ramq Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Köpte på mig en sån här för ett tag sedan och jag har tipsat Fredde på Triton om att köpa in såna här till försäljning:Aqua Medic scraperJag började i 1920L med skrapa då jag handlade en från AkvarieLeasing, dock av en annan modell som mest liknade nånting målare eller dylikt arbetar med, med fast handtag.Den här är dock avsevärt mycket bättre och det finns reservblad att tillgå från Aqua Medic. Förutom att handtaget går att vinkla, är det även ett gängat hål i handtaget så du kan montera en förlängare. (Jag har inte hittat någon "pinne" att förlänga med, så det får väl bli något i PVC)Otroligt nöjd med denna! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 20 september 2007 Författare Dela Postat 20 september 2007 Kingfelt: Ska fundera på den. Verkade trevlig Men Triton har tydligen inte inne den just nu då alltså. Tack för kommentaren. Blir väl mer bilder på bygget när jag kommer igång igen. Lite mkt just nu bara.Ramq: Också ett riktigt intressant alternativ. Ingen risk att man skrapar sönder sin egna ruta här med andra ord? Läste det var något rostfrittstål som den var gjord utav? Men hur får jag tag på den om Triton inte har den inne? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Jag köpte den på eBay (såklart) från England och betalate lite över 200:- för den, om jag minns rätt. Den skrapar ju dina rutor med ett 15cm rakblad, så det är väl lika stor risk med vad du än skrapar med... Större chans att det blir mindre fel med en bred skrapa då man har bred anläggningsyta och man undviker att dra "snett" = repor...Sedan när det gäller alla former av skrapor - Var försiktig med silikonfogar! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 20 september 2007 Författare Dela Postat 20 september 2007 ebay, det där påhittet :/Är fortfarande inte bekväm med hur man ska köpa saker på ebay.Du kan inte köpa en åt mig och så kan jag komma å hämta den hos dig eller om du skickar den till min adress å jag sätter in pengar åt dig? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Hej.Det börjar bli riktigt fint ditt akvarium. Jag använder kreditkort eller isskrapor för att ta bort kalkalger, funka väldigt bra och finns att få tag på överallt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 20 september 2007 Författare Dela Postat 20 september 2007 Ska se om jag får tag på ett kreditkort som jag inte använder.. eller en isskrapa Kanske onödigt ta det nya VISA-kortet att skrapa med om nåt skulle hända. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Kreditkort och saltvattenshobbyn - en livsfarlig kombination! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Du kan inte köpa en åt mig och så kan jag komma å hämta den hos dig eller om du skickar den till min adress å jag sätter in pengar åt dig? I princip vilken handlare som helst i Sverige som handlar från Simontorp (grossist för Aqua Medic i Sverige) borde kunna sälja en sån åt dig, eller åtminstonde kunna ta hem en...Märkte precis att det fanns inte en säljare på eBay som har dom där just nu. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joney Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 snygga kejsare:ler:skönt att resan gick bra och att dom klarade sig..dom får det nog utmärkt i din burk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 20 september 2007 Författare Dela Postat 20 september 2007 Joney: Tyvärr klarade sig inte bicolorkejsaren och den andra lilla fisken )= Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 21 september 2007 Dela Postat 21 september 2007 Hej Fredrik!Såg att du letar efter en bra skrap till att ta bort det som sitter fast på rutan. Det är inte kul att sitta allt för länge med svamp. Jag hittade en algmagnet som man´var gjord för att ha rakblad på. Jag skrapar även kalkalger med min utan några problem. Jag köpte den på korallfisken i Linköping. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?ltr=K&t=15954 Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cougar Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Större chans att det blir mindre fel med en bred skrapa då man har bred anläggningsyta och man undviker att dra "snett" = repor... Fick läsa den meningen ett par gånger för att förstå Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 22 september 2007 Dela Postat 22 september 2007 Köpte på mig en sån här för ett tag sedan och jag har tipsat Fredde på Triton om att köpa in såna här till försäljning:Aqua Medic scraperJag började i 1920L med skrapa då jag handlade en från AkvarieLeasing, dock av en annan modell som mest liknade nånting målare eller dylikt arbetar med, med fast handtag.Den här är dock avsevärt mycket bättre och det finns reservblad att tillgå från Aqua Medic. Förutom att handtaget går att vinkla, är det även ett gängat hål i handtaget så du kan montera en förlängare. (Jag har inte hittat någon "pinne" att förlänga med, så det får väl bli något i PVC)Otroligt nöjd med denna!Finns härhttp://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?cat=c28_tank-cleanings.html Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 Vad händer i ditt kar?? Är jättenyfiken på att se bilder:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 25 september 2007 Författare Dela Postat 25 september 2007 Just nu det som händer är att jag pyttsar i massa MG-pulver för att boosta mitt MG från de 950 som jag hade upp över 1200 iaf.. kör 50ppm / dag. Så jag är väl snart kring 1100..Annars så betraktar jag hur alla kalkalgerna sakta försvinner från stenarna där det tidigare satt massor. Ser små gråa sjöstjärnor där som jag mer eller mindre vet är boven. Så snart blir det att försöka rensa bort dem så gott det går. Grr..Ska ju ned på akvarieresa nu till Ted, och alla där nere så jag ska väl köpa lite fisk och lite prylar och lite koraller hade jag tänkt.Sedan håller jag även på att planera att bygga om sumpen. Just beställt ett 450L akvarie.. för att bli ny sump =) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 25 september 2007 Dela Postat 25 september 2007 Ja dom där grå/blå sjöstjärnorna är ena riktiga pestisar! Borde du inte ha mellan 1300-1500 i magnesium i karet? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 Fredrik jag läste attt man inte ska höja Mg mer än 10 ppm / dygn. Läste det nyligen då jag själv håller på att höja nivån. Vem av oss är fel ute? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 Fredrik jag läste attt man inte ska höja Mg mer än 10 ppm / dygn. Läste det nyligen då jag själv håller på att höja nivån. Vem av oss är fel ute?Vad jag förstått så kan magnesiumet höjas lite snabbare än vad som rekommenderas, tror inte fisk eller korall tar skada av det, så länge man inte höjer alla 50ppm i en stöt utan sprider ut det över hela dagen (har gjort detta själv). Däremot så ska Ca inte höjas mer är ~10ppm/dag, helst över hela dagen det med, höjer man mer så kommer det nästan garanterat fälla ut calciumkarbonat i karet, viktigt är oxå att man hållet koll på KH, blir det för lågt så resulterar det i utfällning. Ioch med att man tillsätter ett änme så kommer det andra troligtvis att minska i samma takt, håller man koll på alla under tiden, kan man höja mg ena dagen och ca nästa, buffra kh varje dag om det behövs.Hur ser dina andra värden ut, Ca och Kh?Gömde: När jag fick upp mitt mg till över 1200 så minskade jag mg dosen lite och började pyttsa i ca oxå (mg på morgonen, ca på kvällen), på det sättet behövde jag inte höja ca så mycket när mg var upp på rätt nivåer, under hela tiden köll jag koll på kh med. Funkade bra för mig. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 26 september 2007 Författare Dela Postat 26 september 2007 Datrucka. Jag sprider ut det över hela dagen när jag doserar ut mitt MG. CA låg på 315 och vad KH låg på vet jag inte. Hade tänkt ha en mätarkväll nu ikväll och testa vattnet igen.Mvh Fredrik Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 26 september 2007 Författare Dela Postat 26 september 2007 Ja dom där grå/blå sjöstjärnorna är ena riktiga pestisar! Borde du inte ha mellan 1300-1500 i magnesium i karet?Ja, dem är riktigt dryga. Undra hur jag ska ta itu och försöka plocka bort dem innan dem blir för många och raderar alla mina kalkalger. Har snart mer kalkalger på rutorna än på stenarna. Det konstiga är att jag inte sett någon sjöstjärna sitta på rutorna, bara på stenarna. Hmm.Jag borde ha högre MG ja Är ju det jag jobbar på att lösa.Mvh Fredrik Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Shark Of Sweden Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 plocka dom du ser hela tiden så minskar dom nog:-) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 950 i mg räcker inte för kalkalgerna så där har du nog en orsak till att de försvinner, ljuset får inte vara för starkt heller och det kan också vara en orsak till att de finns på rutorna som antagligen inte utsätts för samma ljusstyrka som inredningen. Har du förändrat belysningen det senaste tiden? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 26 september 2007 Författare Dela Postat 26 september 2007 Acuario: Jag har inte ändrat belysningen på ett halvår 950mg är inte mycket nej. Håller på att buffra upp det nu, sakta men säkert. Kanske ligger på 1100 nu om jag har tur. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drullputt Postat 26 september 2007 Dela Postat 26 september 2007 Köp en harlequin räka så försvinner stjärnorna snabbt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 26 september 2007 Författare Dela Postat 26 september 2007 Men räkan antar jag dör när sjöstjärnorna är slut för denne? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg