Gå till innehåll

Uppstart av Rekord 110


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Tja, då försöker vi igen. Molly karet gav jag upp pga sprickor i glaset. Provar nu ett Juwelkar istället.

Nuvarande tänk (ändras hela tiden):

Värme, Rowaphose i strump och liten circulationspump (400l/h) i det inbygda filtret.

Maxi Jet 1000 för circulation. Här skall det nog utökas med en pump till tror jag.

Troligtvis en skummare. Måste bara lura ut hur jag bäst gör plats (läs hål) i locket samtidigt som jag funderar över mer belysning om det behövs (tror det).

Inbygd armatur tills vidare. Bytte det "varma" röret mot ett PowerGlo. På bilden är det fortfarande Juwel orginallysen.

Bakre glaset målas i skrivande stund blått.

Hade först tänkt ha en fluval ytavrinnare, men insåg att det ju faktiskt är inbyggd ytavrinning i filtret (se bild). Kanske skall man täcka över undre intaget till filtret så att allt går via övre "kammen"?? Borde tänkt på detta innan jag skaffade fluvalen, då jag ju faktiskt har Juwel sedan tidigare.

Börjar med den LS som jag har i balja nu. Ca 10 kg. Får nog fylla på med något kilo till.

Tanken är att ha vatten och sten i karet under söndagen. Sedan blir det inkörning under några veckor innan jag börjar fylla på med liv.

post-2600-14468912971514_thumb.jpg

post-2600-1446891297166_thumb.jpg

post-2600-14468912972029_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hejsan ja du kan alltid kolla in på denna länken där en killes kar är samma modell

http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm

p1010016_std.jpg

Funderar om man skulle kunna stänga igen alla hål i den filterboxen du har och liksom använda denna som ytavrinning istället för den du satt på baksidan

Har du 2st lysrör som det är idag så tycker jag att det är det minsta för ett saltvattensakvarium. Blir liksom lite begränsat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, funderade på att sätta igen hålen i nedre delen på filtret. Fluvalen som sitter i baksidan har jag redan bestämt att den skall bort. Räcker med att det finns "kam" i filtret tycker jag.

2st 18/20W rör idag, ja. Har en twin 36W compact T5 armatur som jag hade tänkt sätta dit istället, men kommer nog göra så att jag avvaktar och ser hur det blir med orginalarmaturen först. Byter jag sedan så blir det nog till antingen "vanliga" T5 eller till twin 55W compact armatur.

Just belysningsmodifikationer blir lite bökigare än jag hade tänkt mig pga hur locket är byggt.

Det länkade karet har inte orginallocket. Orginalet är betydligt svårare att modifiera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det länkade karet har inte orginallocket. Orginalet är betydligt svårare att modifiera.

Mjo, det är orginallocket på Juwel Rio, vilket inte innefattar Juwel Rekord burkarna. Vet inte hur mycket dom sparat in på Rekord-modellerna faktiskt, kanske till och med HF-donet med EVG?

Locket/belysningen kallas Multilux på Juwel-språk. Finns en del tillverkare som gör påbyggnads/ersättnings armaturer som passar på Multilux karmen runt karet.

Tyvärr har jag inte hittat någe T5-ersättning i längden 150cm för mitt Juwel Rio 400...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ditt 400 borde det gå bra med 6x54w T5. Jag såg att Wrang har köpt Terra- Nova reflektorer som är någonting 6- 7 cm breda. Verkar de vara bra?

Jo längden är en sak, men vill man följa Juwel-designen så finns det färdiga, dock bara 2 rörsarmaturer, så man får köpa två eller fler.

EDIT: Dina HF-don är på posten sedan i eftermiddag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjo, det är orginallocket på Juwel Rio, vilket inte innefattar Juwel Rekord burkarna. Vet inte hur mycket dom sparat in på Rekord-modellerna faktiskt, kanske till och med HF-donet med EVG?

Locket/belysningen kallas Multilux på Juwel-språk. Finns en del tillverkare som gör påbyggnads/ersättnings armaturer som passar på Multilux karmen runt karet.

Tyvärr har jag inte hittat någe T5-ersättning i längden 150cm för mitt Juwel Rio 400...

Kan nog tänkas att de sparat in på HF-donet. Tyckte mina rör flimrade lite när jag testade.

Jag ser en framtida modifiering av mitt Duolux lock som en utmaning :)

[Edit] Vid närmare eftertanke skall man nog kolla om det inte finns något "eftermarknadslock" istället. Det är ju standardmått på karet (tror jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog tänkas att de sparat in på HF-donet. Tyckte mina rör flimrade lite när jag testade.

Jag ser en framtida modifiering av mitt Duolux lock som en utmaning :)

[Edit] Vid närmare eftertanke skall man nog kolla om det inte finns något "eftermarknadslock" istället. Det är ju standardmått på karet (tror jag).

Mina rör på 400:an flimrar lite i början också men det tar bara några sekunder innan det försvinner, förmodligen för att rören är kalla. Lättast att se om du har ett HF-don är om du tänder röret om det tänds på en gång du knäpper på knappen. Tar den en stund och kanske låter "pling" i röret så är det en standard-reaktor = cheap stuff.

Just tändning och släckning mattar ut röret rätt hårt med standard-reaktorer, då HF-donen är defintivt mycket snällare. Lägg därtill EVG och du får energisnåla rör.

En sak; håll dig borta från aquaels formpressade huvar.

Bläh - rent ut sagt.

Aquael har liknande Multilux på vissa av sina burkar, men dom är nog i prisklass med Juwels skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina rör på 400:an flimrar lite i början också men det tar bara några sekunder innan det försvinner, förmodligen för att rören är kalla. Lättast att se om du har ett HF-don är om du tänder röret om det tänds på en gång du knäpper på knappen. Tar den en stund och kanske låter "pling" i röret så är det en standard-reaktor = cheap stuff.

Just tändning och släckning mattar ut röret rätt hårt med standard-reaktorer, då HF-donen är defintivt mycket snällare. Lägg därtill EVG och du får energisnåla rör.

En sak; håll dig borta från aquaels formpressade huvar.

Bläh - rent ut sagt.

Aquael har liknande Multilux på vissa av sina burkar, men dom är nog i prisklass med Juwels skulle jag tro.

Tänder inte på en gång. Dvs "cheap stuff" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan ja du kan alltid kolla in på denna länken där en killes kar är samma modell

http://haaga.aqua-web.org/Mini/index.htm

p1010016_std.jpg

Funderar om man skulle kunna stänga igen alla hål i den filterboxen du har och liksom använda denna som ytavrinning istället för den du satt på baksidan

Har du 2st lysrör som det är idag så tycker jag att det är det minsta för ett saltvattensakvarium. Blir liksom lite begränsat

Fantastiskt med bara 4 st 18w T8 lysrör! jag bugar och bockar och lägger mig ner på golvet ifall jag svimmar! Jisses om man vill ha ett litet kar så är ju denna storlek och form 1000ggr bättre än ett mollyhotell och förelen är ju att slippa en massa jobb för att försöka klämma in bra belysning i huven. bara att ta efter och han pratar nog om seachems purigen som jag också har beställt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missade detta i all hänförelse. 2x54w blir 27w per rör så det blir 50% mer W per rör detta borde väl bränna ut rören ganska snabbt misstänker jag. För att få samma watt med vanliga drosslar så behövs det 2 rör till så han använder egentligen 6 rör men ökar effektiviteten istället med att trimma de 4 han har. Finns det någon kunnig på detta område?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut ingen expert men det finns ju hf-don som är för multiwatt. Osram har t.ex. ett som namnges 2x54W men som hanterar en systemeffekt mellan 63-119 W

Fabr Osram, typ QTi Multiwatt

Elektroniskt förkopplingsdon för ett resp två lysrör med effekt från 14 W till 80 W. Ger ett flimmerfritt ljus och lägre energiförbrukning. Avsedd för de flesta lysrör, både T5/16 mm och T8/26 mm. Det är även möjligt att driva High Output (HO) och High Efficiency (HE) lysrör med samma enhet. Förkopplingsdonet känner automatiskt av vilken typ av lysrör som används samt vilken effekt det har och anpassar sedan driften. Användning av ''cut-off''-teknik ger ökad livslängd för lysrören och reducerar effektförlusten. Automatiskt frånslag vid trasiga eller gamla lysrör. Förkopplingsdonet kan även drivas med likspänning och lämpar sig för användning i nödbelysningssystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orginalbelysning bortsett från att jag bytt den varma lampan mot ett PowerGlo. Det är inte riktigt så mörkt som det ser ut på bilden. Det är dock store kontraster mellan ljust och mörkt, så kameran hängde inte riktigt med.

Blå färg också applicierad. Blev en ful kant nedtill då det ju är en ram runt karet. Det ger mig dock ytterligare en anledning att ha ett tunt lager sand :)

Närmsta veckan eller så får man ta och fundera över hur belysning skall ordnas. Jag känner att jag vill ha mer kräm på den biten :)

Kommer sätta igen nedre intaget till filtret innan jag häller i vatten, i övrigt är det redo för vatten och sten.

post-2600-14468912973819_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det första problemet jag måste lösa är hur jag skall göra med locket. Notera att reaktor (är det rätt naman) är inbygt i huven. Det blir alltså rätt besvärligt att få till något. Man skulle kunna ta bort nuvarande rör och ersätta med dubbla T5 compact av Interpet-typ, men det känns inte helt optimalt. Jag tror att det bästa jag kan göra är ett leta efter en ny huv som är helt plan och tom. Denna kan man sedan fylla med rör. På samma sätt som Tapio's kar. Vill dock inte har huven full i rör på det sättet då jag tex vill få ut skummare osv, men principen är rätt.

post-2600-1446891297399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det första problemet jag måste lösa är hur jag skall göra med locket. Notera att reaktor (är det rätt naman) är inbygt i huven. Det blir alltså rätt besvärligt att få till något.

Tror "reaktorlådan" är bara nitad med plastnitar mot huven. Försök hitta några nitar eller liknande så du kan plocka ur själva lådan ur huven, borde gå tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut ingen expert men det finns ju hf-don som är för multiwatt. Osram har t.ex. ett som namnges 2x54W men som hanterar en systemeffekt mellan 63-119 W

Då står det explicit "Multiwatt" på donen.

Naturligtvis sitter jag på en hög 1x54W Quicktronic... icke multiwatt. :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade jag varit dig hade jag kapat ut huven så att endast "ramen" runt akvariet var kvar, sen monterat ett t5-rör för blåljus och sedan jagat tag i en liten mh-armatur och hängt ovanför. typ en sån här skulle ju sitta som en smäck: http://bogren.nu/temp/mh1.jpg

Tror inte det blir så. Tanken var att detta kar är en start inför ett senare större kar. Var då meningen att inte ha allt för stora utgifter på saker som jag inte kunde återanvända i det större karet. Utan att veta hela sanningen så känns det som att en MH armatur hamanr en bra bit utanför min redan spräckta budget. Har ju redan tappat pengar på ett Molly och dess armatur.

Tror "reaktorlådan" är bara nitad med plastnitar mot huven. Försök hitta några nitar eller liknande så du kan plocka ur själva lådan ur huven, borde gå tycker jag.

Nix, tyvärr inte. Den är en del av huven (som är vakumpressad eller nåt). Det sitter alltså ett lock på utsidan av "reaktorlådan". Detta lock är fastlimmat. Reaktorlådan är en del av huven.

Man kan undra om det går att få tag på den sargen som används till Rio-kar. Då kan man ju sedan bygga en plan skiva att sätta armatur i. Tror det är gjort så i det andra karet som Wrang länkade till. Vill man köra överkurs så kan man även hänga ett MH eller liknande över karet om man har dylik sarg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har all min LS kommit i tillsammans med allt vatten jag hade. Osmosen får jobba i natt så jag kan fylla resten imorgon.

Vattnet är ordentligt grumligt vilket jag antar beror på hanteringen av min LS. Den har väll dammat lite i mina transporter och jag använder vattnet som den legat i medans jag skaffade nytt kar efter läckan i mitt Mollly.

Skaffar troligen lite mer LS imorgon och sedan startar inkörningen igen.

Jag är nästan säker på att jag vill ha ett tunt lager sand/grus på botten (trots riskerna). Skall det i så fall i nu eller kan det vänta?

Troligtvis behöver jag lite mer circulation också. Finns det någon bra metod för att se om man har platser där vattner står still?

På de flesta bilder jag sett har circulationspumparna suttit högt upp i karet. Finns det något speciellt skäl till detta annat än det estetiska?

post-2600-14468912974973_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...