Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja fan får ta en extra månad eller 2 om det blir så.. kommer bli så mkt mer nöjd över denna lösning så :D

kommer bli lite stabilare och kanske kunna ha nån mer fisk också då det blir mer simutrymme i karet eftersom jag skalar bort en del sten och så blir det en mycket större sump så det bli ju även mer vattenvolym =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har idag mätt vattenvärdena igen, eftersom jag bestämt att jag skall göra det varje torsdag.. nu är ju allt vatten och sten i ett temporärt kar och allting har ju som förskjutits i mina planer, och det kommer säkert ta 2 månader till innan jag stoppar i nått levande, men mäter ändå för skojj skull =)

Mätte bara näringsvärdena denna gång dock.

Fosfat 0,25 (föra mätningen 0.35 före det 0,50)

Nitrit 0 (0.1 & 0.1)

Nitrat 10 (15 & 10)

Sosfaten är då sakta på väg neråt som tur var, och nitriten har nu nått 0 så det känns ju okcså bra.. bara nitraten som av nån anledning inte gått ner sen förra veckan, men det kommer väl =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där ser ju bra ut! vad har du tänkt använda för material att klä in den med?

blir spånskiva som jag rollar ett antal varm så det blir fuktbeständigt...

sen kommer alla sidor enkelt gå att häkta bort för att komm åt i sump eller överskåp osv =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer köpe ett 222 liters akvarium att använda som ny sump, eftersom jag vill ha ett större teknikfack och så vill jag ha ett fack för sen eftersom jag inte kommer kunna ha lika mycket sten i akvariet eftersom jag kör på mittenrev.

Nu är problemet att jag vill ha returpumpen på samma sida som ytvattnet kommer ner för att slippa massa dragningar av slang och rör, så jag tänkte ev. göra sumpen på detta vid. vad tror ni om detta? =)

1. här kommer överinningsvatnet

2. stenfack

3. teknikfack

4. bubbelfälla

5. returfack

post-2407-14468913141584_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger exakt samma som stig, gjorde mitt fack väldigt lite och det kan högst försvinna ca 2 liter sen går pumpen torr. Enda fördelen med detta är om det skulle bli stopp i standpipen, då kan det endast komma upp några liter och huvudkaret kommer inte svämma över. Så det finns både för och nackdelar med ett lite fack. Har du automatisk påfyllning skulle jag gör det hyfsat litet, men inte för litet för då kommer påfyllning pumpen gå ständigt.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger exakt samma som stig, gjorde mitt fack väldigt lite och det kan högst försvinna ca 2 liter sen går pumpen torr. Enda fördelen med detta är om det skulle bli stopp i standpipen, då kan det endast komma upp några liter och huvudkaret kommer inte svämma över. Så det finns både för och nackdelar med ett lite fack. Har du automatisk påfyllning skulle jag gör det hyfsat litet, men inte för litet för då kommer påfyllning pumpen gå ständigt.

mvh Emil

Gällande att använda litet fack till returen, jag har det så för jag vill ej kunna svämma över karet vis stopp i standpipen som sagt tidigare.

Men det innebär ej att påfyllnadspumpen går ständigt, kan justera på olika sätt hur känslig den ska vara att slå på/av. Själv har jag så att påfyllnads-slangen fyller ej på i returfacket direkt, utan i facken innan. Så vattnet måste passera genom bubbelfälla och refugim innan det når nivåvakten. Det gör att det blir viss fördröjning så lite extra vatten fylls på.

Detta gör att nivågivaren ej ligger på gränsen hela tiden och slår på/av.

Emil, kan vara ngt att tänka gällande mitt tips om påfyllning från Classe du skrev du skulle bygga igår med vattenfyllda fiske-flötet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så jäätelitet blir ju inte facket. kommer ju gå efter hela långsidan samt den lilla kuben på slutet, och som sagt jag har ju automatisk påfyllning så =)

Men kan ju alltid ändra proportionerna.. och angående stenfaack efter returfack, så självklart gå rdet ändra.. för övrigt så tror ni på denna ide? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra ide Henrik ;) Men detta funkar tyvärr inte för mig :(

Så här ser min sump ut, skulle jag sätta flötet i det stora utrymmet så måste den vara perfekt inställd och känna av nivåer på 0,5-1 cm, men i mitt reurfack blir det kraftiga nivåskillnader och därför tror jag det är bättre att sätta den där. Jag vill att mitt vatten ligger endast 0,5-1 cm ovanför glaset till bubbelfällan, annars kan allt det vatten som ryms på några cm i det stora facket komma upp i karet, inte bra :/

untitledph1.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Emil,

jag kanske missförstår dig nu.. men du måste ha nivåvakten ireturfacket, det är där som nivån sjunker. jag har den i det facket, men har slangen från påfyllnadspumpen så den fyller på i fack innan returfacket ( i din bild stora facket), just för att få fördröjningen så lite extra fylls på och strömbrytaren ej sligger och slår på/av hela tiden.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Emil,

jag kanske missförstår dig nu.. men du måste ha nivåvakten ireturfacket, det är där som nivån sjunker. jag har den i det facket, men har slangen från påfyllnadspumpen så den fyller på i fack innan returfacket ( i din bild stora facket), just för att få fördröjningen så lite extra fylls på och strömbrytaren ej sligger och slår på/av hela tiden.

~Henrik

Nu hänger jag med på vad du menar :) Tack för tipset!

Jörgen det ser mycket bra ut :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om ni regaerar på att benen ser lite snea ut så är dom inte fastsatta upptill än utan överdelen ligger bara lös på så att vi skulle få se hur det kommer bli, dom skall sedan riktas in och stätas fast med vinkeljärnen som ligger på bänken.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte borrat, utan kör med en ytavrinnginsbox, därav det lilla skäåpet på häger sida :D i det skäpet skall även ett par strömbrytare sitta på utsidan för att tex kunna slå av alla cirkpumpar vid matning =)

Fredrik har gjort en sån smart lösning så att hela ena långsidan kommer bli en enda stor lucka. jag lyfter hela sonika av hela spånskivan som hålls på plats med starka magneter =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra med strömbrytare så det är enkelt att slå av strömmen istället för dra ur sladdar, kan ju sätta timer med tiden för ev. foderautomater så de går samtidigt som cirkulationen är av.

Dock stoppar jag ej pumparna vid matning:

+ Maten sprids mättre till alla fiskar, koraller, räkor mm.

+ Vill helst vara närvarande när man stoppar/startar cirkulationen till sumpen så inget skummt händer med tex. nivån till standpipen pendlar lite, returpump går torrt, automatisk påfyllningen startar och hänger sig mm. Man provar ju med strömavbrott så det ska funka.. ,men men..

- Mat som skulle blivit uppäten direkt kan fastna mellan LS mm

Magneter finns på Classe i 10 pack, ej stora och kraftiga, men din lucka kanske står mot skivan på golvet så den behövs bara hålla på plats så den ej rammlar ut?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe karet står tomt på golvet och ett lånat kar står vbredvid med all sten och vatten ... vet inte om jag skulle vilja lyfta ett 540 fullt med vatten och sten :P

Hehe jo jag tror det blir jättebra.. jag kommer vara skylldigt Fredrik en stooooooooooor tjänst efter det här..

han får välan byta bostad typ 10 gånger framöver så får jag själv bära 1400 lites karet emellan elelr nått :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...