Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

Ingvar:

Nu vet jag inte hur mycket mer tryck / cm det är om man ökar höjden på vattennivån med 8-10 cm, men under det förra karet (720) som jag hade så låg det 1 cm frigolit och den frigoliten stod på 16mm spånskiva.

Har sett många som använder betydligt "klenare" konstruktioner för liknande akvarier.

Någon annan som har erfarenheter?

Fler åsikter i ämnet hållfasthet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för bilderna, hade nästan tappat hoppet ;)

Kan ju vara så att jag läst det men glömt bort det, men vad har du tänkt ha i karet?

Det kommer komma fler bilder allteftersom, men ibland så bygger jag mer än lägger in bilderna :)

Ska till Göteborg nu på torsdag och åker upp genom Örebro mm på lördag med Umeå Akvarieförenings roadtrip så då blir det inte mkt byggande, utan mer inhandlande av diverse allehanda saker.

Jag har inte exakt planerat in alla fiskar än, men det kommer bli en del kirurger (gula, paletter, vitbröstade, sohal, vileferum?), clowner, kanske tryckarfiskar och lite annat intressant. Fiskarna behöver jag inte planera klart än på någon månad :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite mer bilder "as requested" :)

Ser att både Jorgas och Jurgonh var med och hjälpte till. :ler:

Hur känns det nu med akvariet på plats?

Jag vet själv hur det känns faktiskt. Det blir som en lättnad och man kan börja fila på dom små detaljerna lite eftersom. På något sätt känns det som att akvariet har man mest bråttom med att få dit, resten av prylarna ramlar på plats nästan av sig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, båda Jörgen var med och lyfte :D

Tack till dem!

Det känns bra ha det på plats, men frustrerande att inte kunna fylla upp det och testa akvariet. Väntar på PVCn och kommer hämta upp den på resan söderöver nu på torsdag->Lördag. Sen ska det limmas och så måste jag få tag på nån form av cirkulationspump (Deltec 4040) så jag kan prova hela systemet, samt köpa nivåvaktdelarna också :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey är nog lite lite om man skall hänga Mh armaturerna i denna hyllan. Vad är det för modeller du kommer köra med ?

Jag tänker mig fyra E40-socklar som sitter på en metallbalk, som sitter längsmed den där hyllan. Det och fyra STORA reflektorer. Actinic-rör i framkant, under hyllan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker mig fyra E40-socklar som sitter på en metallbalk, som sitter längsmed den där hyllan. Det och fyra STORA reflektorer. Actinic-rör i framkant, under hyllan.

Ang hyllan, den sticker ut 25 cm över karet så då undrar jag vad jag gör med övriga 55 cm? :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang hyllan, den sticker ut 25 cm över karet så då undrar jag vad jag gör med övriga 55 cm? :)

Jag menade att man satte socklarna på ovansidan hyllan, så själva lampan sticker ut från hyllan och blir centrerade över karet. Med stora reflektorer, typ dessa:

DSC07172.jpg

...så når man över akvariet. Självklart får man väl balansera med höjd och sådan så man även får utrymme för T5-rör i fram- & bak-kant för Actinic-belysning.

Det finns många reflektorer om man börjar labba med DIY, skulle tro att J. Svärd har en hel del under fötterna då han gjort efterforskning på detta en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler åsikter i ämnet hållfasthet? :)

Dina skivor som sitter på längden på framsidan och baksidan vad är det för material och hur är dom ditsatta?

Skulle du ha lust att mäta hur mycket din främre regel böjer sig när du fyller akvariet med vatten?

Jag tycker att det är intressant att räkna på ämnet men skulle behöva lite mera indata från flera lastfall för att kunna få fram bättre och mer träffsäkra analyser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "mina skivor som sitter på längden på framsidan" ?

Jag har inga skivor som sitter på längden på framsidan vad jag vet =)

Har tyvärr inte möjlighet att fylla upp karet än då jag inte har någon genomföring. Så allt jag fyller i karet skulle rinna rakt genom hålet som är gjort :)

Vad är det mer för data du behöver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: såg helt klart intressant ut det där. Har inte räknat på vad det skulle kosta att bygga ihop egen ramp. Men som det är nu så får jag klara mig på det jag har att tillgå just nu så får jag bygga något "eget" senare om jag behöver komplettera.

Budgeten är inte obegränsad =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: såg helt klart intressant ut det där. Har inte räknat på vad det skulle kosta att bygga ihop egen ramp. Men som det är nu så får jag klara mig på det jag har att tillgå just nu så får jag bygga något "eget" senare om jag behöver komplettera. Budgeten är inte obegränsad =)

Vad gäller prisbild för DIY MH-belysning låter jag andra sia om, men man kan faktiskt jämföra ganska enkelt med t.ex. Giesmann eller AquaMedics armaturer, som faktiskt i min bok är rätt så dyra.

Det är väl många gånger man verkligen får fråga sig själv om man behöver allt lull-lull som dom plockat på dom armaturerna. På något sätt verkar dom försöka ge ett sken av att dom arbetar oerhört mycket med design på armaturerna, samtidigt som det ska kryddas med en massa säljsnack för att övertyga kunderna. I slutändan är det samma komponenter (aluprofiler och annat) i olika färger och bestyckade lite olika, se bara AquaMedics olika varianter på i princip samma armatur. Blir förvånad varje gång jag ser listan på modeller, faktiskt.

Ska man ändå bygga in så ser jag ingen anledning till att ha designade armaturer. I vårt fall med 1920L-akvariet, om vi hade vetat bättre, så hade jag byggt enligt ovan nämnda lösning med E40-socklar, externa ballaster och annat godis.

På något sätt tror jag att man kan komma ner till en rimligare peng för DIY MH och noggrant utvalda komponenter, kontra effekt eller "pris/prestanda", motför designarmaturer med lull-lull.

Jag vet inte men i ditt fall hade du väl handlat beggade MH-armaturer, så det är kanske inte riktigt relevant i ditt fall. Kanske om du vill komplettera eller göra om i framtiden, men för stunden kan jag tänka mig att du är rätt nöjd ändå.

Vi har redan haft två trådar rätt nyligen, däribland min egen, där vi diskuterat DIY T5 eller inte och där fann vi genast att prisbilden på lösa komponenter kontra färdiga ("icke designade") armaturer är åt andra hållet. Men då är å andra sidan prisbilden helt annorlunda per komponent för T5:or...

Näsvis fråga; vilka MH armaturer (tillverkare/modell) blev det i slutändan som du ska hänga upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq: Det blir att köra de MH som jag har nu. Känner jag för det så uppgraderar jag mig i framtiden :)

- en aquastarlight future 250W svart (Okänd 10k(?) dubbelfattad)

- två st såna där "schabrak" som är klassiker bland MH (silverfärgad nästan fyrkantig) (E40sockel, 13k, 10k, 10k(eller 20k?)-lampor)

- en arcadia svart (14k BLV dubbelfattad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- en aquastarlight future 250W svart (Okänd 10k(?) dubbelfattad)

- två st såna där "schabrak" som är klassiker bland MH (silverfärgad nästan fyrkantig) (E40sockel, 13k, 10k, 10k(eller 20k?)-lampor)

- en arcadia svart (14k BLV dubbelfattad)

Låter som en diger samling av "lite allt möjligt" med andra ord. =)

Aquastarlight Future, är det inte dom med T5-rör i samma armatur? Singel?

Blir hur som helst intressant att få se armaturbygget när det är klart, likaså resten av tekniken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...