Gå till innehåll

Jörgens 540 liters rev.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Så jag då börjar det likna nått, så därför startar jag en ny tråd för att dokumentera mitt projekt =)

Detta är hur bygget kommer att se ut:

Akvarium: 540 dala zooline

Överrinningsbox: Aquamedic 5000 l/h

Sump: ca 100 liter färdigbygd från lagunen

Skummare: AquaCare 1000V

Belysning: Arcadia 2x250 MH + 2x30w T8

Automatisk Osmospåfyllning: DeltecAquasat + doserpump

Returpump: Aquabee 2000l/h

UVc: Vecton 25 W drivs av en vanlig Maxijet

Cirk: flera olika pumpar på totalt 15.000 l/h till att börja med

Ytterfilter: Eheim 600 l/h jag tänker ha Rowaphos och kol i.

Samt diverse slangar, kopplingar, korallgrus och sist allt salt och alla tester jag behöver =)

Börjar nu med att infoga några bilder på mitt rum, ja jag har ju bara ett rum i lägenheten.

Och på akvariebänken som är på plats åtminstone.

Avslutar med en makrobild jag provade ta på när min orm äter en mus.

Så kommer mer bilder under veckan när jag får kar och dyligt =)

post-2407-14468912957601_thumb.jpg

post-2407-14468912957923_thumb.jpg

post-2407-14468912958209_thumb.jpg

post-2407-14468912958468_thumb.jpg

post-2407-14468912958732_thumb.jpg

post-2407-1446891295899_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 415
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är det en kungspyton?.

Jepp det är en kungspyton =)

Kommer uppdatera er i princip dagligen så fort jag får hem karet och grejjerna =)

Kommer troligtvis åka till stockholm om 2 veckor tillsammans med Fiend och hans polare och köpa 110 kg Levande Sten på JR.

Och förhoppningsvis en AquaCare skummare om allt går som tänkt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är en kungspyton =)

Kommer uppdatera er i princip dagligen så fort jag får hem karet och grejjerna =)

Kommer troligtvis åka till stockholm om 2 veckor tillsammans med Fiend och hans polare och köpa 110 kg Levande Sten på JR.

Och förhoppningsvis en AquaCare skummare om allt går som tänkt =)

Roadtrip bigtime! :D

Tror att Sillen här på forumet var sugen på att haka på oss om vi ska in på JR och svänga förbi krokarna där i storschtaaan..

Har vi tur blir vi kanske 4 st också om Wotan hänger på. :)

Det är bra att vi är flera igång på ett litet "område" för då kan vi alla dela erfarenheter och hjälpas åt på ett fysiskt sätt också.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer troligtvis åka till stockholm om 2 veckor tillsammans med Fiend och hans polare och köpa 110 kg Levande Sten på JR.

Och förhoppningsvis en AquaCare skummare om allt går som tänkt =)

Håll på din AM skummare då jag köper den av dig om allt går som det är tänkt. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte hälsa på er när ni passerar storstan. Kul att träffas live. Hoppas det går att ordna bara.

Kommer följa projektet med intresse. Glöm bara inte bort att tipsa JR att ni tänkre köpa över 100 kg LS när ni är där så at det har hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer följa projektet med intresse. Glöm bara inte bort att tipsa JR att ni tänkre köpa över 100 kg LS när ni är där så at det har hemma.

Sist jag ringde hade dom knappt nånting hemma, så det är värt att kolla upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom får hem sten till veckan sa dom när jag pratade med dom sist!

det sa dom till mig också... sen kom skansen(?) och länsade dagen efter så när jag kom var det assint kvar :x

förstå mig rätt, jag menar inget ont om jr.. men ska man åka en bit är det bäst att boka grejerna man ska ha så det finns när man kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, idag har jag varit och köpt karet och en del av tillbehören och så =)

Vart en del ändringar av inköp tex:

Osmospåfyllningen blev en Deltec Aquastat nivåvakt med en Aqua Medic SP 3000 som pump till.

Returpumpen blev inte en OR3500 som jag fick för mig han hade inne utan en AquaBee 2000 l/h

kommer under morgondagen att bygga min sump och lite mer tillbehör jag behöver, så kommer jag under kvällen att bygga ihop allting och dra allt klart.

Så på torsdag blir det att börja hämta osmosvatten på Lagunen och vänliga akvarister och hämtar resten under helgen, så då skall det vara färdigfyllt och saltat =)

Sen hämtas skummaren i stockholm om 2 veckor tillsammans med min levande sten.

Här kommer iaf bilder på karet som står på sin rätta plats =)

post-2407-1446891296073_thumb.jpg

post-2407-14468912961033_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart en del ändringar av inköp tex:

Osmospåfyllningen blev en Deltec Aquastat nivåvakt med en Aqua Medic SP 3000 som pump till.

Bah. Ubbe vägrade svara igår så jag fick inte tag på honom. Grr..

Gratulerar till ditt val av Aquastaten, tycker den är mer "proffsig" än Aqua Medics SP 3000 Niveaumat faktiskt, främst flottören.

Du skulle faktiskt kunna driva vattenpåfyllningen med en vanlig Maxijet-pump tills vidare istället för doserpumpen, som vi kör. Det är inte förrän du ska köra med kalkmixer eller reaktor som du kan tänkas behöva så långsam matning som med en doserpump.

Sjutton också. Hade jag vetat att han hade en Aquastat över hade jag garanterat handlat den av honom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lutar det åt att jag istället för att öpa 100 kg levande sten på JR istället köper 150-200 Kg sten av Ingvar Hellmalm.

Jag har ju blivit avrådd att köpa beggad sten, och hade därför bestämt mig för helt ny sten. Men just Ingvar bör väl vara att lita på, vad jag sett från bilderna i akvariet så bör väl stenen hålla yppersta kvalite?

150Kg ingvar sten borde väl vara bättre än 100 Kg Jr sten? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är sumpen färdig.. det blev INTE speciellt vackert, diverse silikonklet överallt osv :P

Men den är ju inte tänkt att stå framme till allmänt beskådande så va fan :P

Nu är ju mittenfacket inte alltför stor..

Där skall i första skede rymmas skummare och levansde sten, och en pump som skall suga luften ur överinningsboxen, och det skall väl inte vara några problem alls.

Men senare när jag skall trycka in fosfatfilter, nitratfilter kalkreaktor osv så blir det problem, men det får jag välan låsa då :P

post-2407-14468912961698_thumb.jpg

post-2407-14468912961923_thumb.jpg

post-2407-14468912962128_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...