Gå till innehåll

Hålla Ca &Mg uppe med doserpump?


Andreas K

Rekommenderade inlägg

Jag är sugen att köpa 2st doserpumpar som ska tillsätta Ca & Mg. Som det är just nu så tillsätter jag manuellt när jag är hemma. Men jag är borta i jobb under veckorna så det blir inte en jämn tillförsel, jag måste maxdosera varje dag jag är hemma. Trots detta kommer jag inte upp i önskvärda nivåer. Så min fråga till er är.

Är det någon av er som tillsätter Ca &Mg med doserpumpar?

Är det ett smidigt sätt?

Vilket märke på kemikalierna har ni?

Vilket märke på pumpar har/rekomenderar ni?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grotech tycker jag har fått bäst betyg här på sidan (har den själv)..inte den billigaste men mest pålitliga och kvalitéts pumpen...jag tror att det går alldeles utmärkt att dosera ca och mg..jag doserar vodka med den men kommer snart att köpa en till för ca oxå..så kör hårt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ.

Det finns en slangpump (AquaCare) med tre enskilda slangar i samma pump som går fint att använda som doserare. Då kan du dosera tre separata vätskor i för sig med lika mycket ur varje. Jag kör både en sådan och Grotech. Bra kvalitet på båda men Aquacaren är tyst och mina grotech låter rätt mycket men den är förvisso 15 år gammal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen grabbar, Det lutar åt den här pumpen http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3249

Vad tror ni om den? Sen en fråga till, om man blandar tropic marin bio calcium i osmosvatten i en liten flaska håller det sig blandat eller lägger det sig som damm på botten efer ett tag?

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas K:

Har du sett denna tråden

Hur bra ska en doserpump pumpa?

Så även här är det olika tycke och smak. Har hört så mycket olika men skulle själv sattsa på en grotech om man skulle behöva en slangpump.

Kolla in denna länken kanske kan detta vara nått??

pcp.gifpcp.gifpcp.gifdcp02477_132.jpg pdot.gifPeristaltik-Dosierpumpe SR10 zum Einbau in Frontplatte oder Gehäuse

12Volts upp till 1liter/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen grabbar, Det lutar åt den här pumpen http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3249

Vad tror ni om den? Sen en fråga till, om man blandar tropic marin bio calcium i osmosvatten i en liten flaska håller det sig blandat eller lägger det sig som damm på botten efer ett tag?

MVH/ Andreas

Du får ju betala rätt mycket för elektroniken. En slangpump med smal slang och en elektronisk timer klarar det lika bra. Tycker i alla fall jag.

http://www.aquacare.de/1meer/e1meer.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips grabbar.

Jag provade att blandada TM bio calsium med osmosvatten, men det tog bara några minuter innan det mesta lagt sig på botten.

Så jag får tillsätta manuellt tills det har tagit slut på burkarna. Jag åtekommer med vad det blir för lösning med pumparna.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kasta mig in lite i diskussionen, jag doserar också ca och mg manuellt. tycker det funkar bra, men nån gång i framtiden kommer jag säkert lessna på det..

är det den här lösningen från grotech ni tycker är så bra?

trace3ka_2.jpg

4 lök är ju inte billigt, men man får ju iaf en komplett anläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kasta mig in lite i diskussionen, jag doserar också ca och mg manuellt. tycker det funkar bra, men nån gång i framtiden kommer jag säkert lessna på det..

är det den här lösningen från grotech ni tycker är så bra?

trace3ka_2.jpg

4 lök är ju inte billigt, men man får ju iaf en komplett anläggning.

Exakt den där har jag, 15 år gammal. Funktionen är bra men den låter som ett tröskverk när den går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ingen som vet om IKS gör bra doserpumpar? P.g.a. det "billiga" priset överväger jag en slangpump med tre slangar likt den Capote använder från Aquacare. Skulle ni valt Aquacare eller IKS (ungefär samma pris)?

Sedan undrar jag om det går att justera flödet i dessa slangpumpar på något sätt (det kommer lika mycket från varje slang). Skulle det t.e.x. gå att strypa utloppet för mg i förhållande till ca eller ev med en svagare lösning för mg och samma flöde? Har ni några smarta tips?

En annan tanke jag hade var att eventuellt försöka göra en DIY med en luftpump kopplat till de vattenlyftanordningar som jag har i min planktonreaktor som fungerar genom att luftpumpen skapar ett undertryck (tror jag) vilket gör att vattnet i röret lyfts upp. Skulle nog behöva en ganska kraftig luftpump dock... Eller också kanske man skulle kunna koppla en luftpump under behållaren med t.e.x. CA så att det bildas en hävert och att detta sedan trycker upp vattnet till karet när pumpen går igång (med två ventiler och en T anslutning)...

Idéer tas tacksamt emot för tyvärr har jag inte råd att lägga fyra papp på detta.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vet om IKS gör bra doserpumpar? P.g.a. det "billiga" priset överväger jag en slangpump med tre slangar likt den Capote använder från Aquacare. Skulle ni valt Aquacare eller IKS (ungefär samma pris)?

Sedan undrar jag om det går att justera flödet i dessa slangpumpar på något sätt (det kommer lika mycket från varje slang). Skulle det t.e.x. gå att strypa utloppet för mg i förhållande till ca eller ev med en svagare lösning för mg och samma flöde? Har ni några smarta tips?

Jag har "snikmodellen" av IKS, en singelpump som drivs med 12V-pump. Den fungerar bra och har samma pumphus som den större IKS'en som dessutom är samma som grotech använder. Den surrar ganska ordentligt när den går men det spelar ju inte så stor roll när den går så lite.

Enda vettiga sättet att justera mängden är att ha minut-timer.

Hmmm... en t-koppling med rör ner i två vätskor. Undrar om den då suger lika mycket ur båda. Det måste jag testa !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter,

hur blev det med doserpumparna?, vilken lösning körde du på?

~Henrik

Har inte bestämt mig ännu, lite ont om cash (mer än vanligt) sedan renoveringen men jag har lagt bud på en begagnad här i Finland från Grotech. Får se hur det går, han vill ha 300 eur för en grotech TEC 3 med tre kanaler som kostar 358 eur ny. Har lagt mig på 250 eur och hoppas han accepterar (om det bara 58 eur köper jag hellre en ny).

Får se hur jag gör, är mycket sugen på en tunze wavebox också. Fan man börjar så smått inse att man hade kunnat hitta en billigare hobby ;) .

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, förstår vad du menar..

letar själv efter doserpump,,, men ej kunna bestämma vad som är mest prisvärt.. bäst är väl grotech... men frågan är hur mkt det skiljer mot andra..

men Grotech har bara 3 kanalers, skulle vilja ha 4 så man kan köra annat med tex vodka förutom tex balling. Grotech har påbyggnads kit om man vill ha fler än 3 kanaler, men vill bara ha 1 modul.

Kollade du ngt om IKS?, ser att ders 3-kanal ligger på 230 Euro ny

http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/dosiertechnik_vario3plus.php

(vet dock om den är komplett eller behöver ngt mera??)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...