Gå till innehåll

Johans första salt 750L


gladiator

Rekommenderade inlägg

Här kommer lite nya värden :

Nitrit= 0

nitrat=0,25

ph=8

amoniak=<0,25

salt= 1,025 temp=26,5 C

Det ser ju bra ut fortfarande, tycker jag !

Skulle vilja suga upp grus och rester från ls:n som ligger på botten, är det för tidigt med ett vatten byte på ca 10 % ? karet har vart igång med ls ca 3,5 vecka.

Ett alternativ är att suga upp grus m.m. till en hink sedan hälla tillbaks det gamla vattnet när smutset har lagt sig på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sacrophytonen var hängig i nästan 2 dagar(se kort), inga spröt den bara hängde.

Idag (se kort) ser den helt grym ut,den lyser så otroligt vackert.

Om det är någon som vill sälja en Sacrophyton fast i rosa/ eller någon annan färg så är jag intresserad....

Ringer nog Leif(triton) innan jag åker dit så det finns lite sniglar m.m hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag köpt en massa sniglar(turbo) köpte oxå 2 st Clowner.

Såg en otroligt fin kirurg, och tänkte höra om den kan gå ihop med imperator som jag har tänkt skaffa till mitt kar (senare).

Powder blue (Acanthurus leucosternon). Se bild..

Har läst lite om den och verkar som man skall bara ha en av samma sort,

som nybörjare (som jag) är denna fisk för svår att börja med ? (efter Clownerna)

Tack för råd, vill inte börja med fel fiskar.

post-1692-14468913643811_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A leucosternon är mycket känslig för prick och kräver ett väl inkört akvarium.

Alla i Acanthurus-släktet är oxå väldigt aggresiva och dominanta så har du planer på flera kirurger så släpp i denna sist eller samtidigt som dom andra.

Fast som sagt när det är väldigt inkört och ett välgött exemplar som äter bra och inte är för liten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt knackande ljud har försvunnit, det knackade hela nätterna förut.

Nu är det knäppt tyst.

Är ju jättebra, för jag har trott att det var en manta. Kan jag ha haft sådan tur att mantan har dött eller ?

Trodde jag hade köpt turbo sniglar men det var nog Astrea sniglar och verkar inte som dom kan vända sig själva. Vänder några varje dag.

Sjöborren som jag har lånat bar omkring med 3 st sniglar, såg riktigt roligt ut. nu har jag lyft ner dom så dom får göra lite nytta istället för att glida på sjöborren.

Mina Clowner verkar trivas dom har ju det riktigt bra i 750 l för sig helt själva...

Köper gärna turbo sniglar om någon vill sälja av några !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite nya värden :

Nitrit= 0

nitrat=0,25

amoniak=<0,25

salt= 1,024 temp=27,0 C

Karet har gått 5 veckor med ls på onsdag, belysning är på 5 h/dygn.

Nitrit/nitrat toppen verkar inte komma, mina sniglar har rensat karet från dem algerna jag hade. Grymt effektiva sniglar...... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, har inte kunnat tagit några bilder. Min Kirurg "Zebrasoma veliferum" har inte velat komma fram, han har surat bakom revet i flera dagar. Igår kom han fram för första gången men har inte hunnit tagit något kort.

Sedan köpte jag oxå 2 st Clowner "svarta" och en putsar räka. Trodde Clown paren skulle börja slåss om revir, men så har det inte blivit.

Dom sover tillsammans och leker tillsammans hela dagarna, inget av paren har boatt insig på någon mjukis.

vad tycker clowner om för mjukisar att boa in sig i ?

Tänkte jag skulle köpa någon sort idag, så tack för snabba svar innan bilen rullar.

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan dessutom ta ett tag innan de hittar det de vill bo i. Mina hittade det inte förren nya clowner kom ner i karet och visade på ett nytt bättre ställe.

Jag tycker det är roligare att de bor i en mjukis än i ett hörn men det är inget att oroa sig för om de inte gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Västerås träff blir det säkert, det kan du lita på Johan. Jag tackar en gång till för en trevlig träff och hoppas allt går bara bra med ditt nya akvariet. Jag får visst komma någon gång och hälsa på Echinophyllian :) Var glad när jag hörde att den stortrivs i sitt nya hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte lägga ut kort på min ormsjöstjärna, köpte denna för några veckor sedan.

Första gången den var ute och vi hann precis ta några kort....

Affären lovade att den inte skulle kunna skada mina fiskar m.m. Tror nu inte att detta stämmer efter att läst och hört att den gröna ormsjöstjärnan kan äta fiskar.

Kommer att låta den vara kvar i karet tills den tar en fisk,den är ju barnens favorit.

post-1692-14468913807974_thumb.jpg

post-1692-14468913808208_thumb.jpg

post-1692-1446891380843_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...