Gå till innehåll

Revsäker?


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Okey finns det nån variant av följande sorter som man kan ha i ett 540 liters kar med allehanda koraller, rörmaskar, räkor, och fiskar så liten som clowner

1. drakfisk

2. kejsare

3. fjärilsfisk

4. muräna

5. tryckare

ja finns det nån art av dessa som jag kan slänga in i mitt rev? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kejsare går ju bra.. finns ju väldigt många fina dvärgkejsare..

drakfiske går säkert oxo bra, men e väl ingen fisk att rekommendera, pga sitt gift...

tryckare, muräna å fjärilar tycker inte ja e nått att ha i ett revkar, ska man ha dom så bör man nog köra fish only..

detta e bara min tanke..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kejsare går ju bra.. finns ju väldigt många fina dvärgkejsare..

drakfiske går säkert oxo bra, men e väl ingen fisk att rekommendera, pga sitt gift...

tryckare, muräna å fjärilar tycker inte ja e nått att ha i ett revkar, ska man ha dom så bör man nog köra fish only..

detta e bara min tanke..

/ HB

Oki ja dvärgkejsare har jag som planerat.. tänkte på "riktiga" kejsare.. nån större varriant.. finns det revsäkra sådana?

Och drake sa du? nämn nån lämplig som inte äter upp mina clowner och räkor? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakfiskar går bra men det går inte slänga i småfiskar efteråt om draken är stor, han vill se dem som mat.

Kejsare. En del funkar bra och en del inte, samma med dvärgkejsare

Fjärilsfiskar. Pincetter som Chelmon rostratus och Forcipiger flavissimus är relativt säkra och även chaetodon kleinii. glöm dock rörmaskar för det är mums.

Muränor äter fisk så möjligen en Echidna nebulosa men här gäller det samma som med drakar.

tryckarfiskar. odonus niger är relativt säker och kan provas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man nu ska nämna revsäker och stora kejsare i samma mening, så är väl genichantus arterna bästa kandidaterna.

drakar & muränor äter det mesta som är något mindre än dom själva, dock inte koraller

av tryckarna så är det väl som sagt niger, möjligen aeromarginatus

Fjärilar ska nog inte heller nämnas i samma mening som revsäker, möjligen forcepegier/longistrosis - men rörmaskar och zoantuskolonier ryker snabbt.

Kirurger är "revsäkra", gobies och blennies och anthias också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag skall tolka era svar så verkar det som att den enda fisk som bör vara rätt säker av dessa arter är en Niger tryckare?

den skall vara relativt riskfri?

Möjligen också en drake, men då kan jag riskera mina mindre fiskaar som kan råka bli mat när draken har växt till sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag skall tolka era svar så verkar det som att den enda fisk som bör vara rätt säker av dessa arter är en Niger tryckare?

den skall vara relativt riskfri?

Möjligen också en drake, men då kan jag riskera mina mindre fiskaar som kan råka bli mat när draken har växt till sig?

En Niger tryckare ska du nog inte släppa i för små fiskar till heller tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kör en kejsare (Holacanthus ciliaris) + en Pomacanthus imperator om funkar finfint i karet så de beror mycket på individ till individ

Mvh Magnus

Skulle vara mäktigt att ha en Holacanthus ciliaris i akvariet.. men det är väl en stor chansning antar jag om man skulle slängre ner en... när man väl fått ner den är det väl omöjlöit att få upp igen om den äter på korallerna.. man vill ju inte reva ett helt rev med ls för att få upp den osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en annan osäkerhetsfaktor inbyggda i kejsare, precis som doris skriver att det varierar från ex till ex.

Med det händer också att ens egna revsäkra firre helt plötsligt får fnatt och gör rent hus.

Dock så är jag övertygad om att fiskar som får ordentligt med varierad och rätt mat är mindre benägna att käka koraller

Karibien kejsarna Holocanthus ciliaris,passer, bermudiensis verkar vara "korallsnällare" än Pomacanthus arterna från indiska och röda - nån som har andra erfarenheter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!

/Klas

post-829-14468912901614_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!

/Klas

Vad matade du den med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!

/Klas

jag hade lyckan att hitta en sådan,när jag var i skåne på semester,haft den en månad nu,äter allt från smått ocean nutriton till räkbitar,kul när man springer på en fisk man letat länge efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
minsta fisk jag kommer ha mig veterligen är ocellarisclowner.. är dessa för små?

I mitt gamla kar hade jag en Niger o två occellaris, min ena clown åkta karusell ner till sumpen och när jag la i han i huvudkaret igen klippte min Niger honom rakt av på mitten.

Förmodligen "var det inte meningen" då ha antagligen trodde det va mat.. klantigt av mig.

Kontentan är väl att de i det stora hela är "säkra" men de har definitivt kapaciteten att döda i princip vilken fisk som helst i ditt kar om de vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade under några år en blåkindad tryckare (xanthichthys auromarginatus). Den är INTE som andra "vanliga" tryckare. Den är planktonätare och simmar rastlöst omkring som en torped. Jag såg aldrig min bita i någonting, än mindre lyfta stenar. Min var helt revsäker. En riktig favorit!

/Klas

Har en jag med, och håller med dig Klas, det är en riktigt fin fisk som inte ställer till med några som helst bekymmer! Hoppas bara att jag kan få tag i en hona till den när det blir dags för uppgradering av karet. Alltid kul med par i fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...