Gå till innehåll

Uppstart av Rekord 110


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag missade detta i all hänförelse. 2x54w blir 27w per rör så det blir 50% mer W per rör detta borde väl bränna ut rören ganska snabbt misstänker jag. För att få samma watt med vanliga drosslar så behövs det 2 rör till så han använder egentligen 6 rör men ökar effektiviteten istället med att trimma de 4 han har. Finns det någon kunnig på detta område?
Dessa 4x18W borde ju dock vara i rejäl overdrive då de körs på 2x55 ballast om jag förstått det rätt.
Då står det explicit "Multiwatt" på donen.

Naturligtvis sitter jag på en hög 1x54W Quicktronic... icke multiwatt. :smiley22:

Ah, mitt taffliga svar var ett försök att svara Svärd och GustavF, inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så det är då 4x18w han kör men med bättre drivdon för ett flimmerfritt ljus.

De där donen är ju gjorda för två rör och jag vet inte vad som händer när man kopplar in 4 stycken istället. Det troliga är väl att donet ställer in sig på rätt totala "system-watt", men varför han kör så vet jag inte om det blir mer flimmerfritt eller bara kanske att det är billigare och funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Looking good Martin.. Lite mer sten skulle ju inte skada som sagt sedan skulle jag köpa in en fluval ytvrinning och koppla till den mp:n som du har där nere så att du får bort fettfilmen från ytan..

Nu är det mer sten :) 7kg till. Denna sten är aldeles färsk, så nu lär det definitivt dröjja lite innan man går vidare med lägre djur.

Om man tittar på det interna filtret så sitter det ett galler där. Pumpen som sitter i filtret suger in vatten därifrån. Min tanke var att det får fungera som ytavrinning för att få bort ytfilm. Om det är en dålig ide så har jag ju en fluval jag kan stoppa dit.

Har även en strumpa Rowaphose i det filtret.

http://haaga.aqua-web.org/

kolla den här också.

Japp, Taipo's minirev som finns på den sidan är lite av en inspiration till framtida armatur.

post-2600-14468912975588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Placerade en pump i "orginal hålet" och borrade ett nytt hål ca.10-15cm längre ner för andra pumpen. Det blir inte så mycket utrymme kvar men det du får plats med någon strumpa med nitrit/nitrat filter eller liknande..

Tog du ut mellanväggen då eller? Utan att ha karet framför mig känns det som att det skulle vara svårt att få bort den, men samtidigt inser jag inte hur pumparna får plats med väggen kvar (såvida de inte är mindre än jag tror).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något nytt kring belysningen?

Tittade lite på Monolux/Duolux och det är helt klart såna du har, om du har ett eller två rör. Multilux är lite mer "modulärt" system och dom går att köpa i efterhand.

Taipo har ett Juwel Rio 125, vilket har Multilux-belysningen redan "orginal", därav den där sargen som täcker hela överdelen.

Smart av honom att satsa på några Glomater, borde fungera lika bra för dig, bara du borrar ur/dremlar ur innehållet i lådan. Trist med budgetmodeller, men tänk såhär; du kunde ha vart ägare av ett Aquael med formpressad armatur! :död:

Jag överväger att göra som Taipo och skaffa en stor plastskiva att montera rören på. Antingen det, eller ha en hängande armatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något nytt kring belysningen?

Tittade lite på Monolux/Duolux och det är helt klart såna du har, om du har ett eller två rör. Multilux är lite mer "modulärt" system och dom går att köpa i efterhand.

Taipo har ett Juwel Rio 125, vilket har Multilux-belysningen redan "orginal", därav den där sargen som täcker hela överdelen.

Smart av honom att satsa på några Glomater, borde fungera lika bra för dig, bara du borrar ur/dremlar ur innehållet i lådan. Trist med budgetmodeller, men tänk såhär; du kunde ha vart ägare av ett Aquael med formpressad armatur! :död:

Jag överväger att göra som Taipo och skaffa en stor plastskiva att montera rören på. Antingen det, eller ha en hängande armatur.

Jag forskar just nu i alternativet att köpa ramen till ett Rio-kar (kollat med min lokala butik och de skulle återkomma). Om den inte går att få tag på, alternativt är för dyr, så gör jag nog en egen ram av plywood. Jag bygger sedan ett lock i plywood och fäster armaturen i den. Blir så i princip som som Taipos. Det finns 2x20W balaster för 320 kr med "vattentät" koppling till rören. Två sådana och 4 reflektorer och man har Taipos system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du nu är inne på ämnet Juwel Rekord; Hur är silikonfogarna på dom? Är det slätstrukna fogar så det är snyggt gjort, eller är det som Polack-akvarierna med en silikonsträng som ligger som en slang längs hörnet? =)

Funderar nämligen på vad som egentligen skiljer modellerna åt, förutom armaturen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du nu är inne på ämnet Juwel Rekord; Hur är silikonfogarna på dom? Är det slätstrukna fogar så det är snyggt gjort, eller är det som Polack-akvarierna med en silikonsträng som ligger som en slang längs hörnet? =)

Funderar nämligen på vad som egentligen skiljer modellerna åt, förutom armaturen...

Det är den sämre fogen. Jag reagerade på detta så fort jag fått hem karet, men insåg att det var en del av priset man betalar för ett rätt mycket billigare kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu gått en vecka med LS i karet. En hel del fosfat och lite nitrit. Kör ännu utan lampor, men kommer snart dra igång dem i kortare intervall. Det är ju dessutom tämligen dålig belysning innan jag fixat "riktig" armatur.

Jag har sett denna gula sak i karet. Knapt 2 cm i storlek. Någon som vet vad det är?

post-2600-14468912993356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en svamp i mina ögon. Sägs vara godartade också.

Har set till ett antal såna där i 1920L-akvariet också på sina håll och jag har låtit dom vara.

Antog att det var en svamp, men visste inte.

Har fortfarande en hel det fosfat (verkar inte röra sig mellan mätningarna).

Nitrit är på väg ned ?!?!? Är nu så att jag måste titta igenom glaset för att se färg. Tycker det verkar aldeles för tidigt för det.

Mätte för första gången nitrat och det är en del.

Jag ger inga exakta värden, för jag klarar fortfarande inte att jämföra två olika nyanser av skärt eller blått när den ena är i vattenform och den andra tryckt på papper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första seriösa mätningen av vattnet. Lite gissningar, men ungefär så här säger mina tester (mestadels salifert). Detta är 10 dagar efter uppstart.

PO4 0.5

NO2 0.1

NO3 25

pH 8

kH 7

CA > 500 (Här tog allt slut i sprutan innan färgväxling skedde)

Inga vattenbyten gjorda ännu.

Var hittar jag börvärden? Har viss koll, men framförallt kH och pH skulle jag vilja kolla vad de bör vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrit = 0

nitrat = gär går åsikterna isår verkar det som, men så lågt som möjligt.. 0-5

fosfat = 0

ph = ~8,2

kh = 8-12

calcium = 420

mg = 1300

(efter lite forum-fiske)

God natt

Observera att det är JAG som skrivit dessa värden, så ta dem med en nypa salt då jag själv är nybörjare ;) jag tror dock att jag har koll på läget :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...