Gå till innehåll

Låg kh Hög Ca


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag tror tyvärr att du även kan ha tagit livet av delar av din riktiga LS.

Tveksam till detta, der kryper fram nya intressanta kryp/koraller/anemoner eller vad det månne vara hela tiden, dom "vanliga" uppsterts algerna frodas, har tom sett en ökning av kalkalgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Betongen är ju fast - det betyder ju att om den läcker kalcium så måste motsvarande negativa jon följa eller hur? Har du något annat förslag till hur kalciumet kommer ut? Kalciumhydroxid är det enda jag kan komma på. Jag resonerar på följande sätt, jag vet inte om det är riktigt eller ej:

Surfade in på den här: http://matse1.mse.uiuc.edu/concrete/prin.html

Calcium silikater då kanske?

Kalkvatten tillsätts när kalciumhalten ligger u n d e r aktuell mättnadsnivå (vilken den är kan variera beroende på andra faktorer, magnesiumnivån exempelvis) - då kommer pH höjningen orsakad av hydroxidjonerna driva karbonatbuffringssystemet åt höger och koldioxid går mot bikarbonat och karbonat, ny koldioxid kommer från luften som går vidare osv. Denna process är i sig pH sänkande men alkanitetshöjande.

Det har du rätt i, jag tänkte pH höjande där. Då blir ju effekten vid tillsats av kalkvatten under hög Ca/låg Alk förhållanden att det blir en väldig omstrukturering på redan utfällt calciumcarbonat. Först lfälls det ut sen löses igen. Då borde magnesium bindas med i utfällnignen och inte återlöses, en Mg sänkande effekt mao. Om jag nu tänkt rätt :)

mvh Mattias

P.S. Sorry, trådtjuven ifarten här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag tror då fortfarande att det är kalciumhydroxid som frigörs. Marko har du en liten bit av din sten? Lägg den i lite osmosvatten och mät pH, KH samt calcium under några dagar så får vi svar på om problemet är i grunden din sten, och om det är kalciumhydroxid som löses ut.

Svar till "trådtjuven"

Vi tillsättande av kalkvatten (förutsatt magnesiumnivåer kring 1400 ppm) så brukar erfarenhetsmässigt Kh stanna kring 6-8, kalcium kring 400 och pH ca 8,3. Det verkar vara den jämnviktsnivå som uppnås. I Markos fall så hade han tillsatt bikarbonat för att kompensera KH fallet. Denna tillsatts ger en extra pH sänkande effekt. Det är först vid pH kring 7,8 som du teoretiskt kan få en vandring fram och tillbaka mellan kalcium och karbonat i jonform och i fast form (kalksten)

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag tror då fortfarande att det är kalciumhydroxid som frigörs. Marko har du en liten bit av din sten? Lägg den i lite osmosvatten och mät pH, KH samt calcium under några dagar så får vi svar på om problemet är i grunden din sten, och om det är kalciumhydroxid som löses ut.

Bra ide tänkte inte på detta själv.:snurrig:

Har fixat detta nu.

Värdena på osmosvattnet innan stenen lades i.

ph 9.0! (kranvattnet innan osmosen har ph på 8.7)

Kh 0.7 (kranvattnet innan osmosen har kh ~3)

ca 0

Får se vad det visar ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kranvattnet skall inte kunna ha ett ph på närmare 9 om du har kommunalt vatten.

Vad har du för kalciumvärde i karet nu?

Blev lite misstänksam med ph värdet jag med, så jag gjorde om testet.

Nu visar det 7.4-7.7 på kranvattnet.

Ca är 620 nu!

ska prova blanda lite nytt saltvatten och se vad det visar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina problem beror solklart på din hemtillverkade sten, du måste ta bort den. /Per

Jag tror Pwin kan ha rätt. Stenen kanske höjer calciumet o därmed pressas kh ner. Men en alternativ förklaring är ett lågt ph värde:Ett för lågt ph kommer göra så att HCO3 jonerna vill ta upp vätejoner, för att buffra, o CO3 jonerna kommer drivas åt HCO3 joner. Då bildas co2 o vatten, koldioxiden elimineras via ytan, kvar blir rent vatten utan några karbonater, o därmed sjunker KH:t. Kolla alltså ditt ph, om de ligger för lågt använd mer kalkvatten, då borde du kunna hålla ditt kh bättre eftersom buffertfunktionen ej behöver arbeta så hårt./Mvh Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den länken som Morphritz visade på sidan ett säger nästan allt.

Det enda som saknas är att litet magnesium ger litet av allt och att mycket magnesium höjer summan/produkten av de andra. Normal magnesiumhalt är ungefär 1350mg/liter. Fixa magnesiumhalten och gör sedan som det står i artikeln på Advanced Aquarist så löser du allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Pwin kan ha rätt. Stenen kanske höjer calciumet o därmed pressas kh ner. Men en alternativ förklaring är ett lågt ph värde:Ett för lågt ph kommer göra så att HCO3 jonerna vill ta upp vätejoner, för att buffra, o CO3 jonerna kommer drivas åt HCO3 joner. Då bildas co2 o vatten, koldioxiden elimineras via ytan, kvar blir rent vatten utan några karbonater, o därmed sjunker KH:t. Kolla alltså ditt ph, om de ligger för lågt använd mer kalkvatten, då borde du kunna hålla ditt kh bättre eftersom buffertfunktionen ej behöver arbeta så hårt./Mvh Jonas Roman

??????

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värden i glassbyttan med provstenen:

Ph 8

Kh 0.7

ca 40

Ca har ju gått upp lite i det vattnet får se om det ökar något till imorron.

Har använt rent osmosvatten.

Värden i karet nu:

ph 8.2

kh 8.0

ca 620

Funderar på att göra ett par vattenbyten, och se om jag får några förbättringar där.

Det nyblandade saltvattnet har Ca på 340, så testet är det inget fel på.

Glömde:

Mg test har jag inte hunnit införskaffa än. Får nog pallra mig ut till lerum imorgon kväll, det finns väl ingen annan i gbg området som har öppet imorron som har saltvattentester. Kollade på herkules härom dagen, dom hade inte direkt något större urval av tester där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko, om du vill förfina din KH test (vid låga nivåer kan det vara nödvändigt) kan du ta dubbelt så mycket vatten än vad testen säger. Varje droppe är då 0,5 grad i KH om din test ger värdet i KH. Om testen ger svar i annat, halvera värdet. (Samma gäller kalciumtesten)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko, om du vill förfina din KH test (vid låga nivåer kan det vara nödvändigt) kan du ta dubbelt så mycket vatten än vad testen säger. Varje droppe är då 0,5 grad i KH om din test ger värdet i KH. Om testen ger svar i annat, halvera värdet. (Samma gäller kalciumtesten)

MVH Lasse

F-n Vad man lär sig grejjer på detta forum.:kram:

När jag körde dubbla vattenmängden på Ca testet fick jag resultat 30 (färgen slog om någonstans mellan 2-3 droppar) på vattnet i glassbyttan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morgonens tester:

Glassbyttan efter ett dygn:

kh 2.6

ca 60 (på väg upp, verkar som stenen läcker lite)

ph 8

Karet:

kh 6.7 (lägre än igår kväll, mindre bra)

ca 540 (lägre än igår kväll, bättre)

ph 8.1

Buffrat med bikarbonat och natriumkarbonat.

Ska köpa mig ett mg test idag. Ska jag passa på att köpa magnesium oxå när jag ändå är i butiken, eller ska jag testa först och se om det behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glassbyttan efter ett dygn:

kh 2.6

ca 60 (på väg upp, verkar som stenen läcker lite)

ph 8

Svårt att utläsa något efter så kort tid men det verkar som den läcker kalciumhydroxid. Men det skulle ju fortfarande ge en lika stor ökning av både Ca och alk. Det är ju stora mätfel så det går väl inte att utläsa något av själva värdena men både Ca och Alk ökar ju.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att utläsa något efter så kort tid men det verkar som den läcker kalciumhydroxid. Men det skulle ju fortfarande ge en lika stor ökning av både Ca och alk. Det är ju stora mätfel så det går väl inte att utläsa något av själva värdena men både Ca och Alk ökar ju.

mvh Mattias

Är detta bra eller dåligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Ca och Alk ökar är ju inte dåligt i sig, det är ju det man försöker uppnå med kalkvatten. Problemet är att med hemmagjord sten har du ingen kontroll över hur mycket som släpps ut. Du har ju högt Ca. Stenen kommer att ge dig mer Ca. De verktyg du har att minska Ca är ju vattenbyten och att öka calcifieringe i ditt kar. Du behöver naturligtvis även korrigera ditt KH så det stämmer överens med Ca halten(det du håller på med med natrium/bi-karbonat).

Flera har nämnt problem med högt ph pga sten, det verkar du ju inte lida av. Jag skulle nog försöka få till vettiga värden genom vb och *karbonat tillsats. När du sen har det kan du ju se vad som händer. Drar Ca eller Alk iväg, speciellt åt olika håll, eller om pH börjar ändras för mycket då får du nog ta bort stenen. Skulle det inte vara så kan du ju gott ha kvar stenen och se det som gratis Ca/Alk :) Du måste oavsett hålla koll på värdena så en viss kostnad för tester ingår ju.

Sen kan det finnas andra orenheter i stenen, vet inte riktigt vad dock. Silicater har jag set så det finns ju.

mvh Mattias

P.S. Alla problem kan vändas till möjligheter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Ca och Alk ökar är ju inte dåligt i sig, det är ju det man försöker uppnå med kalkvatten. Problemet är att med hemmagjord sten har du ingen kontroll över hur mycket som släpps ut. Du har ju högt Ca. Stenen kommer att ge dig mer Ca. De verktyg du har att minska Ca är ju vattenbyten och att öka calcifieringe i ditt kar. Du behöver naturligtvis även korrigera ditt KH så det stämmer överens med Ca halten(det du håller på med med natrium/bi-karbonat).

Flera har nämnt problem med högt ph pga sten, det verkar du ju inte lida av. Jag skulle nog försöka få till vettiga värden genom vb och *karbonat tillsats. När du sen har det kan du ju se vad som händer. Drar Ca eller Alk iväg, speciellt åt olika håll, eller om pH börjar ändras för mycket då får du nog ta bort stenen. Skulle det inte vara så kan du ju gott ha kvar stenen och se det som gratis Ca/Alk :) Du måste oavsett hålla koll på värdena så en viss kostnad för tester ingår ju.

Sen kan det finnas andra orenheter i stenen, vet inte riktigt vad dock. Silicater har jag set så det finns ju.

mvh Mattias

P.S. Alla problem kan vändas till möjligheter :)

Visste jag väl, skulla bara kolla så ni var vakna;) :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt klart nu. Din hemgjorda sten läcker Ca.

När jag gjorde min sten lade jag den i en liten plaskdamm och tillsatte svavelsyra varje dag så att pH gick under 7. En gång i veckan bytte jag allt vatten. Efter tre veckor steg pH:t bara obetydligt. Sedan gick det två veckor utan att mycket hände. Jag torkade stenen fullständigt en vecka och provade igen. PH stabilt.

Hur har du gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var pH i glasbyttan?

Kan du ha den kvar ett tag till och ta dagliga tester på den?

MVH Lasse

oops misde ph på den..

den ligger på ~8

Den kommer ligga i ett tag till.

Uppdatering kommer imorron, sedan dröjer det nog en vecka. Ska i väg å jobba på måndag kommer förmodligen inte hem förrän fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju helt klart nu. Din hemgjorda sten läcker Ca.

När jag gjorde min sten lade jag den i en liten plaskdamm och tillsatte svavelsyra varje dag så att pH gick under 7. En gång i veckan bytte jag allt vatten. Efter tre veckor steg pH:t bara obetydligt. Sedan gick det två veckor utan att mycket hände. Jag torkade stenen fullständigt en vecka och provade igen. PH stabilt.

Hur har du gjort?

Skrev tidigare i tråden hor jag gjorde inlägg 10 för att vara petig, men här kommer en kopia på texten:

Cementen jag använde är vanligt byggcement, märke kommer jag inte ihåg. Blandade detta med 1 del cement och 4 delar snäckskal. lät härda i ett dygn täckt med fuktiga snäckskal. Därefter fick stenen ligga under rinnande vatten i ca 1v, sedan låg dom ett par veckor i sötvatten med ättiksyra för att dra ner ph:t, när ph inte gick upp längre fick stenen ligga i sötvatten ytterligare ett par veckor för att se att ph inte ändrades.

Det där med torkningen körde jag dock inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...