Gå till innehåll

Johans första salt 750L


gladiator

Rekommenderade inlägg

Hej Igen !

Har flyttat, så karet har fått väntat lite....

Har nu flyttat klart och åter börjat med uppbyggnaden av karet.(ska till lite lister m.m)

Lägger upp lite bilder så ni kan komma med tips och ideer.

post-1692-14468913467376_thumb.jpg

Kommer att pumpa vatten till skummaren och Uvc:n från avrinningshörnet. 2 olika cirk.pumpar med olika vattenflödde. Har oxå en kylare som jag kan koppla in vid behov ( med separat pump ).Tyvärr ingen sump....

Belysning :2 st 250 W Mh, plus 4 st T5 80 W fram och i bakkant. Kommer att dra PVC rör från skummarens återmatning och silicon slang till inloppet. Uvc:n kommer anslutas med silicon slang..

Fråga : Tänkte börja fylla på med vatten (osmovatten) vad bör jag tänka på ?

Tänkte fylla ca hälften och sedan ha i salt och låta vattnet stå under cirkulation ett par dagar innan jag stoppar i levandesten. Är det en bra början ?

Måste jag mäta exakt hur mycket vatten jag fyller på för att veta hur mycket salt jag ska ha i ?

MVH Johan

post-1692-14468913467806_thumb.jpg

post-1692-14468913468023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjusigt!

Åkte nyss förnbi utanför men du hade inte belysningen tänd. Har du fått i gång den andra MHn?

Du bör ha hyfsat koll på hur mycket vatten du har i. Du kan ju räkna lite på hur nogrann du behöver vara om du är osäker.

Vet inte vad det är du funderar på för något speciellt vid påfyllningen av osmosvatten.

Jag har multikontroll och icke sumrad kabel. Påminn mig i morgon så sumrar jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra Mh funkar inte än, ska köpa två tändare av Kjell på forumet.

Var lite osäker på hur exakt man måste vara med saltet, tänkte fylla hälften ca 350 liter. Har ingen riktig känsla hur mycket salt jag måste ha i.

Finns det någon bra tabell man kan följa ?

Jonas, ringer dig imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu äntligen har jag börjat komma igång, köpte sten igår..

Höll på många timmar och till slut kom jag fram till att jag köpt för lite sten.Köpte ca 80 kg.

Tänkte ha ett rev uppbyggt mot avrinningshörnet, en pelare och i vänstra hörnet ett rev till. Tyvärr räckte inte stenen till vänstra revet,måste tillbaks till JR och köpa mer. Tog några bilder kom gärna med kommentarer för jag har aldrig byggt rev förut och kanke inte tänker på allt.

post-1692-14468913498668_thumb.jpg

post-1692-14468913498917_thumb.jpg

post-1692-1446891349911_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul va?

Hur byggde du revpelaren sen? Borrning eller buntband?

Det är svårt att se på bilder men revet ser ut att vara väldigt bra vilket gör att du du ev kommer uppleva ont om plats att sätta koraller. Jag kommer förbi och tar en titt. Är minst sagt nyfiken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, ser ju ruskigt kompetent ut! Inbyggningen och möblen är ju superb. Sen varkr du fått tag i kvalitetssten! Visst kan du skaffa mer sten, ta dock och testa förslagsvis och vrida och vända på de du har, precis som Sillen skriver kan du få lite taijt med plats.

Skickar fraggar till Sillen nästa vecka, skickar med ett par till dig så du får något o titta på förutom stenen, vill du vänta lite så kan nog han ha dem i sitt kar så länge.

Fortsätt fota!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack !

Det är inte lätt att bygga rev, har fått mycket inspiration av era kar på forumet.

Ls:n är jag jättenöjd med har redan sett en massa kryp m.m.

Ska försöka montera skummaren i helgen och fixa revet på vänstra sidan, lägger ut mer bilder senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack !

Det är inte lätt att bygga rev, har fått mycket inspiration av era kar på forumet.

Ls:n är jag jättenöjd med har redan sett en massa kryp m.m.

Ska försöka montera skummaren i helgen och fixa revet på vänstra sidan, lägger ut mer bilder senare.

Stryk ordet försöka i sista meningen! ;) När ska du köpa mer sten till det då, idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade gärna hängt på men jag ska till svärföräldrarna och sätta lister. Glömde ju att leta efter ett par stenar till mig själv när jag var där i går. Fastnade ju vid korallerna.

Om du åker dit så tänkt dig din revpelare och svampen dom har i sitt första kar på kortsidan, du kan inte missa den för den är orange/röd. Ställ den svampen på toppen. Vad tror du?:ler:

EDIT: Jag kontrollerar på söndag om du är klar med strykandet av försöker! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

As kalas snyggt!

Jasså du köpte nästan all LS från JR, de kommer mera. Stenen var alltså prima, jag har inte hört annat om Triton (JR). Var där första gången förra helgen och dom var fantastiskt hjälpsamma och trevliga. Åker dit erter nästa löning och köper på mig lite sten.

Kul att Enköping får en till saltvattensfanatiker =-) Jamenar Sillen är ju "ganska" grym på salt, trotts att han envisas med att han är/var nybörjare.

Välkommen och lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har Jonas vart hos mig och jag fick många bra tips, Tack Jonas !

Ändrade om i revet lite efter besöket, tycker själv att det blev mycket bättre.

Tog mina första tester idag : Nitrat 5-10 Nitrit 0,1 Amoniak >0,25 salt 1,024

Nitrit toppen kommer väl snart så tänkte ta tester regelbundet så man kan följa toppen.

Har inte vart och inhandlat mer sten än, ska göra ett nytt försök i morgon. Det syns på vänstra sidan av karet, det blev bara en liten hög där. Ska bygga ett rev som ska gå upp mot ytan.

post-1692-14468913509278_thumb.jpg

post-1692-14468913509474_thumb.jpg

post-1692-14468913509726_thumb.jpg

post-1692-1446891350991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler bilder, köpt ca 20 kg LS till så nu börjar det likna något.

Har lite små fix kvar med skummar utblåset som kommer att komma i vänstra hörnet.

Har fått mjuk koraller av Jonas o Rickard i Enköping så jag och familjen har något färggrant att titta på... Tack Jonas o Rickard !!!

// Johan

post-1692-14468913546025_thumb.jpg

post-1692-14468913546198_thumb.jpg

post-1692-14468913546363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev hörnet mycket bättre. Dock skulle jag nog flytta ner stenen som det sitter xenia på så att du har den på en plats där den inte sprider sig för mycket innan du har bestämt var du vill ha den.

Men nu är det dags att vänta tills toppen är passerad. Du har mycket tid att läsa på om koraller och fiskar nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sprider xenian sig så snabbt och mycket ?

Jag trodde det rörde sig om veckor/månader innan den spred sig...

Har limmat sista biten pvc rör, så imorgon ska skummaren igång.

Provkörde skummaren(deltec 701) idag och den var grym !

Tack Martin för alla bra tips !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga som jag redan gett dig svaret på! Jag sa till dig att räkna med 5-6 veckor. Nu har du tillsatt bakterie flora så det kan gå fortare men det ska du ta som en possitiv överaskning.

Under tiden du väntar tycker jag att du ska byta plats på sofforna och matrumsmöbeln så att du kan sitta i soffan och spana in akvariet under tiden du njuter av livet! Försök då se framför dig vad du vill ha i karet i framtiden!

Jag tittar in till dig och kollar laget för det är kul att se hur karet växer fram. Bra jobbat!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog nya värden igår, temp=26 salt=1,025 nitrit=0 amoniak=>0,25 Nitrat= 25 ljus=3 h/dag . Har haft igång karet med ls ca 1,5 vecka.

Har läst igenom "saltvattenskemi för dummies" av Henrik (SOM VAR JÄTTE BRA), om jag förstog rätt så kan värdena ligga lite högt i början. Men om det är samverkan mellan amoniak,nitrit och nitrat borde jag inte ha högre värden på nitriten ?

Skulle vara roligt att höra hur andras värden har vart i uppstart.

Vill veta vad som är normalt vid uppstart, tex alger peppar peppar har jag inte fått någon större algtillväxt än. När brukar den komma ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...