Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Nee men boring. Kan du inte ta ett nytt lån o fixa dina skulder... ;)

Hoppas det löser sig!

Dave

Ett nytt lån för att lösa ett annat? Nä, bättre att bli skuldfri. Ingen som ser på Lyxfällan? :)

Vi blir en saltvattensakvarist färre här i Umeå.

Mvh Fredrik

Det blir ni ju inte, akvaristen finns kvar, bara det att karet inte gör det. :) Ni får träffas och diskutera som vanligt ivf som helst.

Tycker du tar rätt beslut Jörgen.

Det gäller att ligga på plus om man ska starta salt.

Välkommen tillbaka när det går bättre för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Neeej! Tråkigt!!!

Fasen, jag som var så imponerad på din framfart och din fina start... OK, pengar kan vara ett gissel, men vad har strulat för övrigt? Allt händer ju inte över en dag eller en vecka, det vet då jag efter erfarenheten.

Tycker det här är jättetråkigt, verkligen!

Finns det ingen som helst chans att du kan fortsätta på något sätt, men i mindre skala?

Tankar i huvudet:


  • Skaffa en liten burk 100-150L, dom brukar vara riktigt billiga
  • Satsa på lysrör, T8:or om det krävs, allt för den lilla pengen
  • Jag har en skummare om du absolut behöver en, som skulle kunna passa i en sån liten burk... Heck, då kan få ha den på långtidslån!
  • Spara och använd c:a 15-20kg av den underbara LS du har fått tag på!

Tänk "low-tech" och kör inte mer innevånare än du har just nu.

Jag kan hjälpa dig så mycket det går med att försöka befolka ditt nano...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt klart med ramq.. kör på ett low-tech och behåll lite av det du har. Varför inte köra AC1000V-skummaren i ett lowtech-kar? ;) då har du kapacitet så det räcker och blir över :D

Du har ju Glomat-T8rör.. dem kan du använda.

LS har du..

Vatten och salt har du.

tester har du :)

Fiskar har du..

Koraller har du..

Så, sälj av det som du inte behöver, dvs en del LS, karet, bänken, MHarmaturer, (ev skummare och UVC om du byter ned dig), och kör på ett litet kar. Kanske du kan använda sumpen som kar?

Och fixa tag på ett litet kar att ha som sump. Vet att Jörgen i Obbola ska sälja några av sina små kuber. Sätt dit en skummare så har du det kirrat.

Går ju använda delar av din stora möbeln till att bygga en ny liten möbel utav om inte annat =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara instämma med alla att det var hur tråkigt som helst :-(

Hoppas verkligen att den ekonomiska situationen löser sig för dig. Det är oftast bättre idé att betala av skulderna först, hoppas att du kan behålla en del till ett mindre akvarium så som några ovan nämnde. Jag är nästan övertygat om att hur det än blir så kommer du tillbaka igen då det är omöjligt att sluta med salt:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har varit i liknande situation, problem med luftfuktigthet, hög el-räkning, lite irritterad på ljudet, dåligt med pengar. Jag sålde mitt 670l kar och gick tillbaka till sötvatten, under en period.

Men sen kom suget tillbaka och nu har jag salt igen. Men gör det som känns rätt, det finns alltid en möjlighet att komma tillbaka senare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt det där Jörgen. Men jag förstår det med värmen i lägenheten det måste vara outhärdligt både för dig och akvariet. Då antar jag att jag får behålla prylarna du skulle ha. Det finns säkert någon annan som vill ha dem :) Hoppas det löser sig och du kommer tillbaka snart till hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, som sagt tidigare...

Satsa på ett low-tech kar och ge inte upp helt. Skulle du få sålt tillräckligt mycket för att betala av skulderna och ändå komma i hamn med ett litet nano, ja då kan du vara nöjd. 100L kör jag själv så det är ingen rocket-science, men man får ta det lungt med belastningen... Budgeten har legat kring 350:- för karet med belysning och sedan stenen. Korallerna är gratis-fraggar och det enda jag behövt investera i är rätt mängd LS och lämpligt lysrör.

Det går att hålla en mager plånbok tills saker och ting ordnar upp sig. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt det där Jörgen. Men jag förstår det med värmen i lägenheten det måste vara outhärdligt både för dig och akvariet. Då antar jag att jag får behålla prylarna du skulle ha. Det finns säkert någon annan som vill ha dem :) Hoppas det löser sig och du kommer tillbaka snart till hobbyn.

Jo fy fan, känner att man inte mår bra av det... :/

Får vänta till jag köper villa med källare :D

Ja det är särert nån som vill köpa lite ultraphos i denna stad =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tråkigt att läsa Jörgen. Luftavfuktare finns på COOP för 1200:- just nu om de kan va till nån hjälp.

Tack för tipset Ted, men måste ju ha en AC också, och råd till strömmen som skall försörja dessa osv..

Tror nog det är bäst att lägga ner till jag har ett bättre boende, och ekonomi.

Tack för all hjälp jag fått Ted, hoppas vi håller kontakten på MSN =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...