uppenbarligen var det något som fällde ut vid dessa tillfällen. Skulle tippa på att det var kalk i någon form.

Jag hällde i ganska mycket ett par tre deciliter i en 20 liters balja med sten till ungefär hälften och resten sötvatten. Så ph kan inte ha varit mer än 5 eller 6 som mest. Verkar som det fäller ut när man sänker ph så lågt, tyvärr mätte jag inte ph vid dessa tillfällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halvt utspädd svavelsyra som är riktigt ren köper man som batterisyra.

Genom att det inte dunstar rostar nte allt i närheten som det gör med saltsyra.

Kalciumsulfat kallas i vanliga fall för gips så det oroar inte mig.

Kitin är ju proteiner.

Jo och innehåller kväve - inte fosfor

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgonens testresultat.

Glassbyttan

ph 8

kh 2,4 , gått ner lite sen igår

ca 100, varken gått upp eller ner sen igår

Karet

ph 8

kh 8.0, gått ner lite

ca 600, håller stabilt här

körde oxå ett ca test på substratet, höll sig på 40 i 2 dagar, så det borde inte ha någon nämnvärd effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några ideer om när dina värden ska stabilisera sig?

Det återstår att se, det är ju på väg åt rätt håll nu iaf.

Ca har stannat på 600, hoppas på att det ska vända neråt snart.

kh förbrukas fortfarande med 1 enhet om dagen, detta kompenserar jag med buffertlösning, och vattenbyten.

Ska åka å jobba ikväll och är inter hemma förrän på fredag troligtvis.

Hoppas på stabila värden när jag kommer hem.

Ska oxå försöka få frugan att mäta lite under veckan, men kan inte garantera att hon kommer lägga upp resultaten här.

Exakt när det är stabilt är dock omöjligt att säga, har jag fortfarande stora svängningar om ett par veckor så åker stenen i bingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var man hemma igen och kal lägga upp lite test resultat.

Glassbyttan med teststenen.

ph 8

kh 2.2

ca 160

Karet:

ph 8.0

kh 7.2

ca 480

nu börjar det ju likna något.

Bara buffrat en gång med buffertlösningen i veckan, så det sert ju ut som jag fått stabilitet i karet nu. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har nu läst hela tråden om hemmagjord sten och har ett förslag till åtgärd.

Kan det vara så att du har dålig cirkulation i ditt kar? Och på så sett har lokalt lågt pH någonstans runt dina hemma stenar? Har du det kan du få utfällning av ca, och som andra har påpekat så binds kalcium med karbonat joner och bildar kalciumkarbonat.

Prova att flytta på cementstenen till en plats där du har hög cirkulation eller flytta på någon pump för att på så sätt öka vattenflödet runt stenarna.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har nu läst hela tråden om hemmagjord sten och har ett förslag till åtgärd.

Kan det vara så att du har dålig cirkulation i ditt kar? Och på så sett har lokalt lågt pH någonstans runt dina hemma stenar? Har du det kan du få utfällning av ca, och som andra har påpekat så binds kalcium med karbonat joner och bildar kalciumkarbonat.

Prova att flytta på cementstenen till en plats där du har hög cirkulation eller flytta på någon pump för att på så sätt öka vattenflödet runt stenarna.

MvH

Appen

Kan ha varit en bidragande orsak.

Har numera uppraderat med en pump till.

Värdena har stabiliserats nu, men om cirkulationen varit orsaken vet vi inte.

Hej

Jag gjorde egen sten som du. Samma symtom och det tog 8 veckor extra att få cementen att mogna. Jag plockade upp den mesta och lät det mogna vid sidan om karet. Idag har jag inget problem med den hemmagjorda stenen.

Tackar för infon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...