Jurgonh Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Okey finns det nån variant av följande sorter som man kan ha i ett 540 liters kar med allehanda koraller, rörmaskar, räkor, och fiskar så liten som clowner1. drakfisk2. kejsare3. fjärilsfisk4. muräna5. tryckareja finns det nån art av dessa som jag kan slänga in i mitt rev? =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 kejsare går ju bra.. finns ju väldigt många fina dvärgkejsare..drakfiske går säkert oxo bra, men e väl ingen fisk att rekommendera, pga sitt gift...tryckare, muräna å fjärilar tycker inte ja e nått att ha i ett revkar, ska man ha dom så bör man nog köra fish only..detta e bara min tanke../ HB Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 19 augusti 2006 Författare Dela Postat 19 augusti 2006 kejsare går ju bra.. finns ju väldigt många fina dvärgkejsare..drakfiske går säkert oxo bra, men e väl ingen fisk att rekommendera, pga sitt gift...tryckare, muräna å fjärilar tycker inte ja e nått att ha i ett revkar, ska man ha dom så bör man nog köra fish only..detta e bara min tanke../ HBOki ja dvärgkejsare har jag som planerat.. tänkte på "riktiga" kejsare.. nån större varriant.. finns det revsäkra sådana?Och drake sa du? nämn nån lämplig som inte äter upp mina clowner och räkor? =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Jag rekomenderar ett inköp av denna https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=104&sort=2&cat=3&page=1 . Den är smidig att ha med och står tillräckligt för att ha med till affären. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Drakfiskar går bra men det går inte slänga i småfiskar efteråt om draken är stor, han vill se dem som mat.Kejsare. En del funkar bra och en del inte, samma med dvärgkejsareFjärilsfiskar. Pincetter som Chelmon rostratus och Forcipiger flavissimus är relativt säkra och även chaetodon kleinii. glöm dock rörmaskar för det är mums.Muränor äter fisk så möjligen en Echidna nebulosa men här gäller det samma som med drakar.tryckarfiskar. odonus niger är relativt säker och kan provas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 http://www.liveaquaria.com/default.cfm?siteid=20 bra sida att kolla in och få info om fiskar mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 om man nu ska nämna revsäker och stora kejsare i samma mening, så är väl genichantus arterna bästa kandidaterna.drakar & muränor äter det mesta som är något mindre än dom själva, dock inte korallerav tryckarna så är det väl som sagt niger, möjligen aeromarginatusFjärilar ska nog inte heller nämnas i samma mening som revsäker, möjligen forcepegier/longistrosis - men rörmaskar och zoantuskolonier ryker snabbt.Kirurger är "revsäkra", gobies och blennies och anthias också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 19 augusti 2006 Författare Dela Postat 19 augusti 2006 Så om jag skall tolka era svar så verkar det som att den enda fisk som bör vara rätt säker av dessa arter är en Niger tryckare?den skall vara relativt riskfri?Möjligen också en drake, men då kan jag riskera mina mindre fiskaar som kan råka bli mat när draken har växt till sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Så om jag skall tolka era svar så verkar det som att den enda fisk som bör vara rätt säker av dessa arter är en Niger tryckare?den skall vara relativt riskfri?Möjligen också en drake, men då kan jag riskera mina mindre fiskaar som kan råka bli mat när draken har växt till sig?En Niger tryckare ska du nog inte släppa i för små fiskar till heller tror jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 19 augusti 2006 Författare Dela Postat 19 augusti 2006 minsta fisk jag kommer ha mig veterligen är ocellarisclowner.. är dessa för små? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbmannen Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 varför vill man ha drakar i sina tankar? efter man kört i en sån så vill man ju aldrig ner me tassarna å fixa i tanken igen.. me tanke på risken att stöta imot draken.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 så farligt är det inte,dom anfaller ju inte direkt,sen är dom ju underbara att se när dom "seglar" fram genom karet,jag är mer rädd för läbbiga borstmaskar,min drake äriofs en dvärgart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 En Niger tryckare ska du nog inte släppa i för små fiskar till heller tror jag.Jag var nog lite snabb där. Dom ska vara ofarliga för andra fiskar........så länge dom inte liknar plankton. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Doris Postat 19 augusti 2006 Dela Postat 19 augusti 2006 Ja kör en kejsare (Holacanthus ciliaris) + en Pomacanthus imperator om funkar finfint i karet så de beror mycket på individ till individMvh Magnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 20 augusti 2006 Författare Dela Postat 20 augusti 2006 Ja kör en kejsare (Holacanthus ciliaris) + en Pomacanthus imperator om funkar finfint i karet så de beror mycket på individ till individMvh MagnusSkulle vara mäktigt att ha en Holacanthus ciliaris i akvariet.. men det är väl en stor chansning antar jag om man skulle slängre ner en... när man väl fått ner den är det väl omöjlöit att få upp igen om den äter på korallerna.. man vill ju inte reva ett helt rev med ls för att få upp den osv... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henrik.Å Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 tryckare från detta släktet ska vara revsäkrawww.wetwebmedia.com/marine/fishes/triggers/xanthichthys/index.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 Det finns en annan osäkerhetsfaktor inbyggda i kejsare, precis som doris skriver att det varierar från ex till ex.Med det händer också att ens egna revsäkra firre helt plötsligt får fnatt och gör rent hus.Dock så är jag övertygad om att fiskar som får ordentligt med varierad och rätt mat är mindre benägna att käka korallerKaribien kejsarna Holocanthus ciliaris,passer, bermudiensis verkar vara "korallsnällare" än Pomacanthus arterna från indiska och röda - nån som har andra erfarenheter?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 Enligt min nya bok ("Reef Aquarium Fishes" Scott W. Michael) så är Genicanthus släktet dom säkraste och "bästa" (?) kejsarna för revakvariet. Dom ser man inte så ofat i handeln vad jag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 20 augusti 2006 Dela Postat 20 augusti 2006 tryckare från detta släktet ska vara revsäkrawww.wetwebmedia.com/marine/fishes/triggers/xanthichthys/index.htmVill inte förstöra glädjen men tryckare flyttar stenar och korallbitar. Ju större tryckare ju större bit. Kan vara något att ta med i beräkningen vid fiskvalet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klas Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!/Klas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!/KlasVad matade du den med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 21 augusti 2006 Dela Postat 21 augusti 2006 Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!/Klasjag hade lyckan att hitta en sådan,när jag var i skåne på semester,haft den en månad nu,äter allt från smått ocean nutriton till räkbitar,kul när man springer på en fisk man letat länge efter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klas Postat 22 augusti 2006 Dela Postat 22 augusti 2006 Jag matade mest med fryst mysis, men även fryst artemia och nori. Sällan med torrfoder./Klas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 minsta fisk jag kommer ha mig veterligen är ocellarisclowner.. är dessa för små?I mitt gamla kar hade jag en Niger o två occellaris, min ena clown åkta karusell ner till sumpen och när jag la i han i huvudkaret igen klippte min Niger honom rakt av på mitten.Förmodligen "var det inte meningen" då ha antagligen trodde det va mat.. klantigt av mig.Kontentan är väl att de i det stora hela är "säkra" men de har definitivt kapaciteten att döda i princip vilken fisk som helst i ditt kar om de vill. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 september 2006 Dela Postat 22 september 2006 Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!/KlasHar en jag med, och håller med dig Klas, det är en riktigt fin fisk som inte ställer till med några som helst bekymmer! Hoppas bara att jag kan få tag i en hona till den när det blir dags för uppgradering av karet. Alltid kul med par i fisk! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.