Gå till innehåll

Fredriks (Fiends) 1400L väggakvarie


fiend

Rekommenderade inlägg

  • Svar 854
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Sådärja, dags för en uppdatring.

Nu har jag gjort ett 10%igt vattenbyte, satt ned en Wave box, fyllt på med 2 säckar finkornig sand och bytt ut en del lysrör mot osram 67, plus lagt på en till lysrörsarmatur med 2 st osram 67.

Belysningen består nu utav:

a) 1 st 8500k(?) + osram 67

a) 1 st 8500k(?) + osram 67

a) 2 st osram 67

Det är lite halvblått i akvariet, men betydligt snyggare än det helgula som jag hade tidigare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar blir en hel del kirurger, lite fler clowner, lite diversefisk. :)

Annars, korallerna så blir det gärna koraller som "rör" på sig. Som den där som jag visade upp ett foto på här. Vet inte vad den heter, men den är anemonlik. Riktigt tjusig och min utan tvekan stora favoritkorall :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt!

Den anemonliknande korallen på bilden är någon slags euphyllia.

Om jag skulle ha ett så stort kar skulle jag vara försiktig med vad jag stoppade i för koraller, måste ju vara jobbigt med väldigt snabbväxande mjukisar osv som sprider sig snabbt över karet och kan va svårt att få bort där man inte vill ha dom, eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia ja.. det känner jag igen :) !

Jag kommer inte stoppa ned så många snabbväxande mjukisar. Det blir nog en hel del hårda varianter. Har två stycken som har "vajande" saker.. om man nu räknar in den här Euphyllian som en hård korall? (antar det iaf) :)

Men det hela beror lite på vad jag hittar när jag har pengar över. I dagsläget är inte koraller av prioritet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten fråga som säkert redan blivit besvarad, men orkade inte läsa igenom alla 43 sidorna...

Vet inte om akvariet är i ett arbetsrum eller i sovrummet. Oavsett vilket...blir inte luftfuktigheten i rummet enorm!? Hur har du gjort för att hålla ner den?

Hemma hos oss har vi ett 420L i ett rum på ca 20m2 och under vintern (med stängda fönster och stängd v.rumsdörr) hade vi en luftfuktighet på upp emot 70%. Nu med öppet fönter och öppen dörr ligger vi på straxt under 40%...men med ett kar i din storlek borde det ju i princip rinna utmed väggarna...!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Euphyllia är en LPS... Bubbel korall är också en LPS som är "vajande" sån kanske du skulle kunna ha..

Då ska jag kolla lite på bubbelkoraller. Finns dem på artbeskrivningen här på guiden tro?

Man kan ha mjukkoraller också utan att de sprider sig för myycket. Ex Sacrophyton och Sinularis!

Snyggt kar!

Jag har en del sacrophyton och sinularis tror jag. Gillar även skivanemoner och knappkoraller :) det är grymt fint.

jag gillar verkligen ditt kar... det kommer nog bli hur läcker som helst med massa koraller i...

//jonatan

Tackar!

Jag tror det kommer bli kanon när jag får fart på kalkalgerna och får till belysningen.. och sen lite mer fiskar och några fler koraller allteftersom.

Vet inte om akvariet är i ett arbetsrum eller i sovrummet. Oavsett vilket...blir inte luftfuktigheten i rummet enorm!? Hur har du gjort för att hålla ner den?

Hemma hos oss har vi ett 420L i ett rum på ca 20m2 och under vintern (med stängda fönster och stängd v.rumsdörr) hade vi en luftfuktighet på upp emot 70%. Nu med öppet fönter och öppen dörr ligger vi på straxt under 40%...men med ett kar i din storlek borde det ju i princip rinna utmed väggarna...!?

Akvariet står i mitt datarum/extra sovrum. Dörren är dock bortplockad ut till hallen. Har inga problem med kondens eller luftfuktighet. Jag har iofs inget att mäta min luftfuktighet med, men jag har inget som rinner någonstans, eller nåt på fönster.

Det verkar fungera fint iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Jag tror det kommer bli kanon när jag får fart på kalkalgerna och får till belysningen.. och sen lite mer fiskar och några fler koraller allteftersom.

japp, det tror jag med... våra kalkalger har börjat få bra fart i tillväxten nu... när det väl har kommit igång så verkar det gå snabbt som 17...

och alla våra små fraggar som vi har fått tag på från alla snälla saltisar i våran närhet har börjat växa bra nu det senaste (efter vi har slutat att flytta runt dom) så fortsätter det så här så tror jag det kommer se riktigt bra ut om några månader redan så det är nog samma som med kalkalgerna... när dom väl kommit igång så går det snabbt...:)

och det blir nog samma i ditt när du får lite mer ljus över karet...

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gjorde du för att få igång kalkalgerna i ditt/ert kar? :)

Du skrev väl en tråd om att ditt mg och ca låg väldigt lågt?

Är troligen det som gör att kalkalgerna inte växer snabbt om du inte har åtgärdat problemet.

Om du har åtgärdat det, hur gick du tillväga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lågt CA och MG japp.

Har gjort ett 10%igt vattenbyte och kommer att göra ett till 10%igt vattenbyte nu så fort som jag fått upp vattennivån i min regntunna igen. Håller på och kör osmosen 24-7 nu.. :)

Har inte mätt nu sedan jag satt till sand och det nya vattnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lågt CA och MG japp.

Har gjort ett 10%igt vattenbyte och kommer att göra ett till 10%igt vattenbyte nu så fort som jag fått upp vattennivån i min regntunna igen. Håller på och kör osmosen 24-7 nu.. :)

Har inte mätt nu sedan jag satt till sand och det nya vattnet..

Ah ok, ja vattenbyten borde väl vara det enklaste sättet att få upp värdena i ett så stort kar.

Hur har du tänk att tillsätta ca, mg och karbonater i framtiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...