Gå till innehåll

Uppstart av Rekord 110


Nizztos

Rekommenderade inlägg

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hehe, ja det var väldans vad postantalet i denna tråd sprang iväg :)

Fick en mindre shock när jag kom hem idag. Skalet av en av mina två erimiter låg på botten. Jag antog iofs att den ömsat, men det var ändå lite nervöst innan jag hittade båda.

Skall tilläggas att mina erimiter tillhör de som inte fattat att de är nattaktiva. De far runt över allt även på dagen. Duktiga klättrare som de är får man leta i hela sitt röse, men de verkar åtminstone fördra att vara ovanpå snarare än inuti vilket gör det lättare att hitta dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Euphyllia drabbades av bakterier :( Har nu tagit bort den ena grenen och hoppas att den andra klarar sig. Inga tecken på bakerier ännu, men på den som jag tog bort gick det fort från noll till död.

Inskaffade idag ett par Oscellaris, så nu har jag fått mina första fiskar.

Har fortfarande inte bygt min nya huv, men jag har allt material utom reflektorer. Tror jag startar utan dessa dock. Annars dröjer det nog allt för lång tid innan jag får tummen ut och bygger ihop det :)

Såg idag även att en krabba ömsat skal. Trots idogt letande efter liv i min LS hade jag inte sett att jag haft en sådan. Man får hoppas att den inte är en elaking. Skulle dock inte tro att den blir ett problem ännu, då det ömsade skalet var av storlek 10-öring.

post-2600-14468913107704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Länge sedan jag uppdaterade denna tråd.

Beror mest på att inget hänt :)

Igår skaffade jag mig dock fisk #3. En bicolor. Har alltid varit lite svag för blennies. De har ett kul "ansikte".

Skall nu bli intressant att se hur mycket man får se av den framöver. Den hittade givetvis ett hål på sidan av karet så det är svårt att se den även om man vet var den är. Hoppas den hittar någon annan sten på framsidan att ligga på framöver.

Har i efterhand läst att det finns lite delade meningar om hur "säker" denna fisk är. Får se vad som händer.

Håller fortfarande på att bygga ramp. Detta tar inte lång tid i timmar, men väl i kalendertid. Jag HATAR att måla ....

När rampen är klar kommer jag nog försöka få tag på ett par fraggar för att få in lite koraller i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft mitt först mord i karet. En av turbosniglarna fick sätta livet till för att ge en eremit ett större bo.

I detta läge ångrar man att man lyssnade på handlaren som sa att inga tomma snäckskal behövdes när man köpte eremiter och turbo.

En snigel är ju iofs ingen större förlust, men det är ju synd då det säkerligen gått att undvika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Ny belysning äntligen fixad. Var iofs klar med det för en månad sedan, men har pysslat med husrenovering, så inte haft energi att posta det här.

Gjorde en låda i plywood för att efterlikna den huv som finns på Rio-kar. Målade sedan vitt på insidan och svart på utsidan. Ser inte så tokigt ut, bortsett från att min tumme sitter nära mitten på handen, så det blir lite sneda sågningar och lite kladdigt med färgen. Inget som jag inte kan leva med dock.

Armaturen är en twin 54W Interpet. För tillfället har jag en daylight blue och en daylight monterad. Jag skall erkänna att jag inte rikgtigt är nöjd med ljuset då det blir lite gult tycker jag. Min botten som består av faxegrus är mer gul än vit.

Har även fått dit min skummare som jag helt enkelt tog hål i locket för.

Påbörjat arbete:

DSC_0004.jpg

Ramen ihoplimmad

DSC_0007.jpg

Insidan målad och armatur monterad:

DSC_0017.jpg

Målat och klart. Inklusive hål för skummare.

DSC_0020.jpg

Resultat:

DSC_0056.jpg

En ny fisk har också inskaffats. En bicolor. Jag har alltid gillat denna typ av fisk. Den syntes inte mycket i början, men nu ser man den för det mesta.

DSC_0031.jpg

DSC_0030.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett tips, skaffa reflektorer till rören. kommer bli en grym skillnad.

Det var tänkt att det skulle vara reflektorer. Under bygget upptäckte jag dock en del buggar med konstruktionen och planer för en version 2.0 dök upp. Jag valde då att skippa reflektorer i version 1.0 och vänta med dem till 2.0.

Främsta problemet med nuvarande huv är att den inte går ned tillräckligt långt ned på sidan. Man ser vattenytan vilket inte var meningen. I nästa version blir det reflektorer och även månljus. Skall "bara" få tummen ur .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste invånarna:

DSC_0187.jpg

Dessa två Banggaikardinaler var lite av ett impulsköp. Var egentligen ute efter en Goby, men kunde inte låta bli ....

Man får hoppas att jag inte fick två grabbar.

Sedan en för mig stor grej. Antar att detta är vardagsmat för den erfarne saltisen, men för mig var det ett stort ögonblick när min ena clown insåg att en Ephyllia faktiskt är en rätt rolig sak att bekanta sig med. Nu simmar han i den en bra stund för att sedan simma bort. Dröjjer inte länge innan han åter är inne i Eyphyllian och simmar. Kompisen har fattat att något är på gång, man har inte tagit steget att simma in utan stannar utanför när polarn simmar in.

Han är där inte hela tiden, men bara det att han insåg att det var en plats han kunde befinna sig på tyckte jag var guld. Jag köpte ju Eyphyllian just i förhoppningen att clownerna skulle kunna ta den som värd. Oavsett vad det kan betyda i övrigt så är det inte mycket som ser så gulligt ut som en clown som tittar ut mellan tentaklerna på en Anemon (eller som i detta fall ett substitut).

DSC_0092.jpg

DSC_0112.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tack,

Själv är jag absolut inte nöjd. Spelar ingen roll vad jag gör, lyckas aldrig få bra skärpa. Detta beror dock på fotografen och inte utrustningen.

Använder en D200 med främst Nikkor 105 D och 60 D objektiv. Har även skaffat ett Sigma 18-60 EX D objektiv för vidvinkel vilket jag aldrig haft innan.

Som enda blixt använder jag en SB600 (ibland i kombination med den inbygda).

Nikkor objektiven är kvarlevor från tiden då jag hade en Nikon N90 och fotade under vattnet. Den tiden är tyvärr förbi :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en updatering nu när jag haft karet i dryga halvåret.

Jag har länge kämpat mot alger och då främst cyano. Ett tag var hella botten täckt av grön cyano och det klättrade upp bland stenarna. Detta skyller jag på främst att jag var dålig med vattenbyten. Jag kan också misstänka min sandbotten som kanske lagrade för mycket näring.

Nu har jag tagit bort det mesta av sanden och har skött mig bättre med vattenbyten. Tror all cyano är borta. Har dock andra macro alger som är lite trista. Fläckvis med vad jag antar är bryopsis(stavning?) samt flera typer av röda/bruna alger. Känns dock som de inte ökar i antal nu när jag sköter karet lite bättre igen.

Just nu är det lite trist med mina Euphyllior. De har deppat ihop totalt. Bleknat och blåser inte alls upp sig. Jag har flyttat den ena för att se om det hjälper. Inte en susning om vad det kan vara men hoppas de klarar sig.

deppig_euphyllia.jpg

Lyckligtvis har jag inte haft några dödsfall så jag har nu vågat ta nästa steg och skaffat lite nytt.

Herkules zoo fick bidra med 4 st eremiter (metalic blue)

metalic_blue.jpg

Marinakvariet fick stå för:

En Ricordea och två stenkoraller. Jag bad att få det billigaste han hade :)

Korall #2 har jag fraggat själv (får se om jag gjorde bort mig eller inte) då stenen den kom med hade glasrosor och kulalger på sig. Då jag varit helt förskonade från dessa tyckte jag det var dumt att få in dem.

Ricordea (tyvärr dålig fotovinkel):

ricordea.jpg

Korall 1

korall12.jpg

En av fraggarna:

acropora1.jpg

Mottager gärna ID på de två korallerna. Får se om de klarar sig i mitt kar.

Sedan har jag plåtat mina kardinaler i förhoppning att någon skall kunna könsbestämma dem. Själv tror jag att det är två hanar.

bang1.jpg

bang2.jpg

Slutligen en helbild.

helkar.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert på ID'n men "Korall 1" tror jag är en Montipora digitata.

Frän färg på den, ljuger bilden eller är den så ljus ??

I mitt ljus så är skelettet i princip kritvitt och polyperna har möjligen en aningesn grön ton. Bilden visar färgerna rätt bra. Vill dock minnas att den var betydligt "brunare" hos Bengt, så lyset spelar stor roll antar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Antingen så är min ena kardinal sjuk :( eller så har jag ett par och han ruvar. Simmar inte fram vid matning och har inte sett den äta på flera dagar. Är dock lite skeptisk till att det är ett könsmoget par, så eventuellt så kan jag få mitt först fiskbortfall sedan jag startade :(

Har flyttat ned mina SPSs så de står på botten i karet då de i mina helt otränade ögon inte såg ut att trivas där de stod. Alla växer (så till vida att de brer ut sig över stenar/epoxi som de sitter på). Har dock inte sett tecken på att de växer på höjden.

Mina Euphyllior ser nu riktigt riktigt trista ut. Den ena har dock "skott" som verkar växa ut.

Ricordean verkar trivas då den ökat en del i diameter. Har dock ingen aning om hur jag skall fästa den. Just nu sitter den fortfarande på den lilla stenen den kom på, men den flyttas hela tiden av strömmar/fiskar/eremiter, så borde komma på ett sätt att fästa den. Möjligen limma fast den lilla stenen så den sitter där jag vill.

Har tagit bort locket och ersatt med lysrören hängande i princip fritt över karet. Detta har ökat min avdunstning kraftigt, men det känns bättre att var utan ett tätt lock.

Såg för några dagar sedan en glimt av en nackensnäcka. Tyvärr försvann den relativt snabbt och den var på glaset på ett sätt som gjorde att jag aldrig såg ovansidan. Den såg ut att vara ganska rund och i storlek ca enkrona, kanske aningen mindre. Troligen svart med vit fot.

Enda sedan jag drog igång detta kar har jag haft planer på ett fullstort kar (ca 500-600 liter) med sump. Detta kommer nu skjutas ytterligare på framtiden, men jag har beställt delar (lyse och reefpack) för att bygga saltkar av mitt 400l juwelkar. Gillar inte måtten på det karet, och det blir utan sump, men det går nog att få till så det blir tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Min tänkta ytavrinning genom det inbygda filtret (standard Juwel) fungerade inte. Det visade sig att det kommer in vatten i filtret från hål som jag trodde var täta mot glaset. Återinförde då ytavrinnaren från fluval. Verkar fungera bra. Har även möblerat om min LS för att ge plats åt skummaren.

.

har själv funderingar att göra om mitt juwel kar till salt...och vill använda så lite mekaniska saker som möjligt...skulle din "juwel" avrinning funka om ALLA andra hål i filterfacket UTOM det uppe vid ytan vore tätt?..och om det skulle vara så , man skulle inte behöva dra ner "galler hålen" lite..eller det behövs inte? det skulle rinna in tillräckligt med vatten iallafall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv funderingar att göra om mitt juwel kar till salt...och vill använda så lite mekaniska saker som möjligt...skulle din "juwel" avrinning funka om ALLA andra hål i filterfacket UTOM det uppe vid ytan vore tätt?..och om det skulle vara så , man skulle inte behöva dra ner "galler hålen" lite..eller det behövs inte? det skulle rinna in tillräckligt med vatten iallafall?

Jag tror att andra använt innerfiltret som ytavrinning, men själv har jag valt att ta ut filtret helt och hållet. I mitt fall är den ersatt med en Tunze Reefpack 200 som jag i stort är nöjd med. Då pratar vi ju givetvis lite mer pengar dock.

Hade jag gjort om det med begränsad budget hade jag fortfarande tagit ut innerfiltret (känns som att potentialen att det skall samlas massor av skit i den är hög) och bara kört en enkal skummare och Fluvals ytavrinning som jag tyckte fungerade rätt bra för vad det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...