Gå till innehåll

Johans första salt 750L


gladiator

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för alla positiva kommentarer.

Jonas, fick tipset här på forumet att jag matade för mycket vatten till skummaren, det gjorde att luften trycktes med ut till karet. Så när jag sänkte flödet med kranen så fick jag bort det mesta av oljudet plus luften.

Nu ska jag börja fundera över vilka fiskar m.m. som ska inhandlas. Ska börja leta efter trådar här på forumet för att få tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Eheim 1250 som matar 1200 l/h, Deltec rekomenderar ca 1000 l/h till skummaren. Ska fin justera skummaren idag.

Har inte börjat tittat/funderat på fiskar m.m. än, det har känns så långt bort.

Men om ca 2 veckor kan jag nog börja att köpa något levande, ska ta det försiktigt i början. Ska bli så KUL !!!!

Tar nya tester i helgen och hoppas på att nitraten inte har ökat och att resten ligger lika bra som sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att du tar det lugnt vilket jag tror är en av framgångsfaktorerna. Min fr¨åga var inte vilka fiskar utan mer hur du såg karet framför dig. Exempelvis massor av räkor som kryper om kring på stenen och sedan någon muräna som tryckte i någon spricka. Alltså hur ser du karet framför dig? Stim? Stor ensam simmare? Stim? Någon viss färg som passar rummet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittade på bilder på Antennarius, tror inte det....

Har en dröm fisk jag skulle vilja ha : Emperor Angelfish

Vad kan jag ha för fiskar med den ?

Hittade en död krabba ca 2 cm, blev orolig över mina värden i karet.

Testade direkt såklart: Nitrat =2 Nitrit=0 Amoniak = <0,25 temp 26,5 salt 1,025

belysning =4 h/dygn 2 st 250 W mh och 4 st 80 W T5 rör.

Blev verkligen överraskad att värdena var så pass bra, Nitratet har gått ner från över 25 till 2. Ingen alg tillväxt att prata om....

Ls:n har vart i 2,5 vecka i karet, kan nitrit/nitrat toppen komma snart ?

eller kan det vara den nitrat toppen som jag redan fått.

Är så sugen på någon mer mjuk korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur höga värden du får beror på hur mycket djur som dött på/i din sten så det vågar jag inte sia om. Men Ammoniaken stiger först sedan börjar nedbrytningen till nitrit så när ammoniaken minskar ökar nitriten normalt. Och när nitriten sedan minskar ökar nitrat. Men nu verkar det som att du har fungerande nitratnedbrytning redan i karet så jag är inte säker på att du kommer att se någon nitratökning.

Jag skulle tro att detta är färdigt på två veckor, kanske någon dag snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja utgå från Emperor Angelfish och sedan läsa på vad som passar till den, skulle helst vilja ha ett par. (2 st)

Vill ha ganska mycket mjukisar, kopplade in min tunze kontroller igår till mina 2 st 6100:or. Mjukisarna rörde sig så häftigt när 6100 pulsade mot varandra.

Idag ska jag ta en trip till Stockholm o Uppsala för att få lite inspiration, av fisk val m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha en trevlig utflykt! Hoppas du tar med hela familjen så är det bara att ta papper och penna och skriva ner alla önskemål de har. Sedan när du i ett senare skede köper något är det bara att säga att ni sa ju att....;)

Jag tror på att ha någon större frisimmande fisk i ditt kar. Vilken vill jag inte uttala mig om då jag inte är säker på vad du har för önskemål förövrigt.

Du har nu världen chans att bygga upp det du vill ha. Karet är så snyggt och det lyfter hela rummet.

Avlägg rapport när du kommit hem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kommit hem från inspirations resan, JR (triniton) var lärorikt och jag fick en riktig kick. Pratade om Emperor Angelfish som tyvärr inte fanns hemma men tydligen finns den ganska ofta att få tag på.

Visste inte att dom tyckte om att äta koraller, men man får väl ge dom så god mat så dom struntar i korallerna.... :-)

Sedan vidare till Uppsala, det var en besvikelse......

Har bestämt att vänta minst 2 veckor innan första inköp, kommer då att börja med någon mindre fisk plus städpatrull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte att tempen ökar från ca 26,0 till närmare 28,0 C när mina lampor går på.

Har nu haft 2 * 250 W Mh och 4 st 80 W T5 på i fyra timar och då har tempen gått upp nästan 2 grader. Så stor temperatur förändring kan ju inte vara bra, tänkte att jag skulle höja normal tempen till 27 C. Men vill ju inte att temperaturen då sticker till 29 C när alla lampor är på.

Ska jag växla Mh/ T5:orna så att dom inte går samtidigt. ex starta upp karet med T5:orna 2 h sedan 1 h Mh och sist 1 h T5:or.

Har köpt en kylare men har inte tyckt det var aktuellt att koppla in den än, borde kanke göra det.

Hur stor temperatur växling är godtagbart för fiskar och koraller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har minskat tiden på Mh och nu är temperaturen mer konstant.

Ska koppla in kylaren när det börjar bli daxs att köpa fiskar.

Har hittat 3 st döda krabbor på kort tid, varför dör dom ?

Värdena är fortfarande låga !

Är du säker på att det inte bara är skalen du hittat? De kan se väldigt lika ut hela krabbor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...