Gå till innehåll

Syrafast rostfritt till salt??


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Hej går nu i funderingarna igen att dra igång ett saltvattensakvarie.

Får ett akvarium på ca250 liter i veckan av en kompis som byggt det själv.

Min undran är då akvariet har en botten av 7mm syrafast rostfritt stål och ram av samma material, om det kommer att funka?

Det är rätt häftigt då det är ca 90 cm högt och med "brötna" hörn.

Har sökt på forumet men inte hittat något om syrafast rostfritt.

EDIT.

Hittade nu svar på min fråga 2348 verkar som att det ska fungera. Men synpunkter tas tacksamt emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla rostfria legeringar läcker en hel del metaller,

det är bara mängden som varierar beroende på typ.

Jag skulle absolut limma in en tunn glas eller plastskiva mot botten.

Det räcker säkert med en 4-6 mm glasskiva, men smeta ut silikon på hela skivan

så att den avlastar all kraft från vattnet mot hela stålbotten

eller det kanske är ännu smidigare med en tunn (1-2 mm) plastskiva som du ex kan köpa på K-Rauta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla rostfria legeringar läcker en hel del metaller,

det är bara mängden som varierar beroende på typ.

Jag skulle absolut limma in en tunn glas eller plastskiva mot botten.

Det räcker säkert med en 4-6 mm glasskiva, men smeta ut silikon på hela skivan

så att den avlastar all kraft från vattnet mot hela stålbotten

eller det kanske är ännu smidigare med en tunn (1-2 mm) plastskiva som du ex kan köpa på K-Rauta.

Jo det är riktigt men det är skillnad mellan rostfritt som är ständigt dränkt och rostfritt som är växlande mellan saltvatten och luft. "Nedbrytningen" av det rostfria blir kraftigare på grund av syretillgången i luften. Det bildas saltsyra och det gör att "rost" uppträder. På jobbet har jag sett rostfria bultar som dels sitter ständigt dränkt och sådana av samma utförande i skvalpzonen. Det är stor skillnad. De ständigt dränkta är fortfarande silvrigt blanka som det vore nya medans de andra är angripna. Trots detta skulle jag göra som Uffe säger med en tunn glasskiva framförallt på grund av att det är svårt att få silikon mot rostfritt att fästa ordentligt. Genom att lägga en glasskiva på det sätt som Uffe säger kan man dessutom lägga en liten invädig t-fog mellan samtliga glasskiver och förbättra skyddet mot läckage.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen. Nu ser det tyvärr lite mörkt ut igen då jag upptäckt att mina hantelciklider har börjat att bita efter mina rockor så det blir väl att ha det akvariet till hantlarna tills jag hittar ett nytt. :(

Men ideerna om att lägga en glasskiva i botten ska jag ta till mig.

Om man smetar ut silicon jämt över hela botten bör det ju bli bra.

Jag släpper inte iden till att ha det akvariet till saltvatten. Har redan sett framför mig hur det ska inredas med ls osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Allt reder sig med akvarie till hantlarna.

Åter till det jag fick av en polare.

Jag kommer att smeta ut silicon i ett jämt lager på botten akvariet samt att trycka dit en 6mm glasskiva. all metall ska målas i epotex akvarielack.

Tänkte även borra det i botten för avrinning, då kommer nästa fråga hur stor sump bör jag ha till det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon härdar inte mer än två cm från luft. Det vet alla som dragit ut den härdade silikontappen ur spetsen på patronen.

En 6 mm glasplatta kommer att krossas av vattentrycket. 19 mm glas är vad som behövs för 90 cm akvariehöjd. Är bottens sidor betydlgt mindre än 90 cm kan man nog minska något på glastjockleken. Här har du en länk till att beräkna glastjocklek. http://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon härdar inte mer än två cm från luft. Det vet alla som dragit ut den härdade silikontappen ur spetsen på patronen.

En 6 mm glasplatta kommer att krossas av vattentrycket. 19 mm glas är vad som behövs för 90 cm akvariehöjd. Är bottens sidor betydlgt mindre än 90 cm kan man nog minska något på glastjockleken. Här har du en länk till att beräkna glastjocklek. http://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/

Gäller det även om jag ska lägga glasskivan ovanpå den befintliga rostfria bottnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag håller nog med Stig att lägga en glasskiva på botten är ett dåligt allternativ. är stor risk att den spricker. Köper du Epoex akvarielack så behöver du inte nått skydd för att skydda RF-plåten. Lacken gör sitt med detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken var inte att den 6 mm glasskivan skulle ta upp hela trycket ifrån vattnet,

utan bara fungera som en fjädrande mellanskiva.

Därför är det viktigt att smeta silikon på hela glasskivan,

så att trycket sprids över hela bottenplattan av stål.

Men Stig har en poäng och det är att det tar ganska lång tid innan silikonen härdar.

Silikon härdar inte mer än två cm från luft. Det vet alla som dragit ut den härdade silikontappen ur spetsen på patronen.

En 6 mm glasplatta kommer att krossas av vattentrycket. 19 mm glas är vad som behövs för 90 cm akvariehöjd. Är bottens sidor betydlgt mindre än 90 cm kan man nog minska något på glastjockleken. Här har du en länk till att beräkna glastjocklek. http://www.fnzas.org.nz/articles/technical/glassthickness/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...