Gå till innehåll

Low iron glas - Globefish


fiend

Rekommenderade inlägg

Skillnaden är större ju tjockare glaset är. Fotograferar man med blixt genom glaset blir skillnaden ännu större för dispersionen i Low Iron är mindre. Blixtljuset sprids litet åt alla håll i glaset.

Jag råkade få med några fem mm skivor Low Iron för småkar och där ser man en tydlig skillnad om man ställer rutorna bredvid varann. Jag har inte limmat karen än så jag har inte testat att fota ännu.

Det är rätt stor skillnad mellan vanliga skivor av float glas också. När man ser in i glaset från sidan så kan färgen variera från blågrön till blå och även gå över mer eller mindre mot brunt. Är jag rätt underrättad är allt glaset jag har Pilkington float. Så har man chansen kan man titta efter "blekare" skivor på glasmästeriet där man köper sitt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, där ser man :)

Jag tror dock att low iron-glaset blir för dyrt. Då kostar mitt 1200L 10.500 kr ungefär då jag måste ha dubbla rutor med det (insyn från 4 håll t.o.m.)..

12mm räknas som tjocka glas antar jag?

Men det verkar onekligen fint!

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle ju kunna satsa på low iron på den rutan som du kommer att anse som din framruta och köra med standardglas på de 3 andra..

Edit :

Om du nu inte kan bestämma dig för 1 primär så kan du ju alltid ta häften i low iron och hälften i vanligt glas.. Halva kostnaden och hela nöjjet.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Skillnaden är större ju tjockare glaset är. Fotograferar man med blixt genom glaset blir skillnaden ännu större för dispersionen i Low Iron är mindre. Blixtljuset sprids litet åt alla håll i glaset.

Jag råkade få med några fem mm skivor Low Iron för småkar och där ser man en tydlig skillnad om man ställer rutorna bredvid varann. Jag har inte limmat karen än så jag har inte testat att fota ännu.

Det är rätt stor skillnad mellan vanliga skivor av float glas också. När man ser in i glaset från sidan så kan färgen variera från blågrön till blå och även gå över mer eller mindre mot brunt. Är jag rätt underrättad är allt glaset jag har Pilkington float. Så har man chansen kan man titta efter "blekare" skivor på glasmästeriet där man köper sitt glas.

Så om man tar 10mm glas så är skillnaden så liten att det ej spelar nån roll alltså mellan

Akvarieglas och Weissglas/optiwhite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och tittade lite på vad han använder för tjocklek på glasen, och såg då att han använder 10mm till ett kar på 2m*60*60cm.

Jag ska själv bygga ett nytt/större akvarium till sommaren 1800*600*600

Men trodde att jag var tvungen att använda 12mm glas till den, men det kanske räcker med 10mm Vad tror ni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...