Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jörgen, jag vet inte hur du tänkte inreda akvariet, men ditt rev är ganska högt och med tvära sidor. Om du tänker ha mycket koraller så blir inte så många ställen att sätta dem på, speciellt inte om de behöver ljus(de på topen kommer att skymma ljuset för de andra). Ska du inte ha mycket koraller e de bara och köra för det ser bra ut.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen, jag vet inte hur du tänkte inreda akvariet, men ditt rev är ganska högt och med tvära sidor. Om du tänker ha mycket koraller så blir inte så många ställen att sätta dem på, speciellt inte om de behöver ljus(de på topen kommer att skymma ljuset för de andra). Ska du inte ha mycket koraller e de bara och köra för det ser bra ut.

/Janne

Jo jag har som tänkt på det, och min tanke är ju att ha ganska mycket koraller.. samtidigt tycker jag det är snyggt när det är mycket sten, och ju mer sten desto bättre för systemet...

Men jag inser att jag kanske måste ta bort en jävla massa sten och bygga det minde brant och mindre lågt, men det kommer samtidigt inte se lika bra ut och då blir det mindre stenvolym i systemet, om jag inte bygger ett stort jävla refugium och ha all sten i.... ja jag skall fundera lite mer.. annars får jag väl ploicka bort sten efter sten ju mer koraller jag skaffar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det fraggarna förresten? Någon bild på härligheten? Kommer dom att överleva?

Det går jättebra.. dom två hydnopororna mår riktigt bra, polyperna är väldigt stora och fina =) likadant caulustrean och det andra jag fick.. så ser ut att vara på rätt väg =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sorry, jag har varit jävligt inaktiv här på slutet.

Har fått fasst heltidstjänst nu och har varit så jävla trött när jag kommit hem från jobbet så jag har typ inte orkat göra nånting.

Men börjar väl komma in i gängorna snart iaf.

lägesrapport:

Förjävla massa alger nu, ser inte bra ut, måste få in en städpatrull gode snart samt ett gäng kirurger innan akvariet har vuxit igen :P

tänkte ev. beställa från reefzone eller JR nu till veckan när löningen kommer...

Skall även börja med vodkamotoden nu för att få ner lite näring och då förhoppningsvis minska på algerna.

Sen blir det att köpa ett gäng med pepparminsträkor för jag lider av glasrosor.

I övrigt mår alla koraller jättebra och växer och knakar och likaså ina clownfiskar :D

Det ända som inte trivs, vilket jag tycker är vädligt märkligt är stjärnpolyper.

Fick en sten med gröna stjärnpolyper av Wotan och det sägs ju vara typ det tåligaste som finns och växer som ogräs, men poyperna blir bara mindre och mindre och drar ihop sig mer och mer, nu är det bara ett fåtal polyper ute och dom är väldigt små.

vad kan detta bero på?

Jag har ju haft en massa knäppande ljud som gjort mig sömnlös vissa nätter, men nu så har jag fått svar på vad det är.

kollade in i akvariet här om dagen och ser då ett skal från en pistolräka flyta omkring i strömmen, så nu vet jag att det är en pistolräka jag har.

Det märkliga är att skalet var ändå ca 1.5 cm stort, och jag har inte sett räkan trots att ajg stiter och kolla med ficklampa på kvällar och så. så den må va bra på att hålla sig osynlig :P

Jag tar och lägger upp lite bilder senare på hur det ser ut men som sagt är det mest alger nu... :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GRATTIS till jobbet! :smiley20: Då blir det över mer pengar till karet då. Vad är det för jobb?

Inte kul med alger. Vilket typ av alger är det? Har du någon bild. Z. Scopas rekomenderas om det är alger som kirurger äter. Kan säkert finnas alger som just Scopasen inte äter också i och för sig.

Jag tror du kan vänta med pepparmintsräkorna tills du har mindre med alger för de kommer inte leta glasrosor så länge der finns mat som de äter som är mer lätt fångade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

GRATTIS till jobbet! :smiley20: Då blir det över mer pengar till karet då. Vad är det för jobb?

Inte kul med alger. Vilket typ av alger är det? Har du någon bild. Z. Scopas rekomenderas om det är alger som kirurger äter. Kan säkert finnas alger som just Scopasen inte äter också i och för sig.

Jag tror du kan vänta med pepparmintsräkorna tills du har mindre med alger för de kommer inte leta glasrosor så länge der finns mat som de äter som är mer lätt fångade.

På ett dagis på en småbarnsavdelning. så vi håller på skoal in massa 1-åringar, därav tröttheten :P

Hehe jadu jag tror jag har alla alger man kan ha.. kan ta lite bilder sen och lägga upp men det är massa olika alger..

Har även växt upp typ 10 olika sorters makroalger, och det tackar man väl inte nej till.. men dom lär ju också rensas då kirugerna hälsar på :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer nog. Men jag tror du måste ta trådalgerna manuellt för det brukar inte vara någon rykande åtgång på dem i första taget. Har du någon teori varför du har fått så mycket alger? Du måste komma på vad som är fel så de inte kommer åter igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Macroalgerna kanske du kan plantera i sumpen så kirurgerna inte kommer åt dem? =)

Grattis för övrigt till jobbet! Du vågade som inte hoppas tidigare, men nu äre ju nice!

Mindre tid i akvariet, men mer pengar att plöja ned i det! ;)

Jo jag får göra nått sånt.. måste dock plugga dit nån belysning annars lör dom inte bli långlivad därnere :P

Tack.. hehe jo det blir ju så :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer nog. Men jag tror du måste ta trådalgerna manuellt för det brukar inte vara någon rykande åtgång på dem i första taget. Har du någon teori varför du har fått så mycket alger? Du måste komma på vad som är fel så de inte kommer åter igen.

jag har ju haft väldigt mycket fosfat i vattnet och har haft svårt att få ner värdena.. men nu äntligen mäter jag 0 i fosfat så förhoppningen är ju att tillväxten skall avta..

sen har jag mycket nitrat också.

Men skall ju börja med vodka nu så då skall jag välan få bukt med problemet.

jasså, ingen som gillar trådalger? får ta en tandborste och gå lös på stenarna då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till jobbet, hårdrockarn! post-2432-14468913366389_thumb.gif

Vad gäller alger så vore det nog bra om du postade några bilder på kaoset så vi får chansen att bedöma vad det är för typ och omfattning av problemet.

Kan berätta två scenarion jag varit med om:


  1. I 1920L-burken där vi fick enorm tillväxt av trådalger tack vare höga fosfatnivåer. Lösningen var Rowaphos i en Deltec FR509 i sumpen, samt en städpatrull av sniglar i olika valörer, Salarias fasciatus samt ett antal sjöharar. Städade ur burken på bara en vecka.
  2. Mitt 112L där trådalger började täcka bakrutan. Efter ett par veckor verkade näringen till dessa ta slut och dom blev brunaktiga och efter ett gästspel av en Salarias fasciatus (lawnmower blenny) så blev det rent hus på bara 3 dagar, sedan fick jag mata den med algtabletter i brist på mat innan den fick åka till 1920L-akvariet.

Alldeles oavsett så var det två kombinerade tekniker som gjorde rent hus; ner med näringsämnena samt konsumtion av själva algerna. Att enbart förlita sig på att få ner näringen kan ta väldigt lång tid och väljer du att låta bli det kommer det upp nya alger...

Mitt råd:

  1. Se till att din Rowaphos har bra genomströmning så strumpan inte sätter igen allt för fort. Det är finkornigt material så det sätter lätt igen. Mät fosfatvärdena.
  2. Beställ dig en Salarias fasciatus tillsammans med en mindre armé av sniglar. Även om någon/några skulle dö ut av svält så håller dom lämpligt bestånd beroende på mat-tillången i ditt kar.

Du kan hälsa Wotan att jag har nyligen hittat åt våra två återstående sjöharar nu så ni är välkommen att avlasta oss från dom... Ni kan ju ha varsin? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja lite efterlängtade uppdateringar med bilder och så då... =)

Som sagt så har jag problem med alger, men jag har nu fått ner fosfaten till 0 helst plötsligt, och jag upplever att tillväxten har avtagit krafitgt, visst det är fortfarande tillväxt medn inte alls lika krafigt. Dock så är Nitraten stadigt på 20 och har så varit hela tiden.

Funderar på om det kan vara så att fosfaten inte har "försvunnit" i rowaphosen utan att allting har obsorperats i algerna som växt till sig, men om jag då skördar alla alger med nån fisk så borde ju det försvinna på den vägen då?

Jag kör med rowaphos i en strumpa i sumpen som jag låter en pump spruta mot så det rörs runt lite i strumpan.

Jag kör även zeosands nollnitrat, och har just börjat dosera i vodka 6 ml / dag i mitt system, så får vi se om jag får bukt även med nitraten.

Tanken är att köpa en salarias och 4 kirurger snart så får dom mumsa i sig, och förhoppningsvis skall det inte bidlas några nya alger nu när jag fått ner fosfaten och även börjat med vodka.

Först kommer 4 bilder på fula alger jag vill bli av med, sen kommer massor av bilder på makroalger som har växt upp, säkert 20 olika sorter =)

sen kommer bilder på lite koraller. och där har jag även en fråga. sista bilden är på mina stjänrnpolyper som bara blir mindre och midnre.. alla säger att det är ogräs och växer så bra, men poylperna blir bara färre och färre och mindre och mindre i storlek.. vad är felet? :/

post-2407-14468913379393_thumb.jpg

post-2407-14468913379639_thumb.jpg

post-2407-14468913379932_thumb.jpg

post-2407-14468913380171_thumb.jpg

post-2407-14468913380391_thumb.jpg

post-2407-1446891338061_thumb.jpg

post-2407-14468913380817_thumb.jpg

post-2407-14468913381141_thumb.jpg

post-2407-14468913381418_thumb.jpg

post-2407-14468913381725_thumb.jpg

post-2407-14468913382002_thumb.jpg

post-2407-14468913382283_thumb.jpg

post-2407-14468913382536_thumb.jpg

post-2407-14468913382815_thumb.jpg

post-2407-14468913383136_thumb.jpg

post-2407-14468913383434_thumb.jpg

post-2407-14468913383766_thumb.jpg

post-2407-14468913384143_thumb.jpg

post-2407-14468913384493_thumb.jpg

post-2407-14468913384746_thumb.jpg

post-2407-14468913385358_thumb.jpg

post-2407-14468913385621_thumb.jpg

post-2407-14468913385869_thumb.jpg

post-2407-1446891338611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...